Brev:
Søvn og amning - snart 4 mdr.
9. september 2019
Alder:
3 mdr.
Søvn og amning - snart 4 mdr.
Kære Helen,
Min datter er nu snart 4 måneder. Hun ammes fuldt, bruger sut og er ellers sund og rask.
Tidligere har hun spist 8-12 gange i døgnet. Men af en eller anden grund har hun nu fået en rytme hvor hun spiser MANGE gange i løbet af en dag. Hun er sulten ca 1 gang i timen. Som oftes spiser hun ikke så meget af gangen.
Jeg prøver enten at strække et måltid eller holde hende igang når hun ammes. Men hun bliver sur hvis ikke hun får sin mad. Og hun bliver åbenbart hurtig sulten igen.
Dette går naturligvis også udover hendes søvn. Tidligere kunne hun sove 4-5 timer når vi startede på nattesøvnen og hun blev ca ammet 3-4 gange inkl. om morgenen. Nu sover hun max 2 timer i træk og jeg ammer derfor måske 6-7 gange i løbet af natten.
Om dagen forsøger jeg at holde hende sovende fx ved at gå med barnevogn, nusse eller give bryst - kun det sidste virker. Men hun vågner stadig efter ca 40 min for at få mad igen.
Hun bliver altid svøbt og vugget med en sut når hun skal sove.
Det er virkelig hårdt og jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle det. Skal jeg bare affinde mig med det velvidende at det nok går over? Eller kan jeg gøre noget?
Jeg vil meget gerne amme indtil hun er 5-6 måneder.
Med venlig hilsen
S