Brev:
Mad, søvn & trivsel
9. marts 2020
Alder:
8 mdr.
Mad, søvn & trivsel
Hej Helen,
Ja, så har jeg brug få input igen. Det drejer sig igen om (ske)mad og søvn.
Min søn fylder 8 mdr. om 3 dage, og vi har - som du ved - været i gang med skemad siden han var knap 5 mdr. gammel. Det er generelt gået godt, og min søn har taget godt imod grød & grøntsagsmos. Dvs. lige indtil for kort tid siden, hvor han pludselig tæt på nægtede sin grøntsagsmos om aftenen. Det endte i skrig og skrål, og altså ingen grøntsagsmos. Enkelte aftener kunne jeg i stedet få lokket lidt grød ned. Efter aftale med SP ændrede vi således, at min søn nu får grøntsagsmos til frokost, og grød til aften. Det har virket OK. Grøntsagsmosen glider næsten altid ned til frokost, og grøden til aften elsker han. Så langt så godt.
Vores udfordring er dog, at vores søn nægter alt med lidt ‘bid’ i. Det skal være helt ‘smooth’. Han vil heller ingen former for kød eller fisk spise, uanset hvor fint det er. Jeg har prøvet med ‘dine’ kogte kødboller, indmaden af fiskefrikadelle, laks, torskerogn på tube og leverpostej. Men han nægter, og laver i stedet brækbevægelser, mens han spytter det ud. Jeg har også prøvet, at camouflere det i gulerodsmos, som er hans favorit, men han er ikke så nem at narre.
Vi har også prøvet div. baby måltider på glas i håb om, at det gled ned - men nej (eneste undtagelse er en klempose fra Semper med kylling og grøntsager, som varmes). Sovs (på div. mad) gider han heller ikke. Han får både skemad, og han får også selv lov at sidde med maden. Har du nogle gode forslag andet end, at blive ved med at tilbyde smagsprøver? Jeg synes jo, at han har en alder, hvor der gerne skulle lidt mere varieret og ‘rigtig’ mad på menuen, men jeg vil jo omvendt ikke presse ham.
Som du også ved, er min søn en 30 minutters baby, og har været det hele sit liv. Jeg har dog - siden han var ca. 6 mdr. - haft held med én ‘lang’ lur på ca. 75-90 min. pr. dag, hvilket jo er et fremskridt. Det lykkes dog ikke altid, og dvs. at vi nogle dage kører 3-4 lure af 30-35 min. Jeg har prøvet alt, for at hjælpe min søn videre i søvnen (vuggen, trillen, hoppen, sang, kærtegn, sut, etc. ), men det eneste, der nogle gange virker er slyngevuggen med motor, eller hvis jeg går en lang tur med ham på et meget ujævnt underlag, og vi skal forbi 45-50 minutter før, at vi kan være sikre på, at han ikke vågner efter første søvncyklus. Det virker dog langt fra altid.
Pt. ser hans dag - groft - ca. således ud set ud fra mad/søvn perspektiv:
Kl. ca. 0330-0430 vågner i gråd, får flaske (ca. 75-150 ml. ) og sover lidt videre.
Kl. ca. 0600-0700 vågner glad og pludrende.
Kl. ca. 0700-0800 får havregrød med sveskemos eller andet frugtmos. Vand af en kop. Han spiser alt ml. 1/2-1 dl. ca.
Kl. ca. 0830-0900 bliver lagt til lur i sin slyngevugge. Sover 30-40 min. Virker ofte træt, når han vågner, men smiler stort til mor.
Kl. ca. 1000-1030 får formiddagssnack i form af lidt frugtmos (ca. 1/2 - 3/4 dl.). Vand af en kop.
Kl. ca. 1100 får flaske, drikker 50-100 ml.
Kl. ca. 1200-1300 (afhængig af lur) får grøntsagsmos (gulerodsmos, rodfrugtemos, sweet potato mos, kartoffelmos), smagsprøver på kød/fisk. Får også 1/2 skive bondebrød uden skorper med flødeost natural. Til hånden får han tykke agurkeskiver uden indmad, skorper eller ærte/majs pufs. Vand af en kop. Han spiser alt ml. 1/2-1 dl. mos ca.
Kl. ca. 1300 +/- triller tur med barnevognen i 45-75 min., hvor han ofte også sidder op i vognen, og vi taler om det vi ser på vores vej. Luren varer alt fra 30-90 min. Virker ofte træt, når han vågner, men smiler stort til mor. Nogle gange ligger denne lur INDEN frokosten (afhængig af, hvor tidligt han er stået op om morgenen), hvorfor frokosten først falder senere end ovenfor angivet.
Kl. ca. 1500-1600 (afhængig af frokost og lur) får eftermiddagssnack i form af lidt frugtgrød fra ‘klemmepose’ eller egen (hirse/majs) grød med lidt frugt topping (ca. 1/2-3/4 dl.). Frisk frugt i hånden. Vand af en kop.
Kl. ca. 1600-1630 bliver lagt til lur i sin slyngevugge. Er ofte svær, at få til at sove, men er tydelig meget træt og pylret. Sover ca. 30-35 min. Virker ofte træt, når han vågner, men smiler stort til mor. Jeg kan ikke se, at vi kan springe denne lur over, da det er urealistik, at holde ham vågen fra tidlig eftermiddag til ca. 19, da han tydeligt er træt og pylret.
Kl. ca. 1630-1700 får en flaske, drikker 50-100 ml.
Kl. ca. 1800 får fuldkornsgrød med frugtmos. Vand af en kop. Han spiser ca. 1 dl. eller mere.
Kl. ca. 1900 bliver puttet til natten, og sover som regel kort tid efter (ca. 1930).
Kl. ca. 2300 vågner i gråd, får flaske i søvne (ca. 150-200 ml.) og sover videre. Hvis jeg giver ham flasken før gråd, så vil han ofte ikke have den.
Ind imellem ovenstående leger, synger, danser og pusler vi selvfølgelig, ligesom der ligger et formiddags bad hver eller hver anden dag (han er for træt og pylret til bad om aftenen).
Udover mad problematikken, så er der (stadig) søvn problematikken. Min søn virker sjældent veludhvilet og oplagt, udover når han vågner om morgenen. Han er ofte kun frisk og overskudsagtig i meget meget kort tid efter en lur (selv en længere lur) - måske max 20-30 min. Han bliver pylret, tvær, gnider sig konstant i øjnene og piller ved ørerne - stort set lige efter, at han har sovet. Jeg tracker hans søvn på en app ved navn Huckleberry, der bl.a. oplyser om ‘sweetspot’ for næste lur. Den er ‘korrekt’ i forhold til næste lur ca. 75% af tiden. I og med, at jeg pt. tracker hans søvn, så ved jeg også fra appen, at han i snit sover 13,15 timer i døgnet, her af ca. 10,45 timer om natten og 2,30 timer om dagen. Der er i ca. 2,30 timer ml. hans lure. Så han er jo ikke i kæmpe søvnunderskud samlet set.
Alligevel virker han altid træt, pylret, tvær og i underskud af overskud. Det skær i mit hjerte, for vil jo bare gerne have en glad og oplagt dreng, og selvom man ikke skal sammenligne med andre børn, så er det svært ikke at bemærke forskellen på ham og jævnaldrende babyer, når vi fx. er i mødregruppe. Det er sjældent hyggeligt og afslappende. Vi går ofte tideligt, da han slet ikke virker til, at have overskuddet. De andre babyer kan ‘ligge og lege og hygge selv’ og med hinanden, men min søn bliver pylret og hygger sig ikke. Hjemme er han i øvrigt heller ikke god til, at ‘ligge og lege selv’ i mere end max nogle minutter, heller ikke selvom mor eller far er lige ved siden af. Egen SP mente omkring 7 mdr. alderen, at seperationsfasen allerede var indtruffet. MEN min søn har altid været som ovenfor beskrevet.
Jeg føler nogle gange, at jeg gør noget helt forkert, at jeg ikke kan aflæse min søn (godt nok). I hverdagen er jeg alene med ham 12 timer hver dag, og hvis det er en af de dage, hvor han kun sover 30 min. ad gangen hele dagen, så er det en meget lang dag med pylren og en meget træt mor. Det er som om intet er godt nok. Jeg hopper og springer, men uanset hvad jeg prøver, så er han pylret, tvær og ‘tudefjæs’.
Som bonus info kan nævnes, at han er tjekket af ØNH læge flere gange, senest denne uge. Alt er fint. Han følger sine kurver fint. Da han blev 7 mdr. vejede han 8,9 kg. og målte 73 cm., så en lang og slank fyr. Han har været træt af sin flaske i månedsvis (og skift af mærke, eller køb af brikker ændrede intet), så han drikker ikke store mængder MME (og har i øvrigt aldrig gjort det). Hvis jeg prøver, at give ham flaske hyppigere (om dagen) eller på andre tidspunkter af døgnet, så afviser han den. Har også prøvet, at skære ned på mængden af mos/grød, men uden øget indtag af mælk.
Flaske ca. hver 6 time virker til, at være dét, der virker bedst. Alligevel ville jeg ønske, at han drak lidt mere om dagen, så han måske kun skulle have én flaske sen aften/nat. Nogle gange går der kun 3-4 timer i mellem flaskerne om natten, og han sover uroligt (vender sig den ene side til modsatte side, lægger sig på ryggen, lægger sig på maven og sådan bliver han ved), hvilket sikkert er normal motorisk udvikling. I øvrigt triller/ruller han, drejer om sin egen akse, sidder uden støtte og lægger an til, at komme op på alle fire, dog uden held indtil videre.
Jeg tænker nogle gange, om han enten er særlig sensitiv eller et signalstærkt barn, men synes alligevel ikke helt, at kendetegnene passer på ham. Måske han bare er sådan, og det er selvfølgelig også helt OK 😊 Han er en dejlig dreng, og han smiler og griner altså også en del, og hver dag - heldigvis.
Jeg ved, at du ikke har mirakel ‘opskriften’, men måske du har idéer og input til, hvad jeg kan ændre eller optimere, så min søn får det bedst muligt. Jeg kan klare det meste, så længe min søn har det godt og er glad og tilfreds - den har du nok hørt før.
Beklager mit lange skriv. Overvejede at dele det op i 2 separate mails, men søvn og mad hænger jo alligevel ofte lidt sammen.
Glæder mig til, at høre fra dig.
Venlig hilsen
mor.