Svar: Opfølgning søvn og alt for mange opvågninger
6. december 2020
Alder:
16 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er super dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad hos jer og at det har givet betydeligt mere ro og også givet jer mulighed for at komme væk fra slyngevuggen, at du i stedet har prioriteret at sidde med jeres dreng i dobbeltsengen. Når det så er sagt, så lyder det faktisk som en god idé, at du nu forsøger at putte ham på eget værelse i stedet. Både fordi far har brug for roen, men også fordi du jo fortæller, at jeres dreng faktisk ikke er særligt glad for, når I går til soveværelset, og det er tid til at blive puttet. Han græder, protesterer, kaster sig rundt... så det at gå i soveværelset, gør ikke ritualet mere hyggeligt, og der er derfor ikke speciel god grund til at holde fast i dette ritual, så jeg tænker, at I nu skal øve putning på eget værelse. Samtidig vil du ændre fuldstændig på situationen, når putningen skal foregå der, og det kan i sig selv også gøre en forskel.
Derudover så er det meget vigtigt, at du finder det rette puttetidspunkt, og lige nu bliver jeres dreng sandsynligvis puttet for tidligt, hvis han bruger 1 time eller mere på at falde i søvn - og det er sandsynligvis også derfor, at han protesterer så voldsomt, når det er tid til at sove. Hvis du rammer hans puttetidspunkt bedre, så vil han højst sandsynligt også bedre kunne acceptere, at det er sovetid, fordi han vil føle sig parat...
Problemet ved at bruge en time på putning er, at han lærer, at putningen skal tage så lang tid, og at putteritualet består i, at han starter med at protesterer, han kaster sig rundt, du sidder med ham, I læser, lytter til sang og slumremusik osv. Og han skal helst ikke puttes før han med nogenlunde sikkerhed kan sove inden for ca. 15 minutter...
Derfor er det også vigtigt at du, når du putter ham på eget værelse, ikke lader ham gå rundt og lege på værelset for at han skal mærke mere naturlig træthed, men derimod vigtigt, at du aktivere ham godt før putning og ikke putter ham, før han er tydeligt parat. Med mindre han altså har stor glæde af at lege på sit værelse, og det kan være en rolig optage til søvnen for ham - men helst ikke på en måde, hvor du bruger en time eller mere på det.
For at finde det rette puttetidspunkt er du nødt til at se på hele dagens rytme. Det vil sige, at du skal se på, hvornår han står op, hvornår han spiser, hvad han spiser, hvornår han er aktiv, leger osv. og hvornår han sover.
Du skal regne med, at han har brug for 13.5 times søvn i døgnet, og lige nu er han sandsynligvis i en overgangsperiode, hvor han går fra at behøve to lure til at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Og dette vil naturligt kunne spille ind på hans behov og rytme. Men hvis vi siger, at han f.eks. begynder at kunne nøjes med en enkelt lur, så ville det f.eks. være rigtig fint, hvis han om natten sov ca. 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07 og om dagen så sov ca 2.5 time mellem kl 12-14.30... Det vil være rigtig godt, at han står op senest kl 07, så hvis han ikke vågner af sig selv om morgenen, så må du gerne vække ham - og sover han mere end 2.5 time om dagen, så må han gerne det, men så skal han puttes senere om aftenen.
En dagsplan kunne se således ud:
Vækkes k.l 07, hvis han ikke er vågnet af sig selv - det er okay at vække ham om morgenen, efter en god lang nattesøvn :)
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, frugt, frugtmos og vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af kød- eller fiskedelle, ½ hårdkogt æg... Må også meget gerne få varm mad til frokost og brug gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover f.eks. mellem kl 12-14.30
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 17-17.30: Aftensmad.. spiser almindelig familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30, vand eller letmælk af kop og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca. kl 20 med godnatlæsning, godnatsang og slumremusik...
Når du putter ham, må du meget gerne sidde med ham på skødet, så du giver ham nærheden og den tætte kontakt, som han er vant til, og som han tydeligt viser behov for. Læs gerne bogen imens han sidder der - og put ham så over i egen seng, hvor du så kan sætte godnatsangen på og lade ham falde i søvn. Har han en putteklud? Ellers vil det være en god idé at introducere denne nu.
For mig lyder det som om, at tiden er til at blive puttet i egen seng på eget værelse, og det er en god idé at gøre dette nu. Han har en rigtig god alder til dette netop nu. I 13-15 måneders alderen er der ofte en meget urolig periode, hvor han vil have behov for ekstra nærhed og tæt kontakt - og når han bliver 18-20 måneder kommer der en urolig periode igen, hvor det kan være svært at få ham på eget værelse. så at øve det nu vil være en god periode netop at øve det i - og samtidigt virker han faktisk parat, ud fra det du fortæller - det er som sagt tidspunktet som skal være rigtigt :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske