Svar: Afbrudt søvn pige 4,5 måned
14. maj 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I lytter til jeres datters behov og de signaler, som hun sender - og når hun tydeligvis har brug for jeres nærhed og tætte kontakt for at kunne sove, så skal I naturligvis give hende dette. Der er ingen grund til at kæmpe med hende, så hun begynder at græde, forbinde søvnen med noget som ikke er rart og derfor vil stritte mere og mere imod. Det vigtigste er, at hun falder trygt i søvn - det giver god basis for gode søvnvaner senere hen.
Det lyder som om, at jeres datter har en lidt kraftig moro-refleks, altså faldrefleks, som går igang lige der, hvor hun er ved at falde i søvn. Du kender det også fra dig selv - lige når du er ved at falde i søvn, så giver kroppen et spjæt og så sover du videre. Små børn kan dog ikke komme videre i søvnen med vækkes ofte at det spjæt som kroppen giver - især hvis de ligger for sig selv. Og derfor hjælper det ofte, at du har hende i din favn eller putter hende i en vikle. Det hjælper hende med at holde fysisk sammen på sig selv og komme videre i søvnen, før hun vågner for meget op...
Mororefleksen bliver ofte mindre i 3-4 måneders alderen og samtidig vil mange børn i den alder også begynde at protestere mod at blive svøbt, fordi det forhindrer dem i at skifte stilling.. Hos jer er der yderligere den udfordring, at det er meget varmt, og jeres datter får det tydeligt alt for varmt, når hun skal sove, hvis hun svøbes... og det bliver naturligt ikke køligere de næste måneder frem...
Derfor kan det være en god idé, at I som nu putter hende og så står ved hende, holder hænderne beroligende på hendes krop, meget gerne samler hendes hænder og arme på brystkassen ved netop at bruge jeres hænder, så hun med jeres hænder og kontakt hjælpes til at holde sammen på sig selv og komme videre i søvnen, når hun begynder at vise tegn på at ville vågne op.
Det er ikke nogen god idé at ligge fladt, når hun har refluks og får flaske. Hun har glæde af at ligge eleveret med hovedet, og det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et håndklæde ind under hendes madras i hovedenden. Når hun ligger højere med hovedet, så sikrer det at mælk og mavesyre lettere bliver i maven, så der ikke er så meget tilbageløb, men - hun skal naturligvis ikke ligge så højt, at det er svært for hende at sove og hendes hoved må ikke bøje så meget, som du beskriver ... det er vigtigt, at hun ligger godt og det skal se behageligt ud for hende :)
Børn med refluks har ofte glæde af at få flaske ca 20 minutter før de puttes, fordi det også gør, at mælken kommer lidt igennem mave- og tarmsystem, før hun lægges ned. Det er sandsynligvis derfor jeres læge har sagt, at hun ikke bør få flaske i sengen...
Og da hun får flaske, så kan det være en fordel at forsøge med en speciel modermælkserstatning Enfamil AR, som jeg er ret sikker på, at I kan købe, hvor I bor :) Den virker ved at være tynd i flasken, men blive tykkere i maven, så den netop bliver liggende i maven og tilbageløbet ikke er så voldsomt...
Det er en god idé, at I nu begynder at se døgnet inddelt i perioder, hvor hun er vågen og aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt, og derefter får mælk, bliver skiftet og bliver puttet. Hun er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby og derfor er det rigtigt, at hun vil have stor glæde af at I kører kroppen lidt træt med øvelser, bevæglege, babymassage osv. før hun puttes.
Hun oplever verden langt mere bevidst nu, og følger mere og mere med i, hvor I er, og hvad der sker omkring jer. Hun skelner mere og mere mellem om I er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmede - og alt hvad hun oplever, skal naturligt bearbejdes, når hun sover. Derfor vil hun også drømme mere i øjeblikket og derfor også sove mere uroligt.. Og her skal I forsøge at vurdere, hvad hendes natlige lyde handler om. Hvis hun er ked af det, så skal I naturligvis være der, berolige og betrygge, hvis hun har brug for stillingskift, så skal I også hjælpe hende med dette.. men hvis hun ligger og småpludrer, smågræder i søvne, så behøver I ikke nødvendigvis være der med det samme. Nogle gange er det helt okay at I lige trækker tiden lidt og ser om hun selv kan komme videre i søvnen.
Når I hjælper hende, så prøv med hænder, kærtegn, stillingskift og lignende - og så vidt muligt ikke ved at tage hende op, vugge hende, gå rundt med hende, hoppe på en pilatesbold eller lignende - og heller ikke ved at komme sut i munden hver gang. Det er rigtig fint, at I giver flaske og efterfølgende tilbyder sutten og hun må også gerne få sutten et par gange om natten, men ikke hver halve eller hele time, da hun så hurtigt lærer at sutten skal være i munden for at sove, og det kan give jer problemer senere hen.
Det er rigtig godt, hvis I kan benytte jer af barnevognen og udnytte det gode vejr, som er hvor I bor. I må gerne trille ture med hende - og måske vil hun lære at nyde barnevognen igen, hvis hun også der kan ligge lidt eleveret, så hun kan kikke sig omkring. Hun er for lille til at sidde og skal ikke "stables op med puder", men hun må gerne ligge lidt skråt og følge lidt med i, hvad der sker omkring jer, hvis hun virker til at ville kunne nyde dette og dermed barnevognen lidt mere :)
De fleste børn vil i jeres datters alder trives med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. De vil ofte sove ca 10 timer om natten og ca. 5 timer om dagen fordelt på 3 lure. En dagsrytme kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre, indtil I står op og starter dagen
Vågner, hygger, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, hygger, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Vågner, hygger, leger bruger sig selv motorisk og mentalt
Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Vågen, hygger, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Flaske og puttes
Sen aften eller først på natten: Drømmeflaske
Nat: Har ofte stadig behov for en flaske her
Det kan måske give jer lidt idé om, hvordan et døgn kan skrues sammen nu. I planen er der 7 flasker, og hvis jeres datter kan nøjes med 6, så er det også rigtig fint. Det vil som sagt også være helt okay, at hun får flaske lidt før hun puttes, så hun kan nå at fordøje mælken lidt og dermed ikke får flasken at falde i søvn på. I stedet kan hun falde i søvn med en sut, evt. koblet til en putteklud :)
I skal naturligvis også være opmærksomme på, om en del af jeres datters uro og opvågninger kan skyldes, at hun har behov for lidt skemad og mælken ikke længere er helt nok til hendes behov.. det at hun vågner hyppigere om natten kan godt være tegn på dette, og børn der får fuld flaske har ofte behov for skemad lidt før børn der ammes, så måske spiller dette også ind hos jer...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske