Brev:
Søvnvanskeligheder
13. august 2020
Alder:
9 mdr.
Søvnvanskeligheder
Kære Helen
Jeg har søgt i mange af dine gode svar til andre mødre, men føler ikke at jeg finder det, jeg søger. Så nu håber jeg på din hjælp.
Jeg er en noget frustreret mor til en ellers helt fantastisk lille pige, der lige er blevet 9 måneder gammel.
Hun kan kravle, rejse sig, er nysgerrig, meget opmærksom, sjov, snakkende og meget aktiv med hele kroppen.
Hun har aldrig fejlet noget, og er egentligt et meget glad barn - dog med et stort temperament allerede.
Hun skal starte i dagpleje lige om lidt, og vi har flere udfordringer, som fik dagplejemoderen til at se fuldstændig opgivende ud, da vi var på besøg der forleden.
Den største udfordring er søvnen. Min datter sover cirka 10-11 timer om natten - med flere opvågninger, hvor den eneste måde at få hende til at falde i søvn igen er ved amning og ved at gå frem og tilbage med hende i mine arme.
Hun sover i sin egen seng - dog lige ved siden af vores seng, og kommer i løbet af natten over og ligge ved siden af mig efter flere opvågninger.
Typisk vågner hun så ved en 4-5 tiden og vil her efter kun sove videre når hun kan ligge oven på mig, igen efter at været blevet ammet og vugget. Så vågner hun igen ved en 6-7 tiden, hvor vi står op.
Hun virker allerede en halv time efter træt og gnider øjne og brokker sig på trods af 10-11 timers nattesøvn - dog med afbrydelser. Men jeg kan ikke få hende til at sove igen.
Så får hun morgenmad - havregrød, for det er hvad hun vil blive tilbudt i dagplejen. Hun har dog siden hun blev introduceret til mad kun ville spise selv og vil absolut ikke blive madet. Hun snerper munden sammen og kaster sig bagover ved synet af en ske og bliver til sidst ked af det. Så det er et meget begrænset antal skefulde jeg kan få i hende - selvom hun sidder med en ske selv samtidig eller kan have fingrene i maden.
Herefter leger hun lidt og bliver så ammet og bliver lagt i barnevognen. Her er problemet så, at hun falder i søvn ved brystet og derefter bliver lagt sovende i barnevognen - det gør hun til alle lure også til nat i sengen. Det er den eneste måde jeg efterhånden kan få hende til at sove på. Hvis hun lægges i vognen eller i sengen - uden at være faldet i søvn under amningen, ligger hun bare og kigger og spræller og leger og kører sig selv mere og mere op og prøver konstant at sætte sig op. Det hjælper ikke at gå med vognen, at vugge den, helt at lade være - eller noget som helst. Hun glemmer fuldstændigt at hun er træt og bliver bare vildere og vildere.
Jeg har også prøvet at putte hende i sengen i løbet af dagen hvilket giver samme resultat - bare at hun her også kravler rundt og rejser sig op og er helt vild, selvom hun er dødtræt. Jeg har ligget roligt ved siden af hende i dagtimerne i op til to timer, hvor jeg til sidst giver op og tager hende op fordi hun ikke bliver mere træt - men bare det modsatte.
Hvis hun endelig sover i løbet af dagen er det maks 30 minutter ad gangen - oftest kun 10 minutter, og når hun vågner, selv efter så kort tid, er hun ikke til at få til at falde i søvn igen. Hun får cirka tre lure på en dag. Så godt og vel halvanden times søvn i alt hele dagen - på en god dag.
Om aftenen bliver hun badet hver dag inden sengetid, og ammes i søvn, mens jeg synger for hende og lægges over i sin seng hvor hun så sover fint fra klokken 20:00 og ind til hun vågner for at amme første gang mellem klokken 23:00-01:00.
Min sundshedplejerske fortalte mig, at børn i den alder ikke ved at barnevogn og sengen er lig med, at de skal sove, så jeg måtte ikke forvente, at hun bare ville kunne lægges ned og vide hvad hun skulle.
Til frokost spiser hun selv - rugbrød, grønt, fisk, kød og en smoothie eller frugtmos. Igen vil hun ikke mades så det er ikke altid meget hun får. Hun har 8 tænder, så det går dog fint med at bide og tygge mad.
Til aften spiser hun det samme som os. Og hun tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag i form af en bolle med smør og evt pålæg/ost, smoothie eller frugtmos. Hele dagen tilbydes hun vand i kop også til måltider. Hun har aldrig ville drikke af en flaske og bruger heller ikke sut. Det er som om hun ikke forstår hvad hun skal, og tygger i stedet i både sut og flaske. Hun har heller ikke en nusseklud eller noget af den art, hun er glad for. Hun elsker bare at blive ammet. Så jeg tænker, det bliver en kæmpe udfordring for dagplejemoderen at putte hende til lure i løbet af dagen.
Så kære Helen hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove bedre, og lære hende bare at blive lagt ned og så sove og til at spise mere og evt blive madet. Jeg vil så gerne have, at hun er veltilpas og ikke så træt og pylret hele dagen og ønsker ikke at dagplejemoderen skal have så stort et “hyr” med hende.
Jeg føler snart, at jeg har prøvet alt og har taget i mod mange gode råd, intet lader dog til at virke.
Med venlig hilsen
K