Svar: 7 måneder og rytme
29. april 2020
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og tanker :)
Nu hvor jeres datter er blevet 7 måneder, så vil det være rigtig godt, at I skruer ned for antallet af amninger/flasker og øger antallet af skemåltider. Det er vigtigt at finde balancen mellem at sikre jeres datter mælk nok og også give plads i maven til mere rigtig mad.
Jeg tænker umiddelbart, at jeres datters gylpetendens og hendes hyppige afføringer naturligt vil nedsættes, hvis mængden af mælk skrues ned, og mængden af fastere føde sættes op. Jeg kan ud af dagsplanen se, at du ofte ammer eller tilbyder hende flaske 7 gange i døgnet, og med den alder hun har vil det være passende med 4 mælkemåltider. Der skal altså skrues betydeligt ned :)
Du skriver, at far skal overtage barselsperioden fra på mandag, og at hun derfor her skal tilbydes flaske dagen igennem, men du vil stadig gerne amme om aftenen og natten, når du er hjemme - og det er helt fint. Det kan sikkert godt lade sig gøre at kombinere det, og det vil netop hjælpe både far og jeres datter, at hun ikke længere skal have så meget mælk om dagen :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04.45: Ammes og sover videre indtil ca 6.30-07, hvor I vågner og dagen naturligt begynder
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke have bryst eller flaske først - mellemmåltidet erstatter mælken
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. 13.30 som nu - men flaske i stedet for amning
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte grøntsagsbukker og lignende. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvor lang middagsluren har været, og hvornår hun er stået op fra den..
Sen aften 23-24: Drømmeflaske eller ammes... og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen. Et realistisk mål vil være, at hun sover mellem 5-6 timer uden mælk. Det kan f.eks. være fra 23.30 til 05.
Som du kan se ud af denne plan, så vil det være godt, hvis du kan nedsætte antallet af amninger om aftenen og måske enten vælge at amme eller give flaske, da det lyder som om, at hun simpelthen får for meget mælk i maven på dette tidspunkt :)
Det er fint, at du ofte vælger at lægge dig med hende, det må du gerne gøre, og det kan være en god idé, at du netop vælger at amme hende i dobbeltsengen her. Når I har været adskilt hele dagen, kan det være en god måde at afslutte dagen på, og hun må gene falde i søvn på denne måde, hvis det giver tryghed og ro. Sen aften kan far så give en drømmeflaske - hvorefter hun så forhåbentlig kan sove et længere søvnstræk, før hun behøver mælk igen. Det vil give dig mulighed for at gå lidt tidligere i seng, få sovet nogle sammenhængende timer, selvom du stadig skal amme tidlig morgen, og på den måde trods alt få lidt nattesøvn og dermed energi til dagen og dit arbejde der :)
Det vil dog også være godt, at du øver, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Hun skal helst nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover :) Hvis hun er vant til at falde i søvn med brystet i munden, så vil hun naturligt kunne vågne igen og igen og ikke kunne sove videre, før du atter giver hende brystet. derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at adskille bryst og søvn - også selvom hun stadig skal ammes (eller have flaske), som en del af sit putteritual til middag og aften. Det betyder også, at far naturligt nu skal øve putning om formiddagen uden mælk... :)
Jeg håber, at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan I kommer videre, og at far også ud af planen kan se, hvordan han kan skabe en god hverdag og rytme :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske