Svar: Søvn og vågen om natten
21. februar 2020
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter - og alle dine tanker :) Og velkommen til!
Du fortæller, at jeres datter er 7.5 måned og født 6 uger før tid. Det betyder, at hendes korrigerede alder er 6 måneder, og det betyder igen, at det vil være naturligt, at hun stadig ammes ca 6 gange i døgnet, ligesom det er helt naturligt, at hun ikke rigtig kan finde ud af mad med mere bid, men stadig har brug for en del mos og grød.
Det er rigtig godt, at hun er glad for mad i hånden. jeg vil anbefale dig, at du starter hvert måltid med at sætte hende i den høje stol, tilbyde hende ristede rugbrødbjælker, agurk, babychips osv. som du giver hende nu - og imens laver du grød og mosen klar. Det at sidde og gumle på noget, opbløde med spyt, gnaske osv. styrker hende mundmotorisk og hjælper hende samtidig til at finde ud af, at det er spisetid. Det vil gøre hende mere parat til skemaden, når du så tilbyder den.
Det er rigtig fint, at hun spiser ca. 1/2 dl. grød eller mos af gangen og det er super, hvis hun stille og roligt kan øge nogle af disse måltider til måske at spise 3/4 dl. Hun behøver ikke spise store portioner, lidt har også ret og det er bedre, at du giver hende mange små måltider end få og store måltider. Det er altså bedre, at hun spiser 1/2 dl. 3 gange dagligt end 1.5 dl på en gang. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mad i hånden og skemad, når hun vågner - og så tilbydes amning, før hun skal sove. På den måde går der naturligt 1-1.5 time imellem skemaden og mælken og det skaber plads i maven til begge dele. Derudover er det helt naturligt, at hun stadig har brug for mælk, som en fast del af sit putteritual.
Hun er sandsynligvis i en overgangsperiode mellem at have brug for tre lure og kunne nøjes med to lure dagligt. Du kan forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur for på den måde at forlænge hendes vågenperiode lidt og aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt - og samtidig lægge hende middagslur senere, så hun står senere op fra den og derfor bedre kan holde sig vågen til klokken f.eks. er 19.30.
Det kan også sagtens tænkes, at hun har brug for en 3. lur og at hun måske ikke er parat til at sove kl 18, men i stedet skal have lov til at sove en powernap der, hvor efter hun så måske er vågen om aftenen og måske så går til ro for natten kl 21 i stedet.. Du nævner, at hun om aftenen ofte vågner hyppigt og at I gentagende gange skal hjælpe hende videre i søvnen og måske er det fordi nætterne starter for tidligt og at hun i stedet skal have lov til at komme op, lege, være aktiv og så først puttes det senere - mod at hun så der kan sove et sammenhængende søvnstræk.
Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb og uanset om hun sover to eller tre lure, så vil dagsrytmen kunne påvirke til mere sammenhængende nattesøvn - så I undgår de vågenperioder, som I lige nu oplever om natten. Om det fungerer bedst med to eller tre lure dagligt, må du forsøge dig lidt frem med.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, ev.t med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover som nu gerne 2-2.5 time...
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller det kan være mos fra glas, beregnet til børn fra 6 mdr. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage eller lignende.
Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13.30... sover her gerne 1-1.5 time, det lyder rigtig fint.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og putter til powernap - sover måske en halv times tid...
Aften 18/18.30: Tilbydes igen ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende ei hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet meget gerne jeres mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten - hvis hun kun har sovet to lure dagligt vil hun måske være parat til at blive puttet kl 19-19.30. Hvis hun har sovet en powernap mellem kl 18-18.30 vil hun måske først være putteklar kl 21, måske først 21.30, og det er også helt okay...
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover videre indtil næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen. Også her variere tidspunktet efter, hvornår hun er gået i seng og er ammet sidst ... :)
Som du kan se, så indgår der i denne dagsplan 6 amninger i døgnet. Skemaden gives ud over hendes vanlige indtag af mælk og rytmen er lavet sådan, at hun får skemad først og mælk som en fast del af hendes putteritual.
Du må forsøge at lave et skøn over, hvorvidt hun har brug for 2 eller 3 lure dagligt - alt afhængig af, hvordan dagen forløber og hvor når hun sover middagslur og hvor lang den lur er.. Badet midt på dagen kan være en god idé - og dette bad kan naturligt også erstattes af tur i mødregruppe, babyrytmik, babysvømning eller lignende midt på dagen. Det vil være rigtig godt hvis du kan finde et hold, hvor det nogenlunde kan passe med hendes søvnrytme.
Nogle gange ligger babyrytmik osv. dog om formiddagen og ja, så kan det nogle gange være nødvendigt at vække hende - og det kan være okay, når blot det kun sker en gang om ugen, og hvis hun i øvrigt virker til at trives med det. Det vigtigste må dog være, at hun får sin søvn, fordi det er helt essentielt for hendes udvikling, overskud til at lære og til at bruge sig selv både motorisk og mentalt, og trivsel generelt...
For jer vil det måske være en idé, at du begynder at indføre små gåture med barnevognen. Hvor du f.eks. sætter hende op og lader hende sidde og kikke på verden, som I kører forbi. Hun kan sidde og suge til sig af indtryk, du kan småpludre med hende, hun kan mærke vinden i ansigtet - du skriver, at hun er glad for at opleve, og at hun elsker mennesker og det vil være rigtig godt at anerkende dette på denne måde. Og så skal du først lægge hende ned, når du kan se, at hun tydligt er træt og parat. Læg mærke til klokken og hvad tid det måske er... Det kan være en måde at I to vænner jer til at komme lidt ud på, hvilket lyder til at kunne være rigtig rart for jer begge :)
Det er vigtigt, at I ikke leger om natten. Du skriver, at du tidligere har "omfavnet det og ladet hende lege", når hun er vågnet om natten og har haft vågne perioder på 1-2 timer... Det er vigtigt, at du lærer hende, at der er forskel på nat og dag, og om natten skal I ikke lege, ikke tænde lys osv. det er om dagen, at I er aktive. Du må gerne forsøge at hjælpe hende ind i en rytme, som støtter dette :)
Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb og jeg håber, at mine tanker giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen hos jer nu :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske