Svar: Vågner efter 10 min
30. april 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har fået skabt en rytme nu, som faktisk virker bedre - det lyder rigtig fint med de 2-3 lure dagligt, og at den 3. lur ofte ligger mellem 16-17.30, og jeres dreng derefter er putteklar mellem 19-20.30 - afhængig af, hvor lange hans lure ligger og hvad tid de ligger.. så langt så godt, det er fremskridt og positivt :)
Man ser nogle gange, at børn mellem 5-7 måneders alderen pludselig har tendens til at falde i søvn, sover meget kort, vågner op, græder og skal ammes igen, for så at falde i søvn igen - og sker det af to omgange, som hos jer, så kan det være lidt svært med amning, fordi han så naturligt kan blive for overfyldt og derfor afvise brystet...
Der er ofte især to ting, som hjælper på det fænomen:
1) Start med at amme ham og i stedet for derefter at putte ham, så skifter du hans ble, så han vågner op til dåd igen. Herefter ammer du ham så igen, og først derefter putter du ham. Denne metode kan faktisk nogle gange gøre, at han så sover videre og ikke får den opvågning, som I oplever lige nu.
2) Læg dig med ham i dobbeltsengen og am ham liggende. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme ham til han næsten sover og derefter trække brystet til dig eller forsøge om ikke han selv kan slippe brystet, før han sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og så skal du blive liggende hos ham og være parat med brystet, hvis han efter 10 minutter viser tegn på at ville vågne igen - du må altså gerne bruge brystet til at holde ham sovende her.
Det er vigtigt, at du sikrer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade ham ligge i din seng, han må ikke kunne trille ned og må ikke kunne få en større dyne eller lignende over sig. Hvis det er sikkert for ham at ligge der, så må du gerne lade ham ligge. Så hvor du lige nu sidder med ham og han vågner så snart du lægger ham fra dig, så kan du nu lægge dig med ham og trække dig væk fra ham, men lade ham blive liggende og på den måde lade ham sove videre :)
Derudover så skriver du "vi er pt. ofte nødsaget til at bruge white noise for at stoppe hans gråd ved putning"... og det er okay. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, som fungerer, og hvis det lige nu gør, at jeres dreng kan sove mere sammenhængende, græder mindre og på den måde sover langt bedre - fordi I bruger white noise, så er det en god prioritering... som du selv skriver, så er det rigtig synd for både ham og jer, hvis han græder det meste af aftenen og hele aftenen skal bruges på putning...
Det kan også være en idé med en sut, evt. koblet til en sutteklud - hvis han vil tage imod en sut. Det at sutte kan virke beroligende og netop hjælpe ham med at blive i søvnen og bibeholde roen.. og det uden at han får ekstra mælk i maven, som han naturligt gør ved yderligere amning...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske