Brev:
Knap 3 år og reaktion på mange ting
18. august 2020
Alder:
2 år, 10 mdr.
Knap 3 år og reaktion på mange ting
Hej Helen
Vi har brug for lidt gode råd til vores dreng, som reagerer meget kraftigt på mange ting lige nu.
Først skal det siges at der sker rigtig meget i hans liv lige nu. Han er startet i børnehave, så holder vi sommerferie, så kommer lillebror til verden (og han må undvære mor og indimellem far, da vi er indlagt i en uge) og herefter starter han i børnehaven igen.
Så han har rigtig mange ting at forholde sig til.
Han er super glad for at være storebror, men vi kan også mærke at han reagerer meget på det. Det går ud over os - lige som det skal tænker jeg, men det er super hårdt. Vi forsøger at bruge en masse tid med ham også, så meget det er muligt med en lille baby i huset.
Generelt mærker vi alle reaktionerne i hverdagen ved at ALTING skal diskuteres eller forhandles og de mindste ting får ham til at bryde sammen. Det er indimellem en kamp at opnå en simpelt ting som at få han til at sætte sig ved bordet når vi skal spise, eller få børstet tænder. Han kommer i tanke om en masse andre ting han liiige skal nå eller gøre. Eller også reagerer han ved at sige nej, at vi ikke må sige noget til ham eller ignorerer os helt. Hvis han får nej af os, reagerer han ofte også.
Vi prøver det bedste vi kan at rumme ham, og tale med ham om det og forsøge at finde en løsning/kompromis, og vi vælger vores kampe med omhu. Men vi er selvfølgelig stadig nødt til at have regler.
Hvordan når vi bedst ind til ham, og får ham til at høre hvad vi siger uden at han reagerer så voldsomt. Lige nu kommer vi ofte til at bruge "småtrusler" og ultimatummer, som jeg udemærket godt ved er forkert, men når man har forsøgt længe på bedste pædagogiske vis med al sin tålmodighed kan man ikke altid mere.
Vi har virkelig brug for nogle god råd og redskaber til hvordan vi bedst hjælper ham i disse situationer, så vi kommer igennem dem bedst muligt.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Mor