Brev:
Sov trygt
30. november 2020
Alder:
10 mdr.
Sov trygt
Kære Helen...
Tak for dit svar på vores sidste brev...
Vi har nogen spørgsmål her midt i processen...
Vi har stadig en del udfordringer med formiddags luren.. Det er 50/50 hun bliver ammet... Jeg (mor) kan ikke gå med hende i vognen tidlig morgen som du foreslog. Da jeg er alene hjemme med vores store pige på 12 med autisme og behov for jeg er der om morgnen...
Pt har det gået at få hende 50 procent af gangene til at falde i søvn i selen til noget blød musik (men der er hun er jo stadig i favn og bevægelse 🤷‍♀️) så når hun sover kan jeg give hende sove dragt, hue og vanter på... de resterende gange ender det i voldsom gråd (jeg har ikke taget pilates bold i brug) at hun bliver helt svedig, rød og stiv som et bræt indtil hun får bryst. (og jeg bliver så ked over at det er sådan hun skal gå om kuld, da søvn jo skal være en dejlig ting) Jeg kan ikke lirke hende fra før hun selv er døset/sover at jeg kan tage hende fra og give hende sove dragt på og ud. (igen falder hun jo i søvn ved bryst og favn, og det frustrere mig)
Jeg har også prøvet at fodre hende godt af, men en smoothie og lidt brød (hun spiser på en god dag måske en halv sqeeueze og 2 små bidder brød, eller intet) putte hende i dragt osv ( de fleste gange starter gråden her, men selv de dage hvor vi har formået at hun ikke bliver ked inden hun skal puttes) også ud i vognen, synge for hende, vugge barnevognen men igen ender det der i voldsom gråd som ikke kan stoppes.
Middags luren går bedre. Den tog en del tilvending, og nogen gange hvor hun blev meget ked af det. At jeg har måtte tage hende i selen til hun sov. Også putte hende ned igen.. Men vi er oppe på at 90 procent af gangene falder hun i søvn siddende. Med hjælp af en smule brosten en gang imellem... Vi kan endnu ikke ligge hende ned når hun er meget træt, for så stikker hun helt af. Også er der ingen vej tilbage... Vi kan også først ligge hende ned meget forsigtigt efter 10min. Nogengange bliver hun også voldsomt ked af det der, og utrøstelig før hun kommer op. Men det er blevet mindre... Yay 🌞 dog har vi problemet igen hvis hun vågner og er ked af det alt mellem 15min til 1 time efter så kan vi ikke trøste hende eller få hende til at sove videre i vognen, før man tager hende op og vugger med hende i armene, hvis vi er heldige..
Når hun puttes til natten, ligger jeg mig i sengen med hende, og prøver at snige brystet fra hende. Her bliver hun også frygtelig ulykkelig og så får hun det igen. Også prøver jeg lidt tid efter. Det ender altid med hun faktisk vågner op. Også vælter hun rundt i sengen i 1 times tid. (hvor jeg bare ligger roligt ved siden af. Prøver at nusse og shyyy, og måske synge) Hun snakker. Græder, klynker, nogengange bliver hun rigtig ked og kræver lidt bryst igen også prøver vi forfra. Og det lykkedes at hun slipper og triller og på siden...
Når hun sover bærer jeg hende i egen seng. Så hun får jo ikke fornemmelsen at falde i søvn der.. Men der kommer hun vel en dag..
Et problem vi støder på er hvis hun så vågner en time eller to efter er helt ulykkelig. Så er det eneste vi kan gøre pt at tage hende op i favn, vugge hende blidt hvor hun falder i søvn, prøver flere gange at ligge hende når hun er helt rolig. Men så startet hun forfra, og det er ikke små gråd den unge dame kommer med .. De sidste par dage har hun grædt så voldsomt at jeg mistænker hun er sulten og har givet hende xtra bryst..? .
Hvad gør vi her? Vi har ikke mulighed for at koble hendes seng på vores. Hun er gående og meget aktiv så hun bliver nød til at sove i hendes lukkede tremmeseng når vi ikke er på værelset, om natten når hun vågner er hun i vores seng, hun har færre opvågninger efter hun tog nogen lange dage med 1-2timers opvågning, hvor hun græd, kravler rundt. Piver. Ender nogengange med at blive så ked af det at man slet ikke kan trænge ind med trøst, hvor kun bryst virker.. 1 ud af 9 gange. Hun spiser stadig meget minimalt/intet til flere måltider hun et meget klar i sit signal og ryster kraftigt på hovedet og vender sig væk. Eller bliver gal når hun bliver sat i stolen..
Det har ikke hjulpet på hendes appetit de dage hvor hun kun får 4 amninger ( dem har vi flest af efterhånden) og når hun har spist morgen amning kl 5. Så spiser hun faktisk intet til morgen, og heller ikke rigtig før hendes lur... Sender lige vores rytme som det ser ud nu..
Vågner kl 5.00 + amning liggende i sengen, når far står op, han lister holder lys slukket osv .. (vi har ikke mulighed for hun får eget værelse)
Morgenmad 6 - 6.30 : havregrød med sveske og vand (hun spiser alt mellem 0 og 5 små skeer)
7.00 7.30 : er hun helt færdig, prøver at tilbyde hende lidt squeeze smoothie eller banan (som hun er glad for inden) fordi jeg ikke Sys hun skal sove på nærmest tom mave? Hun spiser alt mellem 0 og en halv smoothie, 2 små bidder brød.
Ryger pt i selen til noget meditations musik ( der er heller ik mulighed for at putte i hendes egen seng til den lur, da storesøster skal igennem vores værelse når hun står op og frem og tilbage) puttes i dragt sovende og ud i barnevogn.. Og hvis det går "skidt" så ender hun med at kun ville falde i søvn ved bryst, heldigvis mere og mere sjællendt.
10.00- 10.30 : står op. Bliver tilbudt formiddags mad.. Spiser alt mellem 0 og lidt klementiner hun suger saft fra, eller honning melon, pt laver jeg smoothie bestående af banan, jordbær, omega olie, hvide bønner og pulveriseret nødder for at gi hende lidt i kroppen.. Der glider Ca en halv til en helt dl ned..
11.30 : frokost : igen alt mellem 0 til små bidder, når hun begynder at brokke sig tilbyder jeg hende en squeeze med frugt/grød , som hun så tager lidt af..
13.00: puttes i barnevogn, går en tur, tilbyder hjemmelavede rosinbolle, små snacks (som gider hun nogen gange) falder i søvn siddende, og bliver så puttet.
15.30: hvis alt er gået godt står hun op her. Bliver tilbudt lidt mad. Avokado, blødt rugbrød, plante yoghurt frugt. Igen spiser hun minimalt... Men lidt mere. Måske 10 mundfulde 🌞
Hun får måske lidt Agurk, peberfrugt, broccoli buket eller en ske med nøddesmør imens maden bliver lavet..
17.30 ; aftensmad. Spiser alt mellem 0 og 10 skeer mos og lidt bidden i andet på tallerkenen hvis hun røre det. Ellers kan hun godt starte med at blive sur bsre hun bliver sat her... Ved ikke om det her søvn, minimal spisning og amning går lidt hånd i handske... Vi er ret frustrende ellers er hun en super glad pige. Hun har meeeeeget energi og sidder aldrig stille. Hun er 73cm lang og vejer 8,4kg. Sidst hun blev vejet..hun er langt rent motorisk og går som sagt allerede...
18.15: bad (hvis ikke hun allerede er meget træt)
19.00: Aftengrød på manna med lidt smør og frugtmos i. Igen alt mellem 0 og 10 små skeer.
Putning efterfølgende : amning liggende i seng. (begge babser)
Nogengange vågner hun Ca kl 21.00 og kræver amning.
Ellers Ca kl 23.00 : amning ( begge babser)
Håber du har lidt tanker og det hele ikke var for rodet...
(N bliver 10mdr her d 3. Dec)
Med venlig hilsen
Far og Mor