Svar: Putning dreng 3 år
7. april 2020
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Jeanette
Tak for dit brev og fine beskrivelse : ) Der er, som jeg ser det, flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at I kan bruge :)
Du fortæller, at jeres dreng altid har haft svært ved at sove, og at det aldrig rigtig har fungeret for jer - det er blot blevet værre og værre, jo ældre han er blevet. Der kan være mange årsager til, at jeres dreng aldrig har fået nogle gode putterutiner - men det betyder naturligt, at det er den erfaring han har med sig.. han har på en eller anden måde lært, at det at komme i seng består af nogle rutiner, hvor I starter med at læse bog, han går i seng, I synger og derefter skal han smide med sine ting, hoppe rundt, og nu også spytte efter jer... og det forstår jeg godt, at I er trætte af, og det skal naturligt også ændres.
Når I forsøger at gå fra ham, så løber han efter jer, løber ud i gangen, spytter på gulvet og synes bare det er sjovt... Og dette tænker jeg er tegn på, at han faktisk har brug for jer, når han skal sove. Han har brug for jeres nærhed og tætte kontakt - det er derfor han ikke bliver liggende i sin seng.. Når han griner, så er det sandsynligvis fordi han er utroligt usikker i denne situation. Han ved ikke, hvad han ellers skal gøre, han griner for at få jeres kontakt, for at blive set, han bruger de redskaber han har.. og han griner måske fordi han ofte får skæld ud, så det at grine er hans måde at signalere, at I skal synes det er sjovt og ikke blive vrede...
Det spiller naturligt også ind, at han har fået en lillesøster og skal dele jer med hende. Og især putningen om aftenen er værd at prioritere. Det er det eneste tidspunkt, hvor han kan have jer for sig selv - hele dagen igennem, skal han give plads til hende, dele jeres opmærksomhed, tage hensyn.. men netop ved sengekanten om aftenen kan han føle sig prioriteret. Det er hans tid - dig og mig tid - og det higer han efter og derfor vil han naturligt også protestere, når I går og gøre alt hvad han kan for at holde på jer.
Også puttetidspunktet er vigtigt. Han kan ikke sove på kommando, men først når han tydeligt er træt, og I skal regne med, at han har behov for ca. 12 timers søvn i døgnet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Da han ikke længere sover til middag vil det f.eks. være at sove fra kl 19.30 til 07.30... Det kan godt være, at I en periode skal putte ham en lille smule senere, for at være sikre på, at han er træt og parat til at sove, når han puttes - uden at han er overtræt og derfor har ekstra svært ved at sove. Og det vil være godt, hvis I vækker ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv...
Jeg vil anbefale jer, at I starter putningen med et godnatmåltid. Det kan være rester fra aftensmaden (f.eks. frikadelle, kylling eller lignende) som serveres sammen med et stykke rugbrød. Det kan også være en portion havregryn med mælk. Det er vigtigt at godnatmaden ligger adskilt fra aftensmaden, så han ikke tror, at han kan afvise aftensmad og få godnatmad i stedet og det vil være rigtig godt, hvis I en gang imellem kan give ham et bad om aftenen, før han så kommer i nattøj, får godnatmåltid, får børstet tænder og bliver puttet.
Det er super fint med godnathistorie og godnatsang - men jeg vil anbefale jer, at I starter med at putte ham, så han ligger i sin seng, imens han får læst historie. Han skal altså ikke længere starte med at sidde hos jer og derefter komme i seng. Når han ligger i sin seng, så skal han ligge stille og lytte - det er en forudsætning for at I læser højt.
I skal vurdere om han kan falde i søvn ved, at I bliver siddende hos ham. Hvis han kan sove inden for 15 minutter, fordi I sidder der - så er det en rigtig god prioritering, og I undgår kampe omkring søvnen, og at putningen trækker ud i timer og blot er frustrerende for jer alle.
Hvis putningen trækker ud, fordi I sidder der - fordi han ser det som en mulighed for at lege, hoppe rundt osv. kan det være nødvendigt at I går. Men husk på, at det er det han har lært, det er den erfaring han har med sig, og hvis han derfor rejser sig og går efter jer, så følg ham tilbage igen og igen - og sæt jer så ned hos ham, fordi det at han følger efter jer netop tyder på, at han rent faktisk har brug for jer. I kan f.eks. sige "jeg vil gerne sidde hos dig, men du skal ligge i din seng".
Hvis han spytter efter jer eller bevidst slår ud efter jer, så skal I naturligvis sige fra. "Jeg vil ikke have, at du spytter/slår!". Det er vigtigt, at I er tydelige omkring jeres grænser, og hvad I vil acceptere, og hvad I ikke vil. Han må ikke blive forvirret over de signaler, som I sender... Vær igen opmærksomme på, at det kan være hans måde at bede om hjælp på, at det er en måde at sikre sig jeres opmærksomhed og nærhed på.. så læg mærke til, hvilke følelser der kan ligge bag disse reaktioner og mød ham der... Det betyder, at I selvom I gerne må sige fra, så skal I ikke holde hårdt mod hårdt. Det ligger noget til grund for hans reaktioner og hvis I kan sætte jer ind i og forstå hans reaktioner, så er det også lettere at finde en løsning...
Mit råd vil derfor være, at I forsøger at gå lidt bag problemet og forsøger at afkode, hvorfor jeres dreng reagerer, som han gør - og ikke fokuserer helt så meget på løsninger lige nu. Jeg er ret overbevist om, at hvis I finder ud af hvorfor, og hvad det er, han har brug for og efterspørger - og I så kan give ham dette, så vil putningen naturligt også gå bedre...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske