Svar: Nattesøvn - knap 1 år
9. september 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeres dreng lyder til at have fulgt lidt sine egne regler - det er yderst sjældent, at børn i 6-9 måneders alderen kan nøjes med 1-2 flasker i døgnet og derved få deres behov for mælk og især væske dækket ind. Når flere flasker anbefales, så skyldes det især væskebehovet, men jeg tænker, at jeres dreng må have været ret god til at drikke vand af en kop, så hans behov på den måde er blevet dækket...?! Under alle omstændigheder, så er det godt, at I har drøftet det løbende med sundhedsplejersken, og at hun har skønnet, at hans behov fint blev dækket :)
I 9 måneders alderen sker der rigtig meget med børn udviklingsmæssigt - både motorisk og mentalt. Han er begyndt at kravle, rejse sig ved tingene, har brugt sig selv mere og mere fysisk - hvilket naturligt godt kan gøre ham mere tørstig og han forbrænder også maden på en anden måde. Derudover har han naturligt haft et ekstra behov for nærhed og tryghed, behov for ekstra fysisk kontakt - og det giver ofte også en hyppigere søgning mod flasken. Han vil i den alder også begynde at spise mere og mere selv og det vil i begyndelsen kræve stor koncentration. Det kræver særlig teknik at finde ud af selv at tage maden fra tallerkenen, komme den i munden, tygge og bearbejde den, synke og tage noget mere mad... og mange børn bliver lidt for trætte, før de egentlig har fået mad nok. Det betyder også, at hans behov for flasken i den alder derfor kan øges lidt. Det er heller ikke usædvanligt, at børn i den alder vågner om natten og har brug for ekstra hjælp til at komme videre i søvnen - og igen derfor kan søge flasken ekstra... Ligesom start i vuggestue naturligt også kan give ekstra urolig søvn og igen ekstra behov for mælk om natten... osv. osv.
Der er altså mange gode grunde til at han i 9 måneders alderen har vist behov for mere flaske, og når det er sagt, så vil de fleste børn i den alder ofte have behov for netop 3 flasker. Jeg anbefaler ofte, at flaskerne ligger før middagslur, aften og sen aften, men de kan også ligge aften, sen aften og tidlig morgen, som jeres dreng har vist behov for.
I 10-12 måneders alderen vil det være rigtig godt at trappe ned til 2 flasker, og det er der, I er nu. Jeg vil umiddelbart anbefale, at I trapper ud af flasken tidlig morgen, så han kl 05-06 tilbydes mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Flasken aften og sen aften kan lige nu bibeholdes.
Det vil være rigtig godt, hvis I om aftenen kan begynde at introducere en godnatgrød, gerne sammen med lidt mme af en kop og grøden må meget gerne ligge efter et bad, så den bliver adskilt fra aftensmaden. Det vil sige, at I f.eks. spiser aftensmad kl 18, derefter kommer han i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt babymassage eller lignende, gøres klar til natten. Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, sammen med lidt mme af en kop, får derefter børstet tænder og puttes til natten ca kl 20 med flaske - denne flaske skal dog på sigt trappes ud og grøden vil erstatte den.
Før I fjerner flasken før putning om aftenen, så bør drømmeflasken sen aften trappes ud. I takt med at han både får godnatgrød og flaske før putning, så vil dette ofte mætte ham på en måde, som netop gør, at flasken sen aften kan trappes ud.
Når I putter ham om aftenen så får han som sagt lige nu flaske, og sammen med denne indfører I et nyt ritual - bestemte kærtegn, sut, putteklud, bamse, godnatsang, tænder for en musikuro, læser lidt godnathistorie osv. Hvad I nu tænker vil kunne hjælpe ham til at finde ro og sove godt på sigt. Tanken er, at dette ritual tager mere og mere over, så i takt med at flasken om aftenen trappes ud, så bibeholdes det ritual, som I har indført i stedet. Det betyder, at alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han ikke længere får flaske - men i stedet jo stadig har fået sin godnatgrød og mme af kop. Og så har han stadig sin bamse, putteklud, sut, godnatsang osv. som han kender og er tryg ved.
I skal naturligvis sikre jer, at han drikker godt med vand hele dagen igennem - både til måltiderne og også som tørstslukker imellem måltiderne. Måske skal I gøre vuggestuen opmærksom på at tilbyde ham lidt ekstra vand i dagtimerne, så han netop bedre kan undvære sine flasker aften og nat. Det er naturligt vigtigt at hans væskebehov stadig bliver tilstrækkeligt dækket, men han kan sagtens tilbydes vand, som er den bedste tørstslukker og som jeg tænker, at han generelt må have været god til at drikke :)
Det er en forudsætning for at undvære vand/mælk om natten, at han drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske