Svar: Baby græder når andre børn taler til ham
4. oktober 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev :)
At din dreng pludselig reagerer med gråd på andre børns lyde, tænker jeg handler om alder og udvikling. Han er ældre nu, og det betyder, at han oplever verden større og langt mere bevidst. Han kan se længere nu og kan derfor bedre se rummet han er i, han skelner mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, ligesom han er meget bevidst om, hvorvidt han er i favn hos dig, far eller en han ikke kender... og denne øgede bevidsthed kan sagtens gøre, at han lige nu reagere lidt mere følsomt på nye oplevelser og lyde...
Nogle børn reagerer med det samme og hos andre ser man en forsinket reaktion. Det betyder, at nogle børn begynder at græde med det samme - og nogle gange kan det være rigtig svært at trøste og få til at finde ro - og når man så kommer hjem med dem og træder ind i de velkendte rammer, så falder de atter helt til ro. Hos andre er det lige modsat, de følger rigtig godt med, suger til sig af indtryk og når man så kommer hjem, så "flyder bægeret over", og de græder rigtig meget derhjemme og er rigtig svære at trøste fordi de har fået lidt for mange stimuli...
Derudover så spiller det naturligt ind hvilke lyde børnene (og de voksne) I er sammen med laver. Hvis de andre skriger højt, brummer meget, pludselig griner voldsomt eller som pigen I har været sammen med "laver tigerlyde", så kan din dreng naturligt godt blive rigtig forskrækket over dette, fordi det er lyde som han ikke kender og ikke er vant til. Når I er sammen med nogen han kander, hyppigt har mødt eller som måske ikke griner eller skriger helt så voldsomt, så er han mere rolig ved det hele - f.eks når du er sammen med din veninde og hendes datter :)
Og så spiller det også meget ind, hvordan du reagerer, for han vil naturligt bruge dig som et spejl, så når han bliver forskrækket, græder og er ked af det, så vil han tjekke op på dig og fornemme, hvordan du har det med det - og her er det vigtigt, at du tager det roligt og forsøger at berolige og betrygge ham. Hvis du selv bliver forskrækket eller ked af det eller på nogen måde bliver påvirket af, at han pludselig græder - så vil han sandsynligvis blive ydeligere ked af det. Kan du derimod bevare roen, tale stille og roligt til ham, sætte ord på "det er okay, der sker ikke noget, jeg er lige her" osv. kærtegne ham, trøste og berolige ham, så han mærker, at du har fuldstændig styr på det, så vil han naturligt blive mere rolig.
Derudover så er det sådan at både gråd og latter smitter. Så i takt med at han bliver ældre, så vil du sandsynligvis opleve, at han godt kan begynde at græde, hvis han oplever andre børn græde. Det kan være, når han på et tidspunkt skal afleveres i dagpleje eller vuggestue, og de andre børn måske græder når deres mor eller far går - ja så begynder han også at græde. Eller det modsatte - når de sidder og spiser, og et af børnene laver noget sjov og alle griner, ja så vil han også begynde at grine :)
Når I er nogen steder og møder andre børn og voksne, så lad ham starte med at sidde hos dig og netop være på dit skød eller i din favn, når andre henvender sig til ham - så han har sin trygge base tæt på sig og derfor kan tjekke op på, at du synes det er helt okay og han kan være helt rolig. Når han så har været hos dig, har studeret verden lidt på afstand og føler sig tryg ved stedet, omgivelserne, de andre børn og voksne, så kan han komme ned og ligge på et tæppe på gulvet - men stadig gerne i nærheden af dig, så han hele tiden kan se dig, og så du kan se ham og tjekke op på, at han er tryg ved situationen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske