Svar: Vænne fra dagslure i favn
11. april 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og velkommen til :)
Lad mig begynde med at sige, at du bestemt ikke har gjort noget forkert, og "løbet er ikke kørt" i forhold til at lære din datter at sove uden at skulle være i favn :)
Det er helt naturligt, at små børn sover bedst i mors (eller fars) favn. Når din datter har ligget hos dig, så har hun kunne mærke din varme, fornemmet din vejrtrækning, hørt din hjertelyd.. og det er naturligt genkendeligt og trygt, fordi det er det hun kender fra sin tid i livmoderen. Det er altså helt naturligt, at hun sover godt der og viser behov for netop dette.. men når det så er sagt, så har du naturligvis ret i, at det er uholdbart i længden, hvis hun kun kan sove i din favn, og derfor er det rigtig godt, at du nu er parat til at ændre vaner :)
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at vænne hende til at sove uden favn og bryst om dagen først, og senere så forsøger at indføre det samme, når hun skal puttes om aftenen. Hvis hun kan det om dagen, så er det lettere at overføre ritualerne til om aftenen.
Du skal forsøge at skabe nogle af de søvnassociationer, som gør hende tryg netop ved din favn. F.eks. følelsen af at blive holdt og kunne mærke dig. Dette kan du skabe ved at putte hende i en sovepose, f.eks. en duni-duo, voksi, sleepbag og lignende. Det at blive puttet i en sovepose vil gøre skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove mindre voldsomt for hende og hun hjælpes på den måde til at blive i søvnen og ikke vågne op, fordi hun oplever, at hun ligger et fremmed sted eller oplever, at din favn er væk.
Du kan også give hende duften af dig med.. f.eks. en putteklud, evt. koblet til en sut, så hun kan dufte dig, selvom hun ligger på afstand af dig. Du kan sove med en putteklud en nat, så den kommer til at dufte af dig, eller du kan bruge kluden hos jer, når du ammer hende.
Nogle børn har glæde af det man kalder hverdagslyde, livmoderlyd eller white noise. Altså glæde af at man skaber nogle af de lyde, som de kender og derfor er trygge ved f.eks. når hun ligger hos dig og kan høre dit hjerte slå. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Der er ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd. Du kan downloade oppe med white noise, hverdagslyde mv...
Nogle familier har glæde af en slyngevugge, babykøje og lignende. Det kan også være en måde at hjælpe hende til at sove væk fra din favn, og hun vil stadig kunne føle sig omsluttet og holdt, som værende "i en hule" samtidig med at hun kan vugges og bevæges lidt, hvis du også plejer at vugge hende i dine arme...
Det er vigtigt, at hun stadig ammes som en fast del af sit putteritual. Det er vigtigt, at hun får mælk lige inden hun skal sove, så hun er fyldt rigtig godt op med mælk, og der naturligt vil gå lidt tid, før hun vågner og melder sig igen, fordi hun er sulten. Det er vigtigt, at du hjælper hende til at spise godt og effektivt hos dig - især med den alder hun har, hvor hun godt kan have tendens til at slatspise....
Når du putter hende fra dig, så skal det være før hun sover helt. Det er altså vigtigt, at hun ikke når at falde i søvn med brystet, men flyttes fra din favn der, hvor hun næsten sover, men dog er vågen nok til at registrere, at du lægger hende fra dig og hvor hun ligger. Du skal altså passe på ikke at sidde med hende for længe efter en amning...
Så start med at skifte hende, gøre hende klar til at sove, putte hende i soveposen og derefter amme hende. Eller start med at amme hende, putte hende i soveposen og evt. amme igen... Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun kan evt. få en sut, gerne koblet til en putteklud, der dufter af dig, så hun på den måde fornemmer, at du er der stadigvæk. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du må også meget gerne putte hende i barnevognen og trille hende en tur og på den måde vænne hende til at sove i barnevognen - og væk fra dine arme :)
Det kan f.eks. være en fast rytme i forhold til middagsluren.. og det kan være rigtig fint, at du også om dagen forsøger at skabe gradvise ændringer, så du ikke ved alle lure dagen igennem arbejder på at hun skal sove selv, men starter med at øve det ved middagsluren og derefter ved de øvrige lure...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske