Svar: Vågner hver nat ved 4 tiden
6. december 2020
Alder:
12 mdr.
Kære desperate mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt, når din dreng vågner om natten og ofte er vågen et par timer af gangen. Det er naturligvis uholdbart i længden for jer begge - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at give ham mad nok, og at du sikrer, dig, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Det er rigtig fint, at han stadig tilbydes en flaske før han skal sove - drømmeflasken tror jeg umiddelbart ikke, at han har behov for, heller ikke kl 03-04 men det vil være en god idé, hvis du kan give ham et godnatmåltid, som en fast del af hans putteritual. meget gerne adskilt fra aftensmaden ved at du lægger et bad imellem. Badet vil samtidig hjælpe ham til fysisk ro i kroppen, så han slapper mere af og ligger mere stille.
Derudover er der, som du selv er inde på, en sammenhæng mellem hans dagsrytme og måden han sover på om natten. Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb. Og fordi han nu gennem længere tid har været vågen om natten og først falder i søvn kl 06 om morgenen, så starter dagen ofte først omkring kl 09 - så hele dagsrytmen bliver skubbet. Selvom han vågner først på natten og er vågen omkring kl 02, så vågner han stadig kun kortvarigt kl 06, hvor han så får flaske og derefter sover han så videre til klokken er mellem 9-10 - og det betyder, at hele hans rytme har rykket sig og ligger meget sent. Hans indre ur har altså vænnet sig til, at det er sådan rytmen nu skal være.
Du fortæller, at han tidligere havde en rytme, hvor han sov kl 19 og stod op kl 6-7 og han sov en middagslur dagligt mellem kl 12-14... Da din dreng kun er 12 måneder gammel, så vil det for de fleste børn være for tidligt med kun én længere lur midt på dagen og udfordringen med jeres opvågninger om natten kan faktisk godt være startet på grund af dette - nogle gange sker det nemlig, at han får tendens til at powernappe sidst på dagen og denne powernap er så forklaringen på, at han vågner midt om natten og tydeligt ikke er parat til at sove der. De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, før de kan nøjes med kun en lur dagligt - det er dog klart, at når din dreng står så sent op, som han gør, så går det noget bedre med kun at få en lur - men det løser så ikke jeres natteproblem.
Måske tænker du, at han ikke skal sove mere om dagen end han gør, fordi han så vil være mere vågen om natten, og det er ikke helt rigtigt. Faktisk kan det være en god idé, at du giver ham to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - og det betyder også, at du skal vække ham om morgenen. At du bevidst arbejder på en dagsrytme, hvor han står tidligt op og sover to lure, kan derfor have positiv effekt på nætterne.
Det vil sige, at selvom han måske har været vågen om natten og først er faldet i søvn kl 06, så vil jeg anbefale dig, at du vækker ham senest kl 07. Så han kommer op og får morgenmad senest 7.30. Det er samtidig vigtigt, at han ikke længere tilbydes flaske kl 02, 04 eller 06. Han skal ikke længere have flaske om natten. Og så skal han tilbydes en formiddagslur og en middagslur.
Det vil sige, at den dagsplan, som du kan forsøge at følge vil se således ud:
Vækkes kl. 07, hvis han ikke er vågnet af sig selv, vækkes kærligt, nænsomt, omsorgsfuldt...
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 10
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsagsbuketter, ½ hårdkogt æg, stykker af kød- eller fiskedelle, kogte pastaskruer og lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost, brug gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur - måske omkring kl 13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Aftensmad, udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - som spises med fingrene og med gaffel og også større stykker, som han siddder med i hånden, samtidig med at der også stadig skal være moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med sovs... Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød f.eks. en havregrød eller mysligrød med vand eller mme af kop. Og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 12 måneder er 13.5-14 timers søvn i døgnet. Det vil være dækket rigtig fint, hvis han f.eks. sover 11 timer fra kl 20 til 07 og så sover formiddagslur på f.eks. 45-60 minutter og en middagslur på 1.5-2 timer. Lurene kan også ligge omvendt, så dagens første lur er den længste lur, og middagsluren er dagens korteste lur. Det er dog vigtigt, at han kommer op, så han er klar til at spise eftermiddagsmåltid senest kl 16, og derfor er det vigtigt, at dagen starter senest kl 07.
Det er sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, det der også kaldes vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk), og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Og når jeres dreng er begyndt at vågne omkring kl 04, så kan det som nævnt hænge sammen med, at han har taget en powernap omkring kl 16 i en periode. For at få ændret på den rytme, som han nu har fået ind i kroppen, så foreslår jeg altså, at I giver ham to lure dagligt, da det vil være med til at ændre på den cirkadiske rytme og samtidig sikre, at han ikke pludselig igen begynder at powernapper sidst på dagen. Jeg forstår godt bevæggrundende for at du er begyndt at putte ham senere og senere om aftenen - men løsningen ligger normalt ikke her. Det ændrer ikke noget. Det er om morgenen, det er dagens stå op tidspunkt, som skal ændres, fordi netop stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen - og på sigt også for natten.
Det er søvnteoretisk lidt mere komplekst end som så, men jeg håber, at mine tanker og ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvad der sker, hvad det er du skal ændre på og hvorfor :)
Rigtig meget held og lykke med projekt ny rytme :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske