Svar: Den mad ...
17. august 2020
Alder:
9 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og dine ærlige tanker - det er rigtig fint du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med tilbage :)
Det er rigtig godt, at du ammer ca. 3 gange i døgnet nu. Det sikrer, at din datter får sit behov for mælk fint dækket, og at mængden af mælk er på et niveau, som ikke tager pladsen op for skemaden.. også selvom du synes, at din mælkeproduktion er voldsomt nedsat, så får hun stadig det hun har behov for, når du ammer hende aften og sen aften og en gang imellem giver en ekstra tår. Så langt så godt :)
Det er også rigtig godt, at hun tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, så hun vænnes til at spise mere og mere rigtig mad - og det er bedre, at hun spiser lidt og tit end få og store portioner. Når hun kun spiser få mundfulde, så vil det at maden serveres hyppigt gøre, at der naturligt ikke går ret lang tid, før hun tilbydes lidt igen og på den måde holdes hendes blodsukker og energiniveau mere stabilt.
I har den udfordring, at hun har en alder nu, hvor hun naturligt lukker munden mere og mere i... De fleste forældre oplever, at deres børn i 8-10 måneders alderen lukker munden for skeen, og det kan være utroligt frustrerende, og mange forældre føler sig magtesløse, præcis som du beskriver. Der er jo ikke noget du hellere vil end at hjælpe hende til at spise, og du ved, hvor vigtigt det er, at hun netop spiser og drikker nok, for at hun vokser, trives, udvikler sig...
At hun lukker munden er dog ofte tegn på en naturlig og sund udvikling - det er nemlig ofte udtryk for, at hun gerne vil spise selv, men ikke vil mades. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at give hende mad i stykker, som hun selv kan sidde med, sutte på, gumle og gnaske sig igennem.. selvom du naturligt også stadig gerne må forsøge at supplere med lidt på en ske :) Du må også gerne bruge dine fingre til at komme små bitte bidder ind i munden på hende, hvis hun så lettere kan spise det, ligesom du også gerne må forsøgt med en gaffel, hvis du tænker, at der kan være mere held med det. Det er dog ofte en god idé at lade hende sidde og røre og fornemme maden, øve sig i at spise med fingrene, først tre fingre og derefter øve pincetgreb.
Du skal være opmærksom på, hvordan du reagerer, når hun lukker munden, og hvor meget fokus du/I generelt har på hendes spisning. Det sker ofte, at vi som forældre, naturligvis af bekymring, kommer til at give spisningen og det at hun spytter maden ud, ekstra opmærksomhed, og det kan gøre det ekstra spændende for hende at gøre netop dette. Nogle forældre begynder også at lege med maden, lokker med belønning, nogen forsøger at presse maden ind i munden på barnet, eller I sidder måske og diskuterer hen over middagsbordet, hen over hovedet på jeres datter, hvad næste skridt skal være... Og jeres datter mærker dette. Selvom hun ikke er ældre end hun er, så fornemmer hun godt, at det at afvise mad gør noget særligt ved jer forældre.
Derfor er det vigtigt, at du forsøger at tage det så stille og roligt som muligt og også giver hende madro. Ofte sidder I naturligt sammen ved bordet, og spiser sammen, hvilket er vigtigt og godt, men nogle gange vil det være okay, at du måske sidder og læser lidt imens eller at du rejser dig og står og laver lidt mad klar, imens din datter har mulighed for at gå igang med sin mad. Du er der, er i nærheden, holder øje med at hun ikke får mad galt i halsen eller lignende, men hun får også lov til at spise, uden at du "overvåger" hende.
Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også, at jeres datter måske har det der kaldes sanseintegrationsproblemer, det vil sige, at hun har et overfølsomt eller sensitivt sanseapparat.
Hvis jeres datter har en sensitiv følesans, så kan hun have svært ved at røre ved mad, og spiser ikke ret gerne med fingrene, nogle børn har problemer med at spise, fordi madens konsistens, temperaturer osv. kan være ubehagelig for dem. Hun kan også have en sensitiv smagssans - nogle børn har rigtig svært ved smag - de kan have svært ved at smage forskel på mad og kan synes, at det hele smager ens. Andre børn synes noget smager meget surt, meget salt, meget fedt osv. Og reagerer, hvis der er for mange krydderier eller for mange smage blandet sammen.
Hvis hun har en sensitiv følesans, så vil hun måske også protestere mod at få tøj af og på, det kan være ubehageligt at blive vasket med en klud eller tørret med en klud i ansigtet og på sine hænder. Det kan være svært med brusebad, når strålerne rammer kroppen, og det kan være svært med karbad, fordi vandet enten føles alt for varmt eller alt for koldt. Det kan også være svært at skulle have redt hår eller få børstet tænder.
Der er også nogle af disse børn, som reagerer på fysisk kontakt. De bryder sig måske ikke om kærtegn og putter sig ikke ret ofte ind til mor og far...
Der findes ergoterapeuter, som er uddannet til at teste børns sanseintegration og behandle det, hvis det er nødvendigt. Der findes også diætister, som har speciale i børn med forskellige spiseproblemer, og hvordan dette bedst håndteres.
Det er rigtig godt, at du taler med jeres sundhedsplejerske, og det kan også være en god idé at drøfte situationen med lægen, hvis du oplever, at jeres datter fortsat taber sig, og det med maden bliver ved med at være svært.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og sender et stort knus med på vejen herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske