Brev:
Urolig søvn 10 uger
20. november 2019
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn 10 uger
Hej Helen.
Først tak for utrolig nyttig brevkasse. Stor hjælp for en førstegangsmor!
Jeg håber, at du kan hjælpe mig med et spørgsmål om søvn. Min datter på 10 uger er nemlig pludselig begyndt at sove meget uroligt om natten. Hun bakser rundt med arme og ben, drejer hovedet og grynter alt imens hun gør det. Hun vågner ikke af det, men det kan stå på ret længe (2timer ad gangen) og imens ligger jeg vågen ved siden af (hun sover i en bedside crib).
Hidtil har vi haft et nogenlunde mønster med at hun bliver puttet for natten kl. 22/23, vågner kl 3 og ammes, hvorefter hun sover 1,5/2 timer til næste amning. Derefter prøver jeg som regel at få hende til at sove lidt mere, så vi står op omkring kl 7.30. Der går som regel 3 amninger på en nat. Det mønster holder vel egentlig stadig, men nu med meget urolig søvn. Hun falder i søvn med sut, men spytter den ud i løbet af søvnen og har ofte ikke brug for den senere på natten. Sut og en hånd på maven hjælper ikke rigtigt på den urolige søvn. Vi er begyndt at indføre en sutteklud om natten og dagen, og vi har et ritual med at synge samme godnatsang for hende når hun puttes. Tidligere har vi svøbt hende med god effekt, men da hun ofte er rolig når hun puttes er vi gået bort fra det. Det er først efter nogle timers søvn at bakseriet begynder. Bør vi forsøge at svøbe igen?
Hun har tidligere været rigtig svær at få til at sove dagslure, og har generelt kun sovet meget korte lure i armene. Det er begyndt at ændre sig nu, hvor man kan putte hende i løbet af dagen, hvor hun kan sove helt op til 3 timer ad gangen. Hun sover som regel en lur til formiddag, igen til frokost, eftermiddag og tidlig aften. Det bliver vel til en 6 timer ialt vil jeg tro. Vi vil gerne arbejde på en mere fast sovetid, men er ikke nået dertil da hun først er begyndt at sove bedre om dagen for små 2 uger siden.. Ca samtidigt med at den urolige søvn startede. Kan dagslurerne være årsag til vores problem om natten?
Hun fuldammes og er begyndt at få en dårlig vane med om dagen at slippe brystet, grine, pludre, tage fat igen osv. Derefter bliver hun ofte frustreret og vræler lidt. Det er omkring det tidspunkt at jeg skifter over til det andet bryst. Hun får stadig begge bryster om dagen, men kan ofte klare sig med et om natten. Jeg synes ikke hun virker mere sulten, men kan det have en betydning for søvnen?
Jeg har overvejet simpelthen at ligge mig ind i stuen og sove, da den urolige søvn jo ikke virker til at genere hende (min mand sover fra det). Alternativt kunne jeg lægge hende ind på hendes værelse og sove, men jeg kan egentlig godt lide at have hende i samme rum, mens hun stadig er så lille.
Har du nogle tips til hvordan vi forbedrer (min) nattesøvn? Skal der indføres fastere sovetider og hvordan gør vi bedst det? Eller skal jeg blot gå ind i stuen og sove eller flytte hende til værelset indtil den urolige søvn forhåbentlig går i sig selv igen?
Ved sidste vejning for 3 uger siden blev hun målt til 5,5kg og 60 cm, hvis det har nogen betydning.
Hilsen en træt mor.