Svar: 30 minutters baby
13. november 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med på vejen :)
Lad mig begynde der, hvor du selv begynder med at spørge "er nogle børn bare sådan?". Ja, nogle børn sover meget korte lure, og det kan være helt okay. Hvor meget barnet sover om dagen afhænger af hele dagens rytme, nattesøvnens varighed, hvor opmærksom din dreng er, hvad der sker omkring jer, hvad I laver osv. Og de korte lure kan være helt okay, hvis din dreng virker glad og tilfreds, har overskud til at lege, følge med og udvikler sig i rigtig god retning. Vågner han derimod op med gråd, er pylret, mangler overskud og virker til tydeligt at have behov for en længere lur, så vil det være godt at arbejde på dette.
Du fortæller, at din dreng ofte puttes kl 19 +/- og står op kl 07 +/-. Det betyder faktisk, at han ofte sover 12 timer om natten, naturligt afbrudt af at få flaske, men han har en ret lang nattesøvn, nogle gange er nattesøvnen måske endda lidt længere. Samlet set vil han have behov for ca 15 timers søvn i døgnet, og hvis han sover 12 + timer om natten, så betyder det, at han om dagen ikke vil kunne sove mere end måske 2.5-3 timer i alt. Og dette skal så fordeles på flere lure, så dagen ikke bliver alt for lang for ham. Man kan altså sige, at når han sover så lang en nattesøvn, så vil hans dagssøvn/hans lure om dagen naturligt blive kortere...
Vi kan dog godt være enige om, at to lure af 30 minutters varighed ikke er nok, og det vil være rigtig godt, hvis han - når han sover så kort tid af gangen - så kan sove 3-4 lure dagligt, og det lyder det også som om, at du forsøger på. Du fortæller i hvert fald, at du ofte forsøger at putte ham efter 1.5-2 timers vågenhed og spørgsmålet er, om han falder i søvn her eller hvad der egentlig sker...?
Når børn er meget vågne og har svært ved at sove, så skal man altid overveje, om det kan skyldes smerter.. Kan din dreng have smerter fra nakke, skuldre.. måske lider han af refluks og har mælk og mavesyrer stående i spiserøret, hvilket kan gøre ondt og det gør derfor ekstra ondt at ligge ned. Måske har han problemer med mellemørene og væske i ørene..
Man skal også altid overveje, om barnet er vågen fordi det er sulten. Meget vågne børn kan godt være sultne børn. Da du giver flaske, så ved du præcist, hvor meget han drikker og det er super godt. Du skriver også, at han ofte drikker en flaske på mellem 150-180 ml og ofte får 6-7 flasker i døgnet, og det lyder umiddelbart som om, at hans behov for mælk derfor bliver fint dækket. Du fortæller også, at han tager fint på.
Det er dog en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes flaske som en fast del af sit putteritual, fordi mælken før søvnen for det første vil hjælpe ham til at koble fra og finde ro og derfor bedre kunne overgive sig til søvnen, men også fordi han vil kunne sove længere, hvis maven er fyldt op med mælk. Hvis han f.eks. har drukket sin flaske en time før han puttes, så vil han hurtigere vågne op og være sulten igen. Har han derimod spist lige inden han falder i søvn, så vil han ofte kunne sove lidt længere tid, før han vågner og atter har brug for mælk.
Rytmen vil naturligt ændre sig og tiden vil arbejde lidt for jer - i takt med at han bliver ældre, så vil han stille og roligt begynde med lidt skemad og det vil være rigtig godt, hvis du kan skabe lidt rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og flaske, før han skal sove. På den måde skabes bedst plads i maven til begge dele og stadig får han så flaske, som en fast del af sit putteritual.
Du nævner, at han generelt virker som en relativ glad baby i trivsel, der mest bare græder, når han er sulten eller har tabt sutten... og det lyder derfor som om, at han egentlig trives med sine korte lure.. mor trives ikke med det, for det er hårdt for dig, at han aldrig sover ret meget og det gør det rigtig svært for dig at få lavet praktiske ting i hverdagen. Men det kan altså være okay med de korte lure - dog meget gerne 3 lure dagligt...
Jeg tænker, at det måske netop kan hjælpe dig at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme og for at eftermiddagen ikke skal blive alt for lang for jer og for at han ikke skal blive så overtræt sidst på dagen og ulvetimen ikke så svær for dig og ham, så kunne en rytme f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Vågner, kommer op, dagen begynder stille og roligt omkring kl 07...
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, I leger lidt, hygger, pludrer
Frokost 10.30-11: Tilbydes evt. lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13...
Vågner, leger, hygger, pludrer...
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Vågner, leger, hygger, pludrer...
Flaske og puttes til natten ca kl 19-19.30...
Sen aften eller først på natten: Drømmeflaske
Nat - evt. en ekstra flaske - så han tilbydes 7 flasker i døgnet, men trives han med 6 flasker i døgnet er det super fint.
Som du kan se, så indgår der i min dagsplan 3 lure dagligt og jeg har bibeholde jeres stå op tidspunkt og puttetidspunkt, så de ligger nogenlunde som nu... Derudover indgår flaske som en fast del af putteritualet og han tilbydes flaske ca hver 3-4 time, hvilket passer med, at han få 6-7 flasker i døgnet, så hans behov bliver dækket.
Jeg har lagt et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Dette fordi det vil forlænge hans vågenperiode lidt og stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. På den måde kan hans puttetidspunkt for middagslur komme til at ligge lidt senere, og han vil måske (krydser fingre) begynde at sove et lidt længere søvnstræk midt på dagen. Det ville være fantastisk, hvis han kunne sove bare 1.5 time til middag... :)
Den 3. lur som ligger omkring kl 16-16.30 vil kunne give jer mere ro sidst på dagen og først på aftenen. Han har naturligt brug for hjælp til at koble fra her og sover han bare 30 minutter her, så vil hans overskud blive langt større og jeres ulvetime til at holde ud:) Og når far kommer hjem, så vil der naturligt også være overskud til at de to kan hygge sig sammen, og du måske kan få hænderne lidt fri... :)
Jeg har lagt lidt smagsprøver på lidt grød ind til frokost - det er måske lidt for tidligt, men i løbet af 3-5 uger, vil han måske begynde at vise sig parat til dette. Derfor tænker jeg, at det vil være rart for dig at se, hvordan dagen så kan skrues sammen og rytmen stadig bibeholdes.
Du må meget gerne putte ham i barnevogn og trille ham en tur. Det kan være en idé at putte ham i en sovepose - voksipose eller lignende, de fås i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Fordelen ved posen er, at du kan putte ham i den indenfor og derefter bære ham ud i barnevognen - og han må også gerne få sin flaske, imens han ligger puttet i sin sovepose. Det kan nogle gange gøre det lettere for ham at finde ro og overgive sig til søvnen, hvis han er puttet først. Du må faktisk også gerne give ham flasken direkte i barnevognen (eller i tremmesengen), hvis du fornemmer, at skiftet fra favn og ned, hvor han skal sove, er svært for ham. Det er dog vigtigt, at du i givet fald eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen under hovedet.
En af fordelene ved at give flaske er blandt andet, at han ikke altid behøver være i din favn, når han får den... og mange børn har rigtig svært ved at sove videre, når de oplever et skift undervejs i deres putning. Så nogle gange kan løsningen være at give ham mælken der, hvor du ønsker, at han skal sove og så blot lade ham falde i søvn der...
Jeg er helt sikker på, at du ikke er "en talentløs mor". Du lyder til at være meget opmærksom på din dreng og hans behov og der er naturligt ikke noget du hellere vil end at hjælpe ham til at sove :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre og sender dig et knus med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske