Brev:
Vågner hver nat ved 4 tiden
6. december 2020
Alder:
12 mdr.
Vågner hver nat ved 4 tiden
Hej Helen
Den sidste måneds tid har vores søn på et år haft problemer med nattesøvnen. Han vågner midt om natten, oftest ved 3-4 tiden og somme tider ved 1-2 tiden. Jeg hjælper ham videre i søvn på alverdens måder, men han sover ikke før efter 2 timer, hvor han er blevet træt nok til at sove igen. Han virker ikke til at være genereret af noget. Han vågner, sætter sig op, og når jeg lægger ham ned igen for at putte, brokker han sig lidt, da han ikke gider sove igen. Han er klar til leg, og somme tider giver jeg ham noget i hånden at lege med. Han leger lidt og begynder hurtigt at kræve mere opmærksomhed.
Jeg synes simpelthen, det er for tidligt at stå op kl 4 om morgenen! Så jeg har prøvet forskellige ting for at finde ud af, hvad det er, der er skyld i dette.
Før han begyndte på at vågne midt om natten og være frisk, så hans dagsrytme således ud:
Sove ved 19 tiden
Vågne ved 6-7 tiden, stå op og spise noget morgenmad, som typisk er havregrød
Kl 10-11 spise en lille snack og sove til middagslur kl 12
Vågne efter halvanden til 2 timer og spise et lille måltid ved omkring 15 tiden, som kunne være noget brød med pålæg eller evt rester fra aftensmaden. Aftensmad ved 17-18 tiden
Sove ved 19 tiden
Da han så begyndte at vågne om natten, ændrede jeg på hans sengetid og lagde ham først ved 20 tiden. Jeg opdagede nemlig, at han ikke var træt nok ved 19 tiden og sagtens kunne trække den længere.
Det ændrede ikke noget. Jeg prøvede at lægge hans aftensmad senere end 17 tiden og tættere på sengetiden kl 20 (18.30-19), men det ændrede heller intet. Jeg prøvede at ændre sengetiden til 20.30-21 for at se om han sov bedre og længere ved at være ekstra træt.. det ændrede heller intet. Jeg har prøvet at give ham drømmeflaske omkring 00, men han vågnede alligevel ved 4 tiden.. så det var heller ikke sult, der var årsagen.
Engang imellem giver jeg ham flaske når han vågner ved 4 tiden. Han drikker det. Men har stadig ikke lyst til at sove videre.
Rutinen ser nu således nu
Vågner ved 3-4 tiden, jeg giver ham mælk og kæmper i halvanden til 2 timer med at putte ham videre i søvn. Han sover igen omkring 6 og vågner igen ved 9 tiden. Og så begynder dagen dér med morgenmad.
Og middagslur 12-13.30/14 og så i seng ved 20 tiden.
Hvis han så derimod vågner ved 2 tiden i stedet, så får han ikke mælk. (Han virker ikke rigtig til at være sulten. Han er helt rolig og lys vågen uanset om han vågner 2 eller 4. ) så sover han igen omkring 4, vågner ved 6 tiden, får mælk og sover hurtigt videre igen til 9-10. Og så fortsætter dagen på samme måde som ovenstående.
Jeg er løbet tør for idéer. Hvad kan det skyldes? Er det måske bare en fase der står på lidt længe? Det er vigtigt for mig at prøve at undersøge, hvad årsagen kan være, så jeg kan gøre noget ved det i stedet for bare at acceptere det, som det er. Han sover i vores seng og det har han gjort siden han begyndte på hans opvågninger.
Han går ikke endnu men kan indimellem fint selv rejse sig op. Rejser vi ham op, så bliver han stående længe. Han kravler og har gjort det i en måneds tid nu. Eller rettere sagt slæber sig selv hen over gulvet, siddende på numsen og fører sig frem med armenene. Jeg ved godt, han vil blive meget mere træt, når han engang begynder at gå og kunne løbe og formentlig vil han til den tid sove meget bedre om natten.
Men der må være noget, der får ham til at vågne hver nat ved samme tidspunkt..
Han er sund og rask og trives meget godt. En meget smilende og glad dreng.
Vi ventet lidt endnu med vuggestuen, da vi måske skal flytte til næste år. Men de dage han får masser af stimulation ved at være iblandt andre børn, vågner han alligevel om natten..
Jeg håber du har en idé til, hvad der kan være problemet.
Venlig hilsen
En desperat mor