Svar: Pokemon kort giver problemer
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine åbne og ærlige tanker :) Og tillykke med fødselsdagen:)
Jeg kan godt forstå, at du sidder med en stor klump i halsen og er rigtig ked af situationen - for det er virkelig også en rigtig ærgerlig situation... og jeg kan til fulde sætte mig ind i din lyst til at købe det "kæmpekort", fordi I så får "løst den nuværende situation og naturligt så kan tale med jeres dreng om, at det gør I ikke igen"... Problemet er, at jeg desværre ikke tror, at det vil løse særlig meget...
Der er ingen tvivl om, at skolestart er svært, og at venskaber og relationer børnene imellem betyder rigtig meget. For børn i 5-6 års alderen betyder det rigtig meget at "passe ind" og netop ved skolestart, så skal hvert barn finde sin rolle. Der bliver dannet forskellige grupper, der sker en form for hieraki i klassen, i frikvartererne og også i SFOen om eftermiddagen - og der er ingen tvivl om, at selvom børn i denne alder stadig lytter meget til mor og far, og den nære familie stadig er rigtig vigtigt, så vil børn i denne alder også lytte rigtig meget til, hvad de andre i klassen/skolen/SFOen siger og gør. Og det er bestemt ikke rart at blive holdt uden for en leg, fordi man ikke har de rigtige pokemon-kort.
Det er dog ikke hverken jeres drengs eller jeres opgave at købe pokemon kort for at børnene kan finde ud af at lege sammen - og problemet er, at det jo højst sandsynligt ikke kun er jeres dreng, som er ked af det og som ikke trives i den nuværende situation. Når børnene stiller betingelser til hinanden omkring bestemte kort for at kunne være med i en leg, så vil mange børn være kede af det. Mange vil føle at, de mister kort, at kort tages fra dem, andre vil trods det at de har kort med kunne blive holdt udenfor, vil føle sig snydt, og hvad med de børn, som ikke ejer pokemon-kort, eller hvor forældrene ikke har råd til at købe kort til dem...
Den kultur, som du selv kalder det - bør der gøres noget ved. Du skriver, at skolen har forbudt leg med Pokemon-kort, og det er jo egentlig fint, og det viser jo også, at skolen faktisk er bevidst om problemet, MEN det ændrer dog ikke ved, at reglerne omkring kortene for at være med i leg stadig gælder mellem børnene, og det er en pædagogisk opgave at lære børn, hvordan man leger sammen, hvordan alle skal kunne være med i leg, hvad det betyder at være en god ven, hvad det betyder at give plads til forskellighed, hvordan man kan anerkende hinanden osv. fordi vi naturligt alle sammen har noget at byde ind med. Hvis man ikke som voksne arbejder bevidst med at hjælpe børnene med at være sammen på en god måde, lærer børnene om tolerance og respekt for hinanden, så vil problemerne jo fortsætte, så er det blot noget andet end kort, som pludselig er bestemmende for, om man kan være med. Pokemon-kortene vil højst sandsynligt blive erstattet af noget andet.
Når man starter i skole, er det vigtigt at lære hinanden at kende, og det er ...
... vigtigt at alle føler sig trygge og godt tilpas - og jeg tænker, at det er der rigtig mange børn, som ikke gør i øjeblikket - på grund af pokemon-kort. De børn, som har kort - de er naturligt med, og de børn som ikke har, de bliver holdt udenfor... og det er grobund for bevidst udelukkelse og dermed mobning.
Jeg tænker, at det her er noget, I er nødt til at tale med både klasselærere og også personalet på SFOen omkring. Det er ikke noget, som jeres dreng (og de andre børn) kan håndtere alene, her er voksne nødt til at gribe ind. Og det er ikke nok at komme med et forbud, det er vigtigt at arbejde bevidst med børnene om at skabe gode relationer, og hvad det betyder. Hvis ikke de allerede har eller kender "Fri for mobberi", var det måske en måde at få ændret nogle ting og begynde at se lidt anderledes på, hvad børnene leger med, hvordan og hvorfor og hvordan man kan hjælpe dem til bedre relationer og leg.
Jeres dreng bliver naturligt dybt ulykkelig, når han har lovet noget, som han nu ikke kan holde, og han kan slet ikke overskue konsekvensen af, hvis det så gør, at han ikke kan være med i leg, for der er naturligt ikke noget, han ønsker mere end at være en del af gruppen og have nogen at lege med... Men der er noget grundlæggende forkert i at "købe sine venner", og det skal han naturligvis lære. Han kan dog ikke lære det ved at modtage en besked som "du har selv rodet dig ud i problemet, så nu må du selv løse det". Han forstår jo ikke, hvad konsenvenserne er, han kan ikke forholde sig til, hvorvidt pokemon-kort er dyre eller ej, eller hvordan man egentlig tjener penge. Og han ved ikke, hvad han ellers skal gøre, hvis han gerne vil lege med de andre...
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Derfor tænker jeg, at I skal hjælpe ham ved at holde fast i, at det er forkert at skulle give pokemon-kort for at kunne være med i en leg. I kan sagtens sætte ord på, at I godt forstår, at han bliver ked af det, at I godt ved, at han føler, at han har gjort noget forkert, men der er ikke noget galt med ham - der er noget galt med situationen. Og at det er rigtig godt, at han kommer og fortæller jer, hvad der foregår, fordi I naturligt vil hjælpe ham med at løse det og tale med de voksne om det, så det kan blive ændret.
Det lyder som om, at det vil være rigtig godt at tale med SFOens ledelse allerede nu - måske deltager der en fra SFOen i skolehjemsamtalerne i næste uge, men det lyder som om, at det kunne være en idé at nævne problematikken inden. Jeg synes ikke det er noget, som lige hurtigt skal nævnes i døren, men I kan overveje at ringe, eller I kan sende en besked via intra - men dog kun til ledelse af SFO/klasselærer ikke åbent til hele klassen. Fremlæg problematikken så objektivt som muligt, og jeres bekymring for hvordan pokemon kortene påvirker trivslen blandt børnene, så I via dialog kan få skabt nogle gode rammer for børnene og deres kammeratskab...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Forkælelse - forkælede børn
Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.
Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.
Små børn kan ikke...
Dagtilbud til børn
Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.
Dagtilbud omfatter:
- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn
- Børnehaver for 2-6-årige
- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper
- Fritidshjem
- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.
Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.
Hvis I ønsker at få jeres barn...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.