Brev:
Nattesøvn - en fase eller?
9. april 2020
Alder:
5 mdr.
Nattesøvn - en fase eller?
Hej Helen
Tak for tidligere svar på et spørgsmål.
Nu har jeg lidt problemer igen - som højest sandsynligt er en fase, men prøver alligevel om du har et godt råd.
Min søn er nu knap 6 måneder (16.april) og har de sidste par uger sovet meget dårligt om natten.
Hans døgnrytme:
Står op klokken 7: pusles, ammes, leger, flaske og lægges til formiddagslur.
9-11/12 sover
11/12-14: lege, spise osv
14-16: sover eftermiddagslur
16-19/20: lege, spise osv
19/20-24/02 sover.
... og så begynder problemerne. Han vågner og er som regel glad og vil lege og snakke.
Det hjælpe ikke at amme eller give flaske med det samme, da han ikke vil spise før der er gået 1,5-2 timer og falder så i søvn. Efterfølgende sover han meget afbrudt frem til klokken 7.
Han bruger sut, men den er ikke “nok” og kan ikke få ham til at falde til ro. Han vil ikke samsove, så jeg kan ikke få ham rolig på den måde. Vi har nogle gange været nødt til at putte ham i slyngevuggen, for at han kan finde ro (med motor... pga kolik blev vi desperate og lejede sådan en, som han finder god ro i, men den er ikke blevet en dårlig vane, da han ellers fint falder i søvn uden at vugges). Efter kort tid, kan jeg bære ham i seng og så sover han (kortvarigt).
Kan vi gøre noget, eller er det bare en fase vi skal igennem? Hvis jeg forsøger at lade ham blive i sengen, og synger og holder om ham, bliver han helt hysterisk. Det eneste der hjælper er at tage ham op - han er simpelthen vågen og vil lege. Jeg vil dog nødigt have, at det bliver ham en vane at være SÅ vågen på det tidspunkt.
Han både ammes og får flaske - hovedsageligt flaske. Han spiser fint om dagen, så har ikke indtryk af, at det er sult som vækker ham.
Med venlig hilsen
Lea