Svar: 2 år og vuggestuestart
17. oktober 2019
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at det har været en rigtig god prioritering for jeres familie at gå hjemme med jeres dreng de første to år. Det har I begge nydt og haft meget stor glæde af, og det er super dejligt! Det lyder dog også som om, at vuggestuestarten er lidt hård og svær.. og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er vigtigt, at du lytter til din dreng ulykkelighed og forsøger at finde ud af, hvad det handler om. Altså om det skyldes, at det naturligt er svært for ham, at hans hverdag pludselig ændrer sig, og at de ekstra krav der stilles, gør det svært for ham at være i - men om det er noget, som I kan støtte ham i og gøre ham gradvist tryg ved... eller om det handler om, at det sted han er, måske ikke er for ham...
Du beskriver en institution, hvor personalet har meget travlt, og hvor du bliver mødt på en måde, som giver dig en følelse af at "det er helt galt", når din dreng gemmer sig for pædagogerne... Du skriver, at du oplever, at børnene bliver overset, og at du har hentet ham, hvor han har haft skoene forkert på og hånden sad fast i ærmet...
Det er for det første vigtigt, at du har tillid til stedet. Du skal have en følelse af, at pædagogerne vil din dreng og er naturligt opmærksomme på ham og hans behov. Det er vigtigt, at I bliver mødt med en varme om morgenen, har mulighed for at komme stille og roligt ind af døren, at der er en fast pædagog, som tager imod jer/ham, siger godmorgen og hjælper ham med at sige farvel til dig. En fast pædagog er netop vigtigt for at han ved, hvem han skal gå til, hvis noget i løbet af dagen er svært...
Det er også vigtigt, at du finder ud af, hvor meget han er overladt til sig selv, og hvad det med skoene og tøjet betyder. Måske er det fordi de i institutionen går meget op i at børn selv skal klæde sig på - og når skoene sidder forkert og armen ikke kommer rigtigt igennem ærmet, så er det måske fordi din dreng har taget sko og tøj på selv.. det betyder dog ikke, at de ikke efterfølgende eller undervejs skal hjælpe og guide ham med at få det til at sidde rigtigt, indtil han lærer det...
Du fortæller, at du den første uge blev i institutionen hos ham igennem flere timer - jeg kan dog ikke ud af dit brev helt tyde, hvordan dette er foregået, hvordan din dreng har reageret på at du var der og ikke mindst, hvordan pædagogerne har haft det med din tilstedeværelse... Har i talt sammen om, hvordan din dreng kunne vænne sig til institutionens verden bedst muligt og lagt en plan for, hvordan det skulle kunne lade sig gøre, hvordan han hjælpes bedst muligt? Det lyder umiddelbart som om, at der er brug for at I holder et møde og aftaler hvordan det skal foregå, så både du og ikke mindst din dreng er tryg ved det, som skal ske...
Det er rigtig godt, at du stadig har mulighed for at give ham en stille og rolig indkøring og lige nu er fleksibel i din tid/hverdag. Jeg vil anbefale dig, at du taler med pædagogerne om muligheden for at få en fast pædagog, som tager imod jer og at I også aftaler på hvilket tidspunkt, det vil være bedst, at han bliver afleveret på. Nogle gange kan det være en fordel at han bliver afleveret tidligt, så der ikke er så mange børn og derfor lidt mere ro på og overskud til at lade ham komme stille og roligt ind af døren - fremfor at du afleverer senere, og der allerede er stor aktivitet, hvilket kan virke meget overvældende for ham. Prøv at tale med dem om, hvornår på morgenen aflevering vil kunne fungere bedst.
Det er vigtigt, at der er en fast pædagog til stede, som tager imod ham og so sammen med ham vinker farvel til dig. Så pædagogen hjælper ham videre med dagen når du går og han på den måde ikke "hæger fast i" sin ulykkelighed - men i stedet betrygges i, at mor kommer igen og indtil da, skal de hygge sig, lege og have det dejligt sammen...
Er det tilladt at have en ting med hjemmefra - f.eks. en sovebamse, putteklud, måske et lille fotoalbum af mor, far, storesøster, storebror..? Det at have en lille ting med hjemmefra, som kan fungere som bindeled mellem hjemmet og vuggestuens verden kan være med til at give ham trøst og ro. Og et fotoalbum med billeder af jeres familie kan være med til at betrygge ham i, at I ikke er forsvundet, men kommer tilbage igen. Igen kan du tale med pædagogerne om denne mulighed...
Det er helt naturligt og helt okay, at han sprogligt stadig har svært ved at udtrykke sine behov og ikke kan sætte ord på sine følelser. Det er naturligt vigtigt, at pædagogerne hjælper ham her, sætter de ord på hans mangler, hjælper ham med at finde ro og trøst i hverdagen, hjælper ham med at lege, være med i dagens aktiviteter, skabe relationer til de andre børn. Der vil være masser af børn i vuggestuen, som heller ikke har ret meget sprog og her ligger naturligt en pædagogisk opgave i at hjælpe børnene med at kommunikere og forstå hinanden...
Det vil være rigtig godt, at han er i vuggestuen dagligt og du forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme, så dagene ligner hinanden. Det er vigtigt, at du hjemme sørger for at han får sovet, får sine måltider, får slappet af, bliver "nusset om" osv. og på den måde skaber det nødvendige overskud til at være adskilt fra dig i dagtimerne. Det vil være rigtig godt, at han er i vuggestuen så længe, at han både oplever at lege der, spise der og sove der - fordi det er sådan hverdagen vil være. Hvis han kun er der 2 timer af gangen, så vil han kunne sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme tilbage, så han skal have mulighed for at være en del af dagen - uden at det bliver for lang en dag for ham.
Når det så er sagt, så lyder det som om, at det lige nu måske ville være rigtig dejligt for ham, hvis han kunne være hjemme om onsdagen, fordi han så kan være i institution mandag/tirsdag (korte dage), holde fri onsdag, være af sted igen torsdag/fredag, holde fri i weekenden. Så han hele tiden får mulighed for at tanke lidt op...
Du skriver, at han har tendens til at blive meget syg, får en del medicin og også lider af asmatisk bronkitis. Vuggestuen gør desværre ikke noget godt i forhold til dette - mange børn på lidt plads smitter meget let hinanden, de leger med det samme legetøj, kommer det i munden osv. så start i vuggestue betyder desværre ofte ekstra sygedage. Igen kan lidt pauser onsdag og i weekenden måske hjælpe og give lidt overskud lige nu...
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den vil give dig et indblik i, hvordan hverdagen i institutionen foregår, og hvad du kan forvente - og også hvad du kan se efter, når du skal vurdere, hvorvidt det er det rette sted for din dreng...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske