Svar: Grædende barn ved putning
23. august 2019
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har en meget tryg og veltilpas lille pige. Det lyder rigtig fint, at hun nyder nærheden med både dig og far, at hun nyder kærtegn, massage, pludren og tæt kontakt - men at hun også har det rigtig godt med at få lov til at falde i søvn af sig selv, når hun puttes i seng eller i barnevogn. Det lyder som om, at hun har stor glæde af nærheden med mor, men også nogle gange har brug for lidt tid alene for at kunne koble fra og finde roen.. og det er helt okay :)
Det som sker lige nu er sandsynligvis, at hun i kraft af sin alder, begynder at blive langt mere bevidst og derfor oplever verden mere og større. Det betyder, at hun får langt flere stimuli, og det kan blive sværere for hende at koble fra, når hun skal sove. Og derfor græder hun... du beskriver dog en pige, som græder meget kortvarigt. Det lyder som det man kalder for "overskudsenergi", hvor hun tydligt er træt, har rigtig meget brug for at sove, men ikke rigtig kan finde ud af at overgive sig - men når I så putter hende, står ved hende, lader hende mærke jer, triller lidt med barnevognen eller lignende, så sover hun i løbet af få minutter. Hun er træt og parat til at sove, men skal lige græde lidt energi ud, før hun er helt klar... Sådan er der mange børn, som har det, og det er ofte noget de vokser fra :)
Og nogle gange så har hun i denne situation netop behov for at mærke dig tæt på og behov for din favn... det som du faktisk efterspørger - at hun har brug for at komme op i dine arme, blive vugget lidt og holdt tæt med dig, for så at kunne koble fra, finde roen og falde i søvn. Det er naturligvis også helt okay - og nogle gange kan det være en idé, at du derfor vælger at lægge dig med hende, ammer hende i dobbeltsengen og på den måde lader hende falde i søvn. Så det du savner, kan I måske netop give hinanden nu, så I begge nyder denne periode :)
Samtidig så vil det være rigtig godt, hvis hun kan tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual, fordi det vil hjælpe hende med at koble fra og samtidig sikre en lidt dybere søvn og længere søvn, før hun vågner og har brug for mælk igen. Men det betyder ikke, at du skal amme hende både, når hun vågner, og før hun skal sove :) Det vil være rigtig godt, hvis hun spiser ca. hver 3-4 time hos dig (timer tælles fra en amning starter og til næste starter), og der skal naturligvis være plads til tørstslukkere derudover. Men det betyder, at hvis hun kun sover 30-60 minutter og ofte kun er vågen en time af gangen, så behøver hun måske ikke få mælk lige når hun vågner, men kan i stedet godt komme op, pludre med dig, nusse, kærtegne, lege lidt osv. Og så kan hun blive skiftet, få mælk og derefter blive puttet...
Har hun derimod sovet en længere lur på måske 2-2.5 time, så vil hun naturligt være sulten/tørstig, når hun vågner og skal derfor ammes der. Hun vil til gengæld ofte også kunne holde sig vågen i længere tid, fordi hun har sovet så længe, og kan derfor så godt få en beroligende ekstra tår, før hun så puttes til næste lur. Så i den situation kan to amninger mellem hver lur godt være en rigtig god idé, og så mælken stadig indgår som en fast del af putteritualet.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på ikke at lægge hende, når hun er overtræt, fordi det naturligt kan gøre hendes grådperioder længere og det vil være sværere for hende at koble fra og finde ro. Men som du skriver, så kan det være svært helt at vurdere hvornår det er tid og der går ofte ikke ret lang tid fra glæde til gråd... Hun lyder dog til at reagere hurtigt på jeres nærhed og ro, og det er rigtig godt, at I netop kan trøste og berolige hende og få hende ind i søvnen. Det lyder meget fint, det I forsøger :)
Det kan være en god idé at forsøge at holde hende i søvnen, så hun ikke vågner allerede efter 30 minutter, og også her kan det nogle gange hjælpe, hvis du kan lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende, når hun skal sove. Bliv hos hende, udnyt muligheden til også selv at få et lille hvil og når hun så efter 25 minutter begynder at give sig, virker søgende, smasker lidt osv, så ligger du parat med brystet og bruger dette og din nærhed til at få hende videre i søvnen. Det vil være helt okay at gøre og vil igen give jer lidt ekstra af den nærhed, som du efterlyser :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 2-3 måneder er 15-16 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover ca 10-11 timer om natten (afbrudt af mælk) og 5-6 timer i løbet af dagen. Antallet af lure kan variere meget. Nogle børn sover 2 meget lange lure, andre børn trives bedre med 3-4 lure dagligt, men samlet sover de fleste børn omkring 5-6 timer i løbet af dagtimerne.
Når man har et barn, som sover meget korte lure dagen igennem, så kan man nogle gange godt blive meget fokuseret på at få hende til at sove - igen og igen. Og det er som sagt også vigtigt, at hun ikke bliver overtræt, men samtidig er hun også ved at være færdig med sin spædbarneperiode og går over til at være en aktiv lille baby, og det betyder, at du skal begynde at se hendes dag inddelt mere perioder - vågne og aktive perioder, hvor hun skal stimuleres rigtig godt motorisk og mentalt - og rolige stunder, hvor hun hjælpes til at koble fra, finde roen og falde i søvn.. og hjælpes til lidt længere lure.
Det bliver naturligt lettere i takt med, at hun bliver ældre, så længe hun er så lille som hun er, så vil hun naturligt være meget selvstyrende i sin rytme, men du kan godt forsøge at hjælpe hende lidt på vej ved f.eks. at aktivere hende lidt ekstra motorisk og mentalt. Nogle gange kan du f.eks. lægge et bad ind før middagsluren for på den måde at aktivere hende, forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun ikke puttes så tidligt, og så du f.eks. kan nå at amme hende og putte hende - til en måske lidt længere middagslur, der så igen gør, at hendes vågenperiode efterfølgende også bliver lidt længere.. så du på den måde hjælper hende stille og roligt til mere rytme. Og lige nu er det helt okay, at hun nogle dage varierer sin rytme og sit behov, så hun nogle dage sover flere korte lure og andre dage begynder at kunne sove lidt længere søvnstræk. Igen tvivl om at tiden også arbejder for jer her :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn", hvori du kan læse om søvnen i forskellige aldre, forventninger, rytme osv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske