Svar: Optrapning af skemad - hvordan, hvor meget og hvornår?
22. december 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng er helt parat til skemaden, og han lyder til at være rigtig glad for det - dejligt!
Det er dog rigtig godt, at du holder lidt igen - både fordi hans mave skal kunne følge med, så han ikke pludselig får ondt i maven, og fordi du naturligt stadig skal sikre plads i maven til mælken, som er hans hovedindtag. Men også fordi det, hvis det går lidt for stærkt i starten, nogle gange kan betyde, at han så afviser skemaden, når han bliver 6 måneder, hvor det er ekstra vigtigt at han tager imod... Det er altså et spørgsmål om at give ham skemaden, når han er parat og netop udnyttet hans parathed og lyst, men ikke give ham så meget, at det pludselig bliver for voldsomt for ham :)
Det lyder rigtig fint, at du har givet smagsprøver og forsøgt med majsgrød i et par dage. næste skridt vil være at forsøge med f.eks. lidt risgrød (det må han dog ikke få dagligt), hirsegrød, boghvedegrød og lignende, så han får lidt forskelligt. Grød lavet af boghvede og hirseflager har en lidt mere fnugget konsistens, som han også skal have tid til at vænne sig til :) Derudover må du gerne øge ham stille og roligt, så han spiser ½ dl grød af gangen.
Når han kan spise denne mængde, maven fungerer fint, og han virker glad for skemaden og parat til mere, så vil jeg anbefale dig, at du forsøger med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det kan være mos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende milde grøntsager. Det vil han måske være parat til om 1-2 uger. Og så kan du igen øge ham, så han f.eks. tilbydes ¾ dl. to gange dagligt. Det er bedre, at han spiser ¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl på en gang - både fordi det sikrer plads til mælken, men også fordi det giver ham mulighed for både at få grød og mos, og dermed større variation.
En plan for dagen med to måltider kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre. Ammes ofte igen, når dagen begynder, og I vågner stille og roligt op.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, ½ - ¾ dl skemad og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos, ca. ½ - ¾ dl. og vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Drømmeamning og sover videre
Nat: Ammes og sover videre
Der gives vand til måltiderne, så han vænnes til at drikke lidt vand og også vænnes til at drikke af en kop, snapseglas eller hvad du lige nu synes fungerer bedst :) I begyndelsen vil der ikke komme så store mængder vand indenbords, men det er vigtigt at give ham vand. Det er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand :)
Imellem måltiderne har han lige nu sandsynligvis ikke behov for vand, men skal stadig ammes, som han plejer jf. dagsplanen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra 4-18 måneder. Du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan... Vær opmærksom på at få fat i udgaven fra 2018.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske