Svar: Interesse i mad og mælk
29. august 2019
Alder:
7 mdr.
Kære jer fra Nørrebro
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg vil starte med at sende dig en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, og som jeg tænker, at den kan se ud i 7 måneders alderen:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre til ca. 6.30, hvor hun vågner og dagen begynder
Morgen 7-7.30: Havregrød, evt. lidt frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til dagens første lur kl. ca 8-9.30 som nu - skal ikke tilbydes flaske først
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, små bidder af indmaden af en frikadelle, lidt brødhapsere eller lignende, hvis du skønner, at hun er parat til dette.. vand af kop.
Flaske og puttes til sin middagslur ca kl 12-12.30 som nu
Tidlig eftermiddag 14: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur ca kl 14.30 og skal ikke tilbydes flaske her
Sen eftermiddag/før aften - tilbydes evt. lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk, eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og tyggemodstand, mad at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Drømmeflaske
Som du kan se af denne plan, så indgår der 4 flasker og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres datter ikke længere skal tilbydes flaske formiddag og eftermiddag. Det er med til at sikre lidt ekstra appetit til de rigtige måltider, når flasken ligger her. Drømmeflaske omkring kl 23 er ofte med til at sikre bedre og mere sammenhængende nattesøvn og samtidig er flaske på ydertidspunkterne med til at give plads og appetit til mere rigtig mad dagen igennem. Drømmeflasken er derfor god at give og også bibeholde. Når jeres datter bliver 8-9 måneder gammel, vil det være rigtig fint at skære en flaske væk, så hun tilbydes 3 flasker i døgnet, og her anbefaler jeg, at det er den tidlige morgenflaske, som fjernes. Det giver igen bedre appetit til morgengrøden, og det er derfor en god idé igen at bibeholde drømmeflasken og i stedet fjerne morgenflasken til den tid. På den måde vil ovenstående dagsplan også virke for jer fremadrettet :)
Det kan godt tænkes, at jeres datter vil øge sit indtag af mme fra flaske, når hun ikke længere tilbydes 6 flasker men i stedet tilbydes 4 flasker. Det kan nogle gange gøre, at hun drikker lidt mere. Det er dog også vigtigt, at flaskerne ligger adskilt fra skemaden, så der netop er plads i maven til begge dele, derfor er dagsplanen lavet sådan, at jeres datter får skemad mindst 1-1.5 time før hun tilbydes sine flasker.
Det vil være rigtig godt, hvis hun når op på ca 500 ml mme dagligt, men da hun altid har været småtspisende, så skal I sandsynligvis ikke forvente, at hun vil drikke meget mere end dette. Hvis hun kan drikke ca 135 ml x 4, så får hun 540 ml i døgnet via sine flasker og får hun nogle dage lidt mindre, så er det også helt okay. Jeg tror ikke, at det er realistisk at få hende op på 600-700 ml, og det er bedre, at hun drikker det, hun nu kan, og at hun ikke presses unødigt. Det er vigtigt, at I også stadig kommer mme i hendes grød og mos, så hun får lidt ekstra mme den vej igennem. Og så skal I naturligvis holde øje med hendes vandladninger for at sikre, at hun drikker nok. Hendes urin skal være klar, og hun skal stadig have tunge tissebleer dagen igennem.
At hendes afføring i konsistens lige nu varierer meget kan sagtens hænge sammen med tandfrembrud, det hænger dog også sammen med at hendes mad varierer meget i konsistens - fra den flydende mælk til den mosede mad og grød og til at hun nu begynder at spise mere og mere mad med bid og tygge modstand, altså fastere føde.
Det er rigtig godt, at I fornemmer, at hun er glad for at tygge og rigtig gerne vil have små hapsere i munden. Det lyder som om, at hun gladeligt forsøger at spise dette, når du kommer det i munden på hende, og det er super godt. Det er dog også stadig godt med grød og mos, fordi I kan energiberige dette ekstra netop med mme og fedtstof, så hun får lidt ekstra den vej igennem, og så sikrer det også, at hun spiser nok, hvor mad i stykker kræver ekstra koncentration og tager tid - så der er en risiko for, at hun spiser for lidt, hvis hun kun får mad i stykker.
Du kan dog med fordel bruge grød og mos som "smørbart pålæg", for på den måde at få lidt mere i hende :) Og så må du også meget gerne variere mellem forskellige typer grød - ligesom du kan variere lidt mellem færdiglavede babymosretter og den hjemmelavede mad. Jo mere forskelligt hun kan få, jo bedre vil det være - især nu, hvor hun glad åbner munden og tager imod det du giver hende. Det er rigtig vigtigt at udnytte denne periode, fordi det forebygger kræsenhed senere hen.
Så nogle gange, når hun afviser grøden eller mosen, så er det måske fordi hun har brug for nye smagsoplevelser, brug for mad med lidt mere tyggemodstand og bid, og det må I naturligvis meget gerne give hende :) I skal dog også acceptere, at hendes appetit naturligt kan variere, så hun nogle dage spiser mere end andre dage, eller til nogle måltider spiser mere end til andre måltider. Netop ved at tilbyde flere små måltider dagen igennem, så sikrer I at hun får det, som hun har behov for og at hendes blodsukker og energiniveau holdes oppe. Det er bedre, at hun spiser lidt og tit end få og store portioner. Og glider der ikke så meget ned til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste. Det vigtigste er, at hun er glad for mad, at det er hyggeligt, når I sidder ved bordet, og hun virker interesseret i at få lidt i munden :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske