Brev:
Mangel på nattesøvn
14. juni 2020
Alder:
13 mdr.
Mangel på nattesøvn
Kære Helen
Kort fortælling om vores lille pige på 13 måneder. Lige fra fødslen har hun haft en dårlig soverytme, dog aldrig om natten. Til lur om dagen sov hun 20-30 min. Da hun var 6 mdr. fik hun konstateret komælksintolerance og efter en måned på mælkefri diæt begyndte at sove Ca halvanden time sammenhængende til lur x 2.
Da hun starter i vuggestue og jeg starter på arbejde opstår problemet med nattesøvnen. Samtidig går hun fra at sove 2 lure til kun 1 som svinger fra alt mellem 1 time og et kvarter til 2 timer og 30 min.
Problemet med hende nattesøvn er: kl 18.30 gøres hun natklar, kl 19 tilbydes hun havregrød hvorefter hun puttes af enten far eller jeg med en godnatsang og ellers falder i søvn i vores dobbeltseng hvorefter vi plejede at lægge hende i tremmesengen og sov til mellem 5 og 6 med få korte opvågninger. Men den sidste måned vågner hun Ca hver halve til hele time. Når vi kommer ind til hende sidder hun op og er meget ked af det.
Vi har nu i et par uger forsøgt med at hun sover sammen med os i vores seng, da vi tolkede hendes mange opvågninger som at hun havde brug for trygheden, det har dog ikke gjort nogen forskel på de mange ulykkelige opvågninger og vi er efterhånden ved at være temmelig opslidte.
Er der noget vi over ser eller noget vi kan gøre anderledes?
Vi vil rigtig gerne have hende tilbage i egen seng på eget værelse, men første mål er blot egen seng.
Vi har også forsøgt at stoppe med at give hende havregrød til natten uden god effekt, men det forværres heller ikke.
Som ekstra info er hun et barn med krudt i røven og som er meget fremmelig i sin kontakt. Hun har aldrig været god til at finde ro på egen vis.
Jeg ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
M.