Brev:
Baby og barn sove på samme værelse?
9. marts 2020
Alder:
3 mdr.
Baby og barn sove på samme værelse?
Kære Helen,
Vi har to døtre, den ene er 3 år og 2 måneder, den anden er 3½ måned gammel.
Den yngste sover lige nu i en babynest i tremmeseng inde i vores soveværelse, og den ældste sover på sit eget værelse tæt på vores.
Vi kunne godt tænke os, at begge børn skulle sove i samme værelse engang til sommer (når den mindste er omkring 7 måneder), men er i tvivl om hvordan det skal gribes an, når de har så forskellige aldre og forskellige rytmer?
Den ældste har faste rutiner gennem hele dagen og bliver puttet kl. 19.00 (på nær de dage hvor hun ikke har sovet middagslur, som hun for nyligt er begyndt at stoppe med i børnehaven – de dage bliver hun puttet 15-30 minutter tidligere end ellers) og sover som regel uden opvågninger til ca. kl. 6.00. Vi vil helst ikke ændre for meget på hendes rutiner, da det egentlig fungerer ret fint, og hun puttes nemt og hurtigt.
Den yngste har ikke nogen helt fast rytme endnu, men sover som regel først kl. 21-22 om aftenen lige nu – kan dog se, at du i dine søvnhjul foreslår en sengetid omkring kl. 20 fra om et par måneder. Hun bliver lige nu ammet i søvn og ammes typisk et par gange i løbet af natten og vågner omkring kl. 8.00.
Jeg tænker, at den yngste i løbet af de næste måneder – mens hun stadig sover i vores soveværelse – skal vænnes til at sove i tremmesengen uden nesten i, og at vi forhåbentlig kan arbejde os hen mod en putterutine, der ikke involverer at hun skal svøbes og ammes i søvn – men hvordan starter vi bedst på det? Det skal siges, at hun også ammes i søvn til sine middagslure (her er det hendes køredragt, der fungerer på samme måde som svøbet så hun falder nemmere til ro, og hætten i dragten hjælper med at lukke lidt af for lyd og lys), hvorefter hun lægges i barnevogn og sover udendørs – enkelte gange kan hun falde i søvn efter noget tid, hvis man går tur med barnevognen eller i en bæresele, men det virker helt klart bedst hvis hun ammes i søvn, og det vil jeg gerne lidt væk fra inden så længe, så det ikke bliver en for fast vane senere.
Hun bruger ikke sut, og derfor ammes hun ofte i stedet – også når hun vågner efter at have sovet kort tid i barnevognen, og så kan hun lægges ud igen bagefter – men det sker som regel flere gange i løbet af hendes lure (hun kan til gengæld bedre sove meget længere tid ad gangen om natten).
Jeg er begyndt at synge de samme godnatsange for hende hver aften og lade hende ligge i nesten med en nussebamse for at skabe nogle trygge ting, hun kan forbinde med sovetid.
Kan du hjælpe os lidt videre? 😊
Med venlig hilsen
L.