Svar: Nattesøvn - en fase eller?
9. april 2020
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar :)
Dagsrytme du sender lyder umiddelbart fin og aldersvarende, hvad angår søvn og søvnbehov... jeg kan dog ikke se, hvor meget skemad og mælk du giver og hvornår, og jeg tænker umiddelbart, at jeres dreng har brug for lidt mere fast føde nu, altså flere skemåltider...
Jeg vil derfor lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud til en dreng, som er knap 6 måneder gammel:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre indtil kl ca. 07, hvor dagen begynder
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 09 som nu...
Frokost 12: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagsur ca. kl 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, vand af kop og ammes ofte også her.
Lyder til at kunne undvære powernap eftermiddag og det er helt fint...
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Midt nat.. evt en enkelt amning
Jeg tænker at en rytme, hvor han får skemad og efterfølgende mælk i forbindelse med putning kan være med til at gøre en forskel hos jer.. og jeg håber at min dagsplan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen. Der går naturligt tid mellem antallet af mælkemåltider og også mellem skemaden og tilbuddet om mælk, så der på den måde er plads i maven til begge dele :)
Når det så er sagt, så tænker jeg også, at jeres dreng sover rigtig godt om dagen, og samlet når han ofte op på 4-5 timers dagssøvn. Det er super godt, han må meget gerne have et godt sovehjerte, og dagssøvnen er særligt vigtig og god for ham. Det vil dog naturligt gøre nattesøvnen kortere...
Samlet set ligger hans søvnbehov på ca. 14.5 times søvn i døgnet. Og det passer perfekt med, at han jo netop sover 4-5 timer om dagen, og nattesøvnen skal så vare ca. 10 timer. Udfordringen opstår, fordi han jo naturligt er træt og putteklar kl 19.30-20 og står op kl 07, så nattesøvnen varer ofte 11 timer.. og det kan faktisk være med til at forklare, hvorfor han nogle gange så har 1-1.5 times vågenhed omkring midnat...
Det er naturligt et tidspunkt, som er svært for jer at være vågne på, og det er derfor vigtigt, at I forsøger at signalere, at det er sovetid. Det vil sige, at han så vidt muligt ikke skal lege, pludre, I skal ikke tænde lys men forsøge at signalerer, at det er sovetid og ikke levetid. Det vil være rigtig godt, at give ham en drømmeflaske på dette tidspunkt, fordi det kan være med til at gøre, at han bliver holdt i søvnen og ikke får lov til at vågne for meget op - hvorefter det naturligvis så vil være sværere for ham at falde i søvn igen. En flaske mere eller mindre i søvne før han vågner op kan være en løsning for jer.
Hvis dette ikke hjælper, så kan det nogle gange være nødvendigt, at I rykker lidt på hans rytme, så hans middagslur kommer til at ligge lidt senere. Det kan I f.eks. gøre ved at lægge et bad ind midt på dagen, fordi dette vil aktivere ham ekstra både motorisk og mentalt.. og på den måde vil han måske være putteklar en times tid senere, hvilket så nogle gange kan gøre, at opvågningen omkring midnat kan undgås...
Det kan også nogle gange være en løsning at lægge en powernap ind sidst på eftermiddagen, fordi det også vil gøre, at han går senere i seng og på den måde kan varigheden af nattesøvne og dagssøvnen nogle gange gå op i en højere enhed. Og det kan være bedre, at han går senere i seng og har en vågenperiode om aftenen, end at han sover om aftenen og har en vågenperiode omkring midnat...
Jeg vil ikke anbefale jer, at I afkorter hans dagssøvn, det er vigtigt, at han får sin søvn og han må som sagt meget gerne sove de to længere lure i løbet af dagen. Han sover ikke for meget og han er for lille til at blive vækket og skal have lov til at sove. Men det kan nogle gange hjælpe at rykke lidt på lurene for på den måde at få skabt en lidt anden rytme og ændrer på de natlige opvågninger.
Derudover har du naturligvis ret i at der sagtens kan være tale om en fase, en periode som I skal igennem lige nu - og hvor det som nævnt er vigtigt, at I signalerer, at det er sovetid og forsøge at være minimalt aktive... Hvis han er glad, ligger og pludrer, så behøver du ikke reagerer på hans lyde, men er han ked af det, så skal du naturligvis være der for ham... :)
Jeg tænker derfor også, at det er udmærket, at du ser tiden lidt an, for hans søvn og rytme vil naturligt ændre sig mere og mere - også i takt med at han bliver ældre, får mere skemad, længere aktive vågne perioder osv. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer - og han trives jo med sin nuværende rytme...
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske