Brev:
Grædende ved putning
8. april 2020
Alder:
4 mdr.
Grædende ved putning
Hej Helen.
Vi har en dreng på 17 uger som er glad, opmærksom og ret langt i sin udvikling fysisk og i kontakten. Vi har dog hele tiden haft forskellige problemer med søvnen.
I øjeblikket er problemet primært at han ved aftenputning samt efter amning om natten, græder voldsomt og mosler rundt, og det tager flere timer at putte ham, suk...
Han har fra starten sovet i egen seng, ved siden af vores, men ind imellem har vi lagt ham i nest mellem os, hvilket dog ikke hjælper det store i øjeblikket.
Om dagen sover han næsten altid godt, i øjeblikket ca. 2 x af 1-3,5 timers varighed, alt efter hvornår han vågner.
Typisk er han sur og træt og bliver forsøgt lagt ved en 19-20 tiden. Dvs. bleskift, tøjskift (han har brugt en løs svøbning med plads til lidt bevægelse, grundet meget motorisk uro.) og derefter amning inde ved sengen. Her plejede han så at falde i søvn, og jeg kunne lægge ham eller gå lidt rundt hvor jeg eller min mand nynner den samme sang for ham, og så lægge ham, hvor han nogle gange lige slog øjnene op, og så kunne man som regel få ham til at sove igen. - Men ikke længere, nu slår han øjnene op og mosler rundt, vrider sig og begynder hurtigt at græde og skrige. Og sådan gør han natten igennem når han skal lægges. Typisk vågner ca 3 gange om natten i øjeblikket.
Hvis han gearer op eller græder, tager vi ham op, til han er helt rolig eller sovende, igen. Sådan kan vi gøre mange gange... lige nu falder han næsten kun i søvn ved brystet, hvilket heller ikke giver sikker gevinst.
Vi er begyndt at supplere med grød til aften, for at mætte ham lidt længere. Ellers fuldammes han, og spiser rigtig godt.
Det er forskelligt om sutten hjælper lidt, eller gør ham irriteret.
Han lader ikke til at have ondt i maven, men det tror vi han havde de første 1,5 måned hvor han var en meget sur og grædende baby der vred sig og lavede flitsbue hele dage og natten.
Han kan sove fra ALT om dagen, selv store maskiner der larmer lige ved siden af.
Så mit spørgsmål går på:
- Hvordan hjælper vi ham til en hurtigere og fredeligere putning aften og nat? Skal vi undgå at han falder i søvn ved brystet?
- Vil én på hans alder typisk skulle af med svøb? det er en slags sovepose hvor armene er let bukkede.
- Kan man afhjælpe hans motoriske uro på anden måde? Eller skal vi lade ham mosle hele sengen rundt og håbe han bliver træt af at græde og mosle?
Hilsen