Brev:
5 mdr. - svært ved at sove om natten - part II
4. december 2020
Alder:
5 mdr.
5 mdr. - svært ved at sove om natten - part II
Hej Helen
Tak for at du spørger og tak for dit fine svar og hjælp til Lillebror. Vi vil gerne forsøge med voksiposen om natten fremover, så snart vi har købt en sommerdyne til den, for han er en varm dreng.
Min mand og jeg talte om dit svar, og jeg fik måske ikke beskrevet det tydeligt nok, og far har en del tilføjelser, da en stor del af problemet er hans skrigeri om natten. Det holder storesøster og far vågne, da de sover i de tilstødende værelser.
Lillebror har generelt en høj stemme og giver tydeligt udtryk for glæde såvel som utilfredshed og irritation. Om natten beskriver far det som, at han skriger så højt som “ti stukne grise”.
Især de første timer på natten og indtil 2-3 sover han højest 45 min ad gangen og vågner med skrigeri og er meget ked. Det går fra søvn til skrigeri uden optakt. Han kan beroliges af mig ved amning, men ikke ved kærtegn, vuggen eller andet, mens far kan berolige med at holde og kærtegne. Om dagen kan jeg godt berolige på andre måder.
Senere på natten er der ikke dette mønster, og jeg vågner ved, at han bevæger sig og har lave, sultne lyde. Når han er ammet og lægges ned, er han døsig, har lukkede øjne og tungt hoved, men begynder uanset en rolig overgang med svøbning i dyne og hånd på bryst at blive motorisk urolig. Hovedet kører fra side til side, benene spjætter og kører op, armene kører rundt lang siden på slyngevuggen/liften og derefter råber han. Han lyder utilfreds mere end ked af det, men gør jeg ikke noget, bliver han ked. Når jeg til sidst må tage ham op, så søger han efter brystet, og får han det ikke, så sutter han på mit nattøj, kind eller arm. Han kan som regel falde i søvn, hvis jeg lægger mig og ammer, og han sutter på brystet som en sut, men han vågner, hvis jeg trækker brystet væk også i dyb søvn, og uanset hvor længe jeg venter. Det er som om, at hvis jeg tilbyder ham narresutten, så bliver han endnu mere hidsig.
De sidste par nætter er far kommet ind omkring midnat, nogle gange når jeg kortvarigt har forsøgt at putte, og andre gange når jeg har forsøgt at berolige og putte i 30-45 min. Far kan på få minutter få ham fra skrig til rolig og ned i slyngevuggen og sove. Problemet er også, at han bare ikke sover længe der. Når slyngevuggen ikke vugges videre om natten, vågner han efter 45min (nok pga. endt søvncyklus), og så er det forfra igen.
Så hvad gør jeg, når han skriger om natten, hvis det også sker i voksiposen? Far skal jo være frisk til arbejdet, og Lillebror vækker også sin søster. Skal jeg tage ham op og trøste, inden det bliver til gråd? Og hvad så når jeg skal lægge ham ned igen? Har læst om op/ned metoden, men tænker han måske er for lille endnu.
På forhånd tak
De trætte forældre