Brev:
Amning og Mad - fortsat - 7 mdr.
9. marts 2020
Alder:
7 mdr.
Amning og Mad - fortsat - 7 mdr.
Kære Helen
Lidt opfølgende spørgsmål på mad tilvænningen for vores lille pige. Vi har fulgt dit skema i 5 uger nu - og hun er godt igang med mad. Hun kæmper dog stadig for at få mere bryst - og er mere pyldret end før, særligt hen på eftermiddagen hvor hun gerne vil ammes:-)
Vores dag ser pt sådan ud:
- kl 8: hun vågner og tilbydes grød med lidt frugt til morgenmad
- ca 10: hun får frugtmos og puttes til 1 lur
- ca 12: vågner og får mad - grøntsagsmos med lidt frugt ovenpå eller tomatsuppe, samt noget at gnave i, brød, agurk eller lignende.
- ca 13.00: ammes
- ca 13.30: puttes til anden lur
- ca 15.30: hun får frugtmos og en bolle at gnaske på
- Ca 17.30: aftensmad med resten af familien
- ca 18.30: Ammes
- ca 19: puttes
- ca 23: Ammes
- Ca 04: Ammes
Jeg er glad for, at vi har fået trappet ned for amningen og op for maden, men savner også lidt min altid glade baby der bare fik bryst når hun ville :-) når jeg gerne vil sidde og nusse med hende og kramme tæt, bliver det tit ikke så hyggeligt som før, fordi hun så vil amme og ikke må:-) Så det er nemmest for mig at gøre når hun lige har ammet:-)
Om en måned skal jeg starte på arbejde og min mand overtager barslen, og overfor ham er hun lidt mindre pyldret om eftermiddagen, nok fordi hun ved, at der ikke er noget at komme efter:-)
Spørgsmål:
- Hvad tænker du om dagsrytmen, er der noget der bør justeres?
- Der er stadig meget hun ikke vil spise, fx bondebrød, rugbrød, ren grøntsagsmos (uden frugt ovenpå), grød om morgenen osv. Hun vil helst have frugtmos, frugt/grøntsagsmos kombineret, kartoffelbåde, tomatsuppe, banan og agurk at sidde i hånden med. Hvad tænker du om det?
- Nætterne går ok, hun accepterer sutten de gange hun vågner - men typisk omkring kl 3-4 bliver hun meget insisterende på bryst og græder, så man skal op og gå med hende. Nogle gange er jeg oppe en times tid der. Det er naturligt lidt hårdt i længden, så har rykket den sidste amning frem til kl 4 - og efter der sover hun typisk igennem helt uden opvågninger til kl 8. Er det ok med kl 4?
- Det virker lidt som om hun frem til kl 4 vågner og spørger “er det nu?”... så det får mig til at tænke, om det er bedre slet ikke at amme efter kl 23. Hvad tror du - og hvornår er hun i giver fald klar til det?
Ser frem til at høre fra dig.