Svar: Skemad - munden er og bliver lukket
8. oktober 2020
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er super godt, at du skriver tilbage :)
Det er vigtigt, at du forsøger at skabe så fast en dagsplan som muligt - det er vigtigt med mange små måltider hele dagen igennem og faste spisetider. Jo mere fast rytme du kan have, jo mere vil din drengs indre ur indstille sig på, at det er spisetid og jo mere parat til at spise vil han være, når du sætter ham ved bordet.
Det er også godt, hvis du kan have samme rutiner omkring måltiderne. Så du f.eks. hver gang starter med at sætte ham i den høje stol og giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på. Imens gør du så lidt grød eller mos parat og så sætter du dig hos ham og giver ham lidt på en ske. Han må gerne sidde med mad i hånden imens, så han skiftevis gumler selv og også får lidt på en ske af dig. På samme måde må du også gerne give ham små bitte bidder ind i munden, som han kan sidde og sutte på og fornemme, hvis du oplever, at han er klar til det.
Det er vigtigt, at du forsøger at komme væk fra tanken om at "noget skal han jo have" eller at du "er nødt til at amme ham, når han ikke spiser særlig meget". Han skal naturligvis have sit mælkebehov dækket, men det er vigtigt, at holde mængden af mælk på et niveau, hvor han stadig har plads i maven og lyst til mere rigtig mad. Hvis du hver gang går ind og ammer ham, når han afviser skemaden, så vil han ikke føle behov for skemaden... Og af samme grund er det vigtigt, at du giver ham mange små måltider dagen igennem, så hvis han ikke har spist så meget til det ene måltid, så går der ikke ret lang tid, før han tilbydes mad og vand af kop. Og så skal han som tidligere nævnt naturligt stadig ammes før sin middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen.
Når han hiver i blusen og søger efter brystet, så må du tilbyde ham et alternativ - lidt i hånden at sutte på, lidt skemad og lidt vand at drikke - og så må du også forsøge at aflede ham lidt, så han "glemmer" brystet lidt. Det er helt okay, hvis du følger den dagsplan, som jeg tidligere har sent dig, at du afleder og ikke altid giver ham brystet, selvom han søger det og tydeligt viser dig, at det er det han vil.... Og når det så er sagt, hvis du oplever at han er nødt til at få brystet, så skal du naturligvis heller ikke nægte ham det. Prøv dog i givet fald at afkorte amningen lidt, så han ikke fylder sig med mælk, men så "kun" får trøst og ro. Når jeg skriver, at han i 7 måneders alderen ofte vil trives med 4 amninger i døgnet, så skal der naturligvis være plads til, at han får en ekstra amning. Det er dog ikke ensbetydende med, at han skal ammes 8 gange eller mere i døgnet nu :)
Du nævner, at du oplever, at han bliver frustreret og ked af det, fordi det nok går for langsomt, når han selv skal spise. Og her er det rigtig godt, at du igen og igen supplerer med lidt på en ske imens han selv sidder med noget. Ligesom det er vigtigt, at det med skemaden ikke trækker ud. Sæt ham i den høje stol og sæt dig foran ham, hold skålen med maden i hånden og lad ham så spejle sig i dig. Du skal skabe øjenkontakt mellem jer og holde fast i, at nu er det spisetid. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt. Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en ret jævn strøm, så han hjælpes med til at holde fokus på det at spise.
Nogle gange bliver han naturligt forstyrret, mister fokus, far kommer måske ind, mvor I sidder og så er det langt mere spændende at kikke efter ham. Det er helt okay, så sætter du ord på det "hov, der var far, hej far", og så forsøger du at fange hans opmærksomhed igen "se her skat, skal du have lidt vand at drikke", giver ham en tår vand og så "er du klar igen - mam mam mam" og forfra med skeen. Og igen - lidt er bedre end ingenting ,så spiser han kun en lille portion, så er det helt okay, så får han noget at spise igen om måske bare 1.5-2 timer.. :)
Derudover kan det være en god idé, at du nogle gange bruger f.eks. ristede rugbrødsbjælker eller agurk - du kan evt. udskære en agurkeske - dypper dette i grød og mos og lader ham sidde og sutte det i sig på denne måde. Det er med til at stimulere hans spiselyst, og så får han smag for skemaden og får måske af den grund lyst til lidt mere og dermed også lyst til, at du giver ham med ske igen. Og så kommer der naturligt på denne måde også lidt grød/mos i maven, som kan give lidt mere mæthed.
Du må også gerne forsøge med en babyfeeder/foodfeeder, som du kan fylde med kogte grøntsager, frugtmos eller lignende og på den måde også lade ham sidde og sutte lidt af dette i sig, så han styrer det lidt selv, men trods alt også får lidt i maven. Det er dog vigtigt, at han ikke kun får mad på denne måde, han skal naturligt stadig lære at spise mad af en tallerken og af en ske og spise sammen med dig, spejle sig i dig og måden du også selv spiser på :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske