Svar: Sove i egen seng - 22 mdr.
22. juli 2020
Alder:
22 mdr.
Kære Astas mor
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig om både mine bøger og brevkassen. Det er så dejligt at læse og det varmer, tak :) Og velkommen til - dejligt at du selv har fået lyst til at skrive :)
Du fortæller, at I skal flytte på lørdag - godt nok en midlertidig bolig, men I skal trods alt bo der til april, hvor I kan flytte i nyt hus. Og jeg vil anbefale jer, at I udnytter flytningen på lørdag til at vænne jeres datter til egen seng og eget værelse igen.
jeg ved godt, at det kan være overvældende og rigtig svært - der vil være en masse nye lyde, dufte, skygger.. omgivelserne vil være noget helt andet end hun er vant til. Men sengen vil forhåbentlig være den samme, så hun kender den, ligesom hun vil kunne have sin dyne, puttebamse osv. hos dig - så det nære vil være genkendeligt og trygt. Og selvom det kan være en svær overgang med flytning og nyt værelse, så vil jeg anbefale, at I arbejder bevidst på dette - for jeres datter har en alder nu, hvor hun kun bliver mere og mere bevidst, og det vil gøre det rigtig svært at få hende på eget værelse, hvis hun starter i soveværelset hos jer.
Og det er lidt det, som er sket, da I flyttede hjem til mormor. Hun startede på eget værelse, men blev forkølet og kom ind til jer - og det er nu rigtig svært at få hende tilbage i egen seng på eget værelse igen - netop fordi hun er langt mere bevidst nu. Start derfor lørdag med at udnytte skiftet af hjem til skift af puttested :)
Jeg vil anbefale jer, at I bibeholder hendes dagsrytme - uanset om det er hverdag eller om I holder ferie lige nu - så hun kommer op til samme tid hver morgen og sover middagslur mellem 12.30-14. Det er en god idé at holde nogenlunde fast i rytmen fordi hendes indre ur naturligt påvirkes af dette og dermed også hendes fornemmelse for, hvornår det er tid til at være vågen og aktiv og hvornår det er tid til at koble fra og tid til at sove...
Du fortæller, at hun sandsynligvis sover lidt under gennemsnittet, og at det er normalt for hende - og det er helt fint, når vi taler gennemsnit, så vil nogle børn jo sove lidt mere og andre lidt mindre. De fleste børn vil i 1.5-2 års alderen have behov for ca. 13 timers søvn i døgnet, og hvis jeres datter har behov for lidt mindre, står op kl 06 og sover 1.5 time til middag, så vil hun måske skulle puttes omkring kl. 20 præcis som I gør. Dette puttetidspunkt ligger også 6 timer efter, at hun er stået op af sin middagslur og det lyder fint for alderen.
I skal være opmærksomme på, hvorvidt hun har tendens til at powernappe lidt om eftermiddagen, enten på vej hjem fra institutionen eller pludselig lægger sig på sofaen.. det er vigtigt, at hun ikke sover om eftermiddagen, da det så vil påvirke putningen om aftenen og kan forklare, hvorfor hun pludselig liver op...
Derudover er det, som I også har læst, en god idé at bruge strygetøjmetoden, fordi I med den signalerer, at der ikke sker noget spændende, når Asta ligger i sin seng. Der er ikke noget hun går glip af, det er ret kedeligt, det der foregår - og at ligge og kikke på jer stryge tøj eller lægge tøj sammen er naturligt kedeligt! I kan stadig tale med hende, svare ,når hu kalder, sige det som I forventer "læg dig ned skat, læg dig ned" osv. Og I er der, men er på afstand og I signalerer ikke, at I sidder og venter på at hun skal sove eller sidder for at underholde og lege. I mener faktisk, at det er sovetid og hun kan trygt og roligt lægge sig til at sove - I er der stadig, passer på hende og hun kan være helt tryg, men I er der på afstand.
Og stille og roligt kan I så udvide denne metode og begynde at gå frem og tilbage, f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte mere, så kommer jeg igen", så hun lærer at I går kortvarigt, at hun ikke behøver blive urolig for, hvor I går hen eller om I kommer tilbage, får efter kort tid, så kommer I tilbage med en skjorte og stryger videre - præcis som I har sagt.
Hvis det er begrænset, hvad I har af strygetøj, så kan I også sætte jer og arbejde på computeren eller måske læse i en bog - MEN - det er vigtigt, at I ikke ignorerer hende, fordi hun så vil føle det utrygt og mærkeligt, at I bare sidder der og ikke vil hende. Det er vigtigt, at I fortsat signalerer, at hun kan være helt tryg, småsnakker lidt, når hun har brug for det, opfordrer hende til, at hun lægger sig ned osv.
Jeg tænker, at du har fuldstændig ret, når du skriver, at du fornemmer, at jeres tilstedeværelse gør, at hun har sværere ved at slippe dagen og finde ro - og derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at I ikke sidder der og signalerer, at I venter på at hun skal sove, men netop forsøger at lave noget andet - på afstand, men så hun stadig er tryg.
Hendes behov for at være sammen med jer om aftenen og hendes ønske om at I skal blive siddende hos hende er, som jeg læser dit brev, faldet sammen med, at I er flyttet hjem til mormor. Og hun har derfor oplevet, at I voksne har siddet i stuen, hygget, grinet og haft det sjovt, og hun har skulle ligge for sig selv. Og det er helt naturligt, at hun protesterer mod dette, hun vil naturligt også være en del af det hyggelige og rare - og de gange, hvor de måske er lykkes for hende at komme ind i stuen, så har der måske stået en slikskål på bordet.. :) Derfor er det vigtigt, at I igen og igen signalerer, at der ikke sker noget spændende og at hun roligt kan lægge sig til at sove, I er der stadig for hende, men det er sovetid :)
Så tag beslutningen og udnyt at I faktisk skal flytte, og at I samtidig med dette kan indføre nye vaner og rutiner.. :)
Rigtig meget held og lykke og et kærligt puf til at komme tilbage til de faktisk ret gode søvnrutiner, som I havde tidligere. Det kan I godt komme tilbage til :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske