Brev:
30 minutters baby
13. november 2019
Alder:
4 mdr.
30 minutters baby
Kære Helen.
Min søn på 4 måneder er vist en såkaldt 30 minutters baby. Det kan tælles på 1 hånd - max 2, hvor mange gange i hans liv, han har sovet en længere lur i dagtimerne.
Jeg føler, at jeg har prøvet alt, men uden held. Efter 30-35 minutters søvn er han lysvågen. Jeg har forsøgt, at sidde parat og hjælpe ham videre i søvnen, enten ved at vugge, nusse, synge eller ‘shysse’ ham, men uden held. Jeg har forsøgt, at svøbe ham (men det er han næsten for stor til nu). Jeg har forsøgt, at gå lange ture med ham, men hvis han endelig sover under turen, så vågner han lige så snart, vi triller ind på matriklen. Jeg har forsøgt, at lade ham sove ude, igen uden held. Alle råd synes afprøvet, men intet virker. Er nogen børn bare sådan?
Jeg synes, det er hårdt. Jeg er alene med ham i 12 timer om dagen, og jeg har nærmest ikke 5 min. til noget. Det hele sejler herhjemme, og de fleste dage må jeg “kaste” morgenmad og frokost ned, hvis jeg da overhovedet får noget. Men det er jo mest synd for ham, han har vel brug for minimum 1 længerevarende lur i dagtimerne. De få gange, han rent faktisk har sovet en lur på 2-3 timer i streg, så er han også en helt anden og glad baby. Med de få og korte lure, så sidder jeg tilbage med en (over)træt og pylret baby, der hver dag fra omkring kl. 16 og til sengetid omkring kl. 19 er dybt ulykkelig, græder og ikke kan finde ro. Han ender ofte med, at sidde i frøstilling på mig og halvsove, og det er, hvis vi er heldige, ellers er han bare utrøstelig. Jeg har tidl. haft held med, at han har sovet 1-2 timer i streg, når jeg har sat ham i en strækvikle, men med sine nu 7 kg. og min dårlige lænd/ryg, så er det ikke rigtig en option længere.
Som han er blevet ældre er han begyndt, at sove længere og længere stræk om natten, hvilket selvfølgelig er godt, men det er jo ikke nok for sådan en lille størrelse.
Det er lidt svært for mig, at ridse op, hvordan en typisk dag ser ud, da jeg ikke føler, at vi har nogle egentlige rutiner endnu. Men som udgangspunkt prøver jeg, at putte ham hver 1,5-2 time igennem dagen (putteritual: Jeg svøber ham i hans dyne med hans bamse og så i nest, eller lægger mig i sengen med ham - også med bamse). Vi står op ca. kl. 7 +/-. Han sover som regel 2 lure (3 hvis vi er rigtig heldige) af ca. 30 minutter i løbet af dagen - det er alt, hvad det bliver til. Vi går 1 tur af ca. 1 times varighed om dagen. Han bliver puttet i sin barnevogn til natten ca. kl. 19 +/- uden større problemer (tænker, at han er helt smadret efter en dag med et minimum af søvn). Han sover så til ca. kl. 3-5 om natten/morgenen, hvorefter han får flaske, for så at sove 1-2 timer mere i vores seng (det sidste stræk sover han mere uroligt).
Han spiser ca. hver 2-3 time, ca. 6-7 flasker i døgnet, mængden varierer mellem ca. 100-180 ml. pr. flaske, men som oftest 150-180 ml. Han følger sine kurver, og virker som en relativ glad baby i trivsel, der mest bare græder, når han har tabt sutten, er sulten, har ondt eller er (over)træt. Jeg synes virkelig jeg prøver med lige dele genkendelige “rutiner” og lige dele tålmodighed, men jeg kan ikke undgå at føle, at jeg er en talentløs mor, der ikke evner, at sørge for nok ro og søvn til sit barn, velvidende at nogle børn bare har svært ved at komme fra den ene søvnfase til den næste.
Han er født 39+0 ved igangsættelse (mors ønske grundet kompliceret historik). Fødslen tog 8 timer. Han vejede 3840 gr. og målte 55 cm. Han er mit første barn.
Pft.
Venlig hilsen
Lotte