Brev:
Flaske, søvn, sprog, tilknytning, røre ansigt
17. december 2019
Alder:
12 mdr.
Flaske, søvn, sprog, tilknytning, røre ansigt
Kære Helen.
Vores datter er nu blevet 1 år gammel, og jeg har igen lidt spørgsmål til dig. Den lille trold trives generelt godt, er for et par måneder siden startet i vuggestue, taler meget (dog stadig ikke med ord) er begyndt at gå (i det små). Det har dog været en lidt hård vuggestuestart, men det går nu rimeligt. Jeg går hjemme med hende pt., så jeg kan heldigvis give hende nogle korte dage.
Lige et lille oprids af hendes normale hverdag, så du har lidt at forholde dig til ift. mine spørgsmål omkring hende:
06:45-08:00: Vågner
Morgenmad: Havregrød og vand af kop
08:00-08:30: Afleveres i vuggestue (går på en stue med 12 børn til 3 voksne)
Får frugt og frokost (rugbrød og grønt) i vuggestuen
Mellem 9:00-10:00: Puttes til første lur i vuggestuen, og sover ca. 1-1,5 time
13:00: Hentes i vuggestuen.
Når vi kommer hjem får hun gerne en snack (det kan være mere rugbrød, grønt, lidt grød - eller lidt rester fra aftensmaden). Derefter leg og andet hygge.
Mellem 14:00-16:00: Det varierer meget hvornår hun får anden lur, men det er mellem 14:00-16:00 - her sover hun alt mellem en halv og max en hel time.
Eftermiddagssnack: Efter anden lur får hun også en snack, fx lidt grød eller lidt brød med ost og gnavegrønt.
17:30: Aftensmad (får det vi andre spiser, omend lidt tilpasset i ny og næ)
19:30-20:00: Får flaske med modermælkserstatning og puttes til natten (hun har stadig mange opvågninger i løbet af aftenen og natten, men er som oftest kun kortvarigt vågen).
Nu til mine spørgsmål:
1) Ser ovenstående skema nogenlunde ud ift. hendes alder?
2) Hun får nu kun én flaske med 250 ml modermælkserstatning (når hun puttes ml. 19:30-20:00) - jeg ammede hende til hun var 8 måneder. Dertil er hun så småt begyndt at drikke en smule letmælk. Jeg kan læse i din "Børn & Mad", at hun bør drikke 350 ml. mælk om dagen. Jeg er dog i tvivl om, hvor længe hun bør få modermælkserstatning? Skal jeg langsomt begynde og gå væk fra det, og i stedet "servere" 250 ml. letmælk i hendes flaske til natten? Eller, bør jeg helt prøve i det små at droppe flasken? Jeg tror dog ikke hun er klar til at droppe aften-flasken. Er der en grænse for, hvornår et lille barn absolut ikke længere bør få flaske? Jeg tænker mere på, om der er nogen skadelige virkninger ift. at blive ved til hun fx selv siger fra (hvis det sker)?
3) Søvn. Vores datter har altid sovet mildest talt elendigt. De første mange måneder var det meget hårdt, men det er som om, at vi har vænnet os til det. Ikke dermed sagt, at vi synes det er herligt med for lidt aften og for lidt nattesøvn :-) Jeg synes dog, at det er lidt underligt, at hun stadig sover så dårligt. Jeg har hele tiden tænkt: "Nu kan hun kravle, så bliver hun nok mere træt", "Nu starter hun i vuggestue, så bliver hun nok mere træt", "Nu kan hun gå, så bliver hun nok rigtig træt", osv. Men, der sker bare ikke rigtig noget på søvn-fronten.
Vores putteritual går på, at hun får nattøj på, får børstet tænder, får lov at komme lidt ned at lege stille og roligt i stuen, så op på mørklagt værelset, får flaske og en sang. Vi ligger ved siden af hende på en madras, hvor hun så ofte uden de store problemer falder i søvn af sig selv (ikke med flasken i munden og heller ikke i favn), men ved siden af en af os. Dertil har hun en sut i munden (som hun godt selv kan finde ud af at putte i munden). Derefter løfter vi hende over i hendes egen seng (vi har prøvet mange gange at putte hende i egen seng, uden succes). Det har heller ikke været en succes at have den ene side af sengen åben.
Når hun så er lagt, så sker der det, at hun gerne vågner mange gange (alt fra 2-3 gange, hvilket er sjældent, til 6-7 gange - det mere normale - inden kl. 22-23). For det meste kan hun lægges igen i egen seng ved at få en sut eller nusse hende lidt (vi tager hende ikke op af sengen), når hun vågner. Men, omkring kl. 22-23 er det som om hun vågner mere op, og ikke kan lægges igen i egen seng. Vi går jo alligevel i seng deromkring, så en af os sover med hende nede på en madras ved siden af hendes seng på hendes eget værelse. Min kæreste og jeg sover således aldrig sammen. Det er okay, da vi har vænnet os til det. Men, de mange opvågninger undrer mig.
Om natten, selvom hun ligger hos en af os, så vågner hun også en del gange - skal have sutten, lidt vand, og ligger meget uroligt og sover. Hun har altid haft megen motorisk uro, og det er som om, at det ikke bliver mindre. Jeg ved ikke, om du ud fra det her beskrevne har nogen idé til, hvad der kan være "galt", om det er "normalt" og om du kunne have en idé til, hvad vi kunne prøve (selvom vi føler vi har prøvet alt).
Min datters dårlige søvn gør det også ret svært for os at komme nogen vegne om aftenen, fordi hun er så "hård" at passe for fx bedsteforældre og bekendte. Jeg ser lidt misundeligt til, når mine venners børn bliver passet om aftenen, hvor de "bare" skal puttes, og så sover de i hvert fald det meste af aftenen. Måske med en enkelt opvågning - men, sådan er det langt fra hos os. Vi har fået tjekket hendes ører et par gange, men der har ikke været noget.
4) Sprog. Min datter taler rigtig meget - men, endnu ikke med rigtige ord. Hun siger noget, der minder om "Hvad er det?" - "aaa'eeeee", og "da, da, ba, ba" og alle mulige lyde. Hvornår bør man forvente, at ens barn kan begynde at sige små ord ... eller nærmere, hvornår skal man begynde at være bekymret, hvis ikke de begynder at sige ord?
5) Min datter har haft en ret svær vuggestuestart, hvor hun har grædt en del og haft det svært. Hun har været meget tilknyttet mig og min kæreste. Dertil har hun haft lidt svært ved at blive glad for de voksne dernede. Men, det hele går nu meget bedre. Mit spørgsmål går blot på, hvornår man mon kan forvente, at ens barn ikke længere er i en stærk tilknytningsfase og måske bliver mindre opmærksom på, hvornår ens mor er der, og hvornår ens mor er væk? Det er måske ret forskelligt.
6) En anden ting, som min datter gør meget - særligt om natten og når hun ellers er pylret og træt er, at hun SKAL røre mit ansigt. Jeg prøver tit på om natten at vende den anden vej eller gøre noget, men hun vælter nogle gange rundt til hun får lov at holde en hånd på mit ansigt, røre min næse eller andet. Det er virkelig generende om natten, og jeg ved ikke, om du kender til sådan et fænomen, hvor ens barn er "besat" af at røre en i ansigtet? Hvis hun er træt i løbet af dagen, så sidder hun også hos mig og skal helst have en hånd på min hage?
Det var som sædvanlig en længere omgange med mange forskellige spørgsmål. På forhånd mange tak for din tid og din hjælp. Tak for en god brevkasse også.
Med venlig hilsen
Moderen til den lidt besværlige, men ekstremt elskelige 1-årige :-)