Svar: Søvnen går den forkerte vej
9. maj 2020
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :)
Du fortæller, at jeres dreng har kolik, og selvom du kan mærke, at hans gråd især om aftenen er aftaget lidt, så er det naturligt stadig hårdt, at han græder så meget, som han gør.
Børn med kolik græder mere end andre børn, de græder ikke kun, når de er trætte eller sulten, men græder også ind i mellem og nogle gange på tidspunkter, hvor du simpelhen ikke ved, hvorfor...
Børn med kolik er også sværere at trøste. Det tager længere tid for dem at finde ro og selvom du tager din dreng op, og gør hvad du kan for at trøste, berolige og betrygge, så hjælper det ikke med det samme.
Børn med kolik bliver også lettere overstimuleret, hvilket vil forstærke deres gråd. Og alt dette gør det naturligt ekstra hårdt, at være forældre til et barn med kolik..
Det gode er, at de vokser fra det - så tiden arbejder for jer. I takt med at din dreng bliver ældre, og hans nervesystem modnes, så vil han begynde at græde mindre. Men i perioden mens det står på, er det naturligt svært...
Undersøgelser viser, at børn græder mindre, når de er på arm eller har tæt kropskontakt med deres forældre, og det er derfor super godt, at du ofte vælger at lade din dreng være på din brystkasse, har ham i dine arme eller bærer ham i en sele... Du har dog ret i, at det også vil være godt, hvis han kan lære at sove lidt på afstand af dig, især om natten, hvor han af hensyn til forebyggelse af vuggedød ikke bør sove så tæt med dig...
Det er også helt okay, at du vælger at bruge slyngevugggen, ligesom det er super godt med nedrullede gardiner, så du holder rummet mørkt. Det vil hjælpe ham til at kunne koble bedre fra og dermed bedre finde ro, så han får lidt sammenhængende søvn.
Du skal lige nu ikke være bange for at give ham dårlige vaner eller kæmpe meget med ham, men i stedet gøre det, som du fornemmer virker og hjælper ham til at få sovet - så du også kan få koblet lidt fra i løbet af dagen. Du skal ikke ændre noget, som fungerer, blot fordi du er bange for dårlige vaner, men skal naturligt forsøge at finde en måde at skrue dagen sammen på, så det kan fungere for jer begge to :)
Det kan f.eks. være en god idé, at du midt på dagen lægger dig og ammer din dreng i dobbeltsengen. Du må meget gerne lade ham falde i søvn med brystet i munden, og du må meget gerne blive liggende, så hvis han vågner efter ca. 20 minutter, så er du klar med brystet og din nærhed igen, og du hjælper ham på den måde med det samme ind i søvnen. Det vil være rigtig godt, at han lærer at amme liggende tæt med dig, fordi han på den måde kan lære at falde i søvn liggende, beroliget af dine hænder og nærhed, men uden at ligge på din brystkasse... og hvis du sikrer dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan du trække dig væk og lade ham sove videre i sengen alene. Du kan også nogle gange vælge at tage en middagslur med på ham på denne måde, fordi du også har brug for søvnen :)
Mælk er en vigtig del af hans putteritual, og det er rigtig godt, at du ammer han før han skal sove. Det er også prisværdigt, at du har forsøgt at amme ham imens han ligger i lift eller bedside, for at se om du på den måde kan undgå skiftet fra din favn.. men det må naturligt være hårdt for dig og din ryg...
Det er også rigtig godt, at du har forsøgt at svøbe ham, selvom han ikke bryder sig så meget om det eller hurtigt smyger sig ud af svøbet.. og du må fortsat faktisk gerne forsøge at svøbe ham, og så amme ham imens han er svøbt og derefter putte ham fra dig. Det vil være fint, at du, når du putter ham fra dig, står ved ham, holder dine hænder på hans krop, så du fysisk hjælper ham med at holde sammen på sig selv.
Hvis han bare slet ikke vil svøbes, så er det også fint, at du ammer ham og putter ham fra dig derefter og så igen står med dine hænder på ham og bruger dine hænder til at lulle ham ind i søvnen, imens han ligger i sin lift eller bedside... Da han har tendens til at "flagre" med armene, så må du gerne samle hans hænder på brystkassen og holde dem der med dine hænder, så du ikke bruger svøbet men dine hænder til at hjælpe ham til ro...
Vær opmærksom på at amme ham fra et bryst af gangen, så han får så meget mælk ud fra en side, før du ammer fra modsatte side. Det er vigtigt, at han "tømmer" et bryst af gangen og lidt firkantet sagt kan man sige, at hvis han f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det bedre, at han dier 20 minutter fra et bryst, end at han dier 10 minutter fra hver side.... brug meget gerne forskellige ammestillinger, når du ammer og forsøg også gerne at lægge en skiftning ind undervejs i en amning, så han vågner lidt op til dåd, og ammes igen, før du så putter ham.
Du må fortsat også meget gerne se, om du kan vænne ham til at acceptere en sut. Den kan gives som afslutning på amning og være med til at give ham ro, samtidig vil den hjælpe mælken igennem maven, så han måske får lidt mindre maveuro og derfor også generelt mere ro.... Det er en god idé ikke at give ham sutten, når han er ked af det, overtræt eller for urolig, da han så ikke vil kunne koncentrere sig om den og derfor vil blive mere irriteret på den. Men som afslutning på amning, hvor han alligevel er i et "sutte-mode", men du meget gerne forsøge :)
Det er en god idé, at du, når du står og hjælpe ham med at finde fysisk ro, støtter sutten let ved hans mund, så han ikke får den spyttet ud, men netop hjælpes til at holde vakuum omkring den.. Det kan være dejligt for jer, hvis han fremover netop kan beroliges med en sut også når du triller ture med barnevognen og han vågner op, før I er nået helt hjem :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om Børn & Søvn", hvor du kan læse meget mere om søvnen i forskellige aldre og hvad du kan forvente, og hvordan du kan hjælpe... Og "Helens bog om Gråd & Trøst", hvor du kan læse meget mere om f.eks. kolik, ondt i maven mv., og hvordan du kan hjælpe din dreng her :)
Stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske