Svar: Søvnvanskeligheder
13. august 2020
Alder:
9 mdr.
Kære K
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig...:)
Når jeg læser din beskrivelse, så er jeres udfordring, at din datter ammes og er afhængig af bryst og favn, når hun skal sove. Hun har aldrig lært at sove uden bryst og favn, og hun har derfor et søvnassociationsproblem.
Der er heller ikke tvivl om, at hendes indtag af mælk påvirker hendes indtag af rigtig mad. Hun har brug for at amningerne skrues ned, og antallet af rigtige måltider sættes op - og du er nødt til at holde igen med brystet. så længe hun ammes så meget som hun gør, vil hun ikke spise tilstrækkeligt med anden føde - og så længe hun ikke spiser tilstrækkeligt med anden mad, så vil hun søge brystet ekstra... det er en rigtig dum cirkel, og jeg kan godt forstå, du synes det er svært...
Det går ofte bedst, hvis man gradvist kan skabe ændringer. Det vil sige gradvist skære antallet af amninger ned, gradvist vænne hende til at sove uden bryst og favn, gradvist øge antallet af rigtige måltider osv. Så både du og din datter kan følge med, og man ikke pludselig står i en situation, hvor man fra den ene dag til den anden pludselig skal være "hård"... Men der kan være mange forskellige grunde til, at det ikke lykkes, og at man som jer står i den nuværende situation.. og det er rigtig svært - både fordi det er frustrerende for dagplejer, som naturligt vil have svært ved at hjælpe, trøste og putte din datter, men også fordi det især er synd for din datter. Hun vil jo ikke kunne forstå, hvorfor mor ikke er der til at amme, og hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du er, eller hvornår du kommer - og hun vil kunne blive rigtigt ked af det og bare savne brystet og det hun kender og er vant til... Og så er det naturligt synd for dig, fordi du skal aflevere hende og ved, at det vil være svært... Øv...
Der er jo ikke noget du hellere vil end at hun er veltilpas og har det godt i dagplejen... Så hvordan skaber vi det nu... du har jo ret travlt, så derfor er du nødt til at skrue ned for amningerne nærmest fra den ene dag til den anden.
Det vil være passende, at hun ammes 3 gange i døgnet, og hos jer kunne det være en mulighed, at amningerne lå aften, sen aften og tidlig morgen.. Jeg tænker dog, at jeg i stedet vil anbefale dig, at de i en periode ligger eftermiddag, aften og sen aften, så du stopper helt med at amme om natten og i stedet prioriterer at give din datter brystet, når I ses om eftermiddagen og har været adskilt. Det vil være trygt og dejlig for hende at få brystet her og derfor en god prioritering. Samtidig vil det at fjerne brystet om natten gøre, at hun får mere appetit til om morgenen og måske kan spise sin morgenmad hos dagplejer.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Vågner og dagen begynder ca. 06-06.30...
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop. Hun må også meget gerne få klatkager i stedet, altså havregrød som du (eller dagplejer) steger på panden, og som I derfor kan servere i små stykker evt. med lidt æblemos på.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter denne amning
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, små bidder af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Vand af kop.
Tilbydes en moset banan, evt. sammen med lidt lun mme eller blot lidt vand - og puttes så til middagslur. Det vil sige at i stedet for, at hun ammes her, så får hun dette mellemmåltid.
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Ammes lige nu af mor, når I atter mødes, så hun mærker, at du er der hundrede procent for hende igen...
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og må nu også gerne begynde at få lidt sovs. Det vil sige at kartoflerne kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker - på den måde får hun både lidt med bid og også lidt ekstra i maven, som kan give ekstra mæthed.. vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatmåltid. Det kan være en grød, men det kan også være klatkager eller blot en banan... Godnatmåltidet er vigtigt fordi det vil være med til at sikre, at hun ikke vågner midt nat og søger brystet, fordi hun reelt er sulten...
Får børstet tænder...
Ammes og puttes til natten 19.45-20...
Sen aften 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover derefter videre på afstand af dig... og så skal hun så vidt muligt ikke ammes igen kl 04-05, men sove uden mælk og dagen starter så med morgenmad...
Din sundhedsplejerske har helt ret, når hun siger "at børn i den alder ikke ved at barnevogn og sengen er lig med, at de skal sove, så du må ikke forvente, at hun bare vil kunne lægges ned og vide hvad hun skal". Det er meget fint sagt, og det er netop dette din datter skal lære nu. Hun ved ikke, at hun skal sove, når hun puttes i barnevogn eller i seng, fordi hun har lært, at det at sove er forbundet med bryst og favn - og det tager tid at finde ud af noget andet. Derfor er det vigtigt, at du øver dette nu, og at du gør det dag efter dag efter dag, holder fast i den nye rytme og rutine.
Det er vigtigt, at du ikke tænker "hun har jo ikke spist noget, så jeg er nødt til at amme hende" - for så får du hende ikke til at spise :) Det er vigtigt, at du ikke tænker "jeg er nødt til at amme hende i søvn ellers sover hun ikke" - for så lærer hun ikke at sove uden bryst og favn.. og jeres udfordring er jo, at hun skal kunne det nu, fordi hun skal i dagpleje, så I har ikke ret meget tid....
Det betyder også, at hun naturligt vil kunne blive rigtigt ked af det, fordi hun ikke forstår det. Så når hun søger efter brystet, så skal du naturligvis give hende masser af nærhed og tæt kontakt, så selvom hun skal undvære brystet, så skal hun ikke undvære mor. Du er der stadig for hende.
Det betyder også, at når hun søger efter brystet, så skal du tilbyde hende et alternativ og tilbyde mellemmåltider og vand af kop. Så hvis hun er tørstig/sulten, så anerkender du naturligt dette, og hun kan få noget at spise og drikke.
Det betyder også, at når hun søger efter brystet, så skal du tage en t-shirt på, så der ikke er fri adgang til mælkebaren, det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes...
Er du alene med hende eller? Hvis der er en far, en partner, som kan tage over om natten kan det også være en god idé, så du efter amningen kl 23-01 sover et andet sted, og bryst om natten er derfor udelukket.
Og så må dagplejer gøre det, som dagplejer normalt vil gøre. Og heldigvis så lykkes det faktisk nogle gange at putte på en okay måde i dagplejen - simpelthen fordi situationen er ny for jeres datter og hun ret hurtigt derfor fornemmer, at amning er udelukket. Det er derfor vigtigt, at dagplejer ikke begynder at give flaske eller lignende, for det er ikke meningen, at jeres datter skal sove med mælk. Det er meningen, at hun skal puttes med et mellemmåltid og uden mælken nu. Og derfor skal dagplejer gøre, som hun normalt ville gøre. Naturligt sødt, kærligt, nænsomt, hjælpe jeres datter til at finde ud af, hvordan putningen foregår nu, fordi det er noget helt andet end hun er vant til, men det er stadig okay, for dagplejer er sød og omsorgsfuld og hjælper hende til ro. Og hjemme skal du så holde fast i det samme, skabe samme rytme.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at mit kærlige skub hjælper jer i den rigtige retning :)
Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn". Du kan f.eks. læse kapitel 6 "så er det slut med mælk om natten" og kapitel 7 "udviklingsspring får betydning for søvnen", og kapitel 15 om "søvnassociationer".
Rigtig meget held og lykke med at skabe nye søvnvaner og søvnrutiner - og rigtig meget held og lykke med dagplejestart :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske