Brev:
Grædende barn ved putning
23. august 2019
Alder:
2 mdr.
Grædende barn ved putning
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar vedrørende nærhed med min lille pige på 11 uger. Vi har masser af god kontakt, hun smiler og griner til mig og min kæreste og virker til at være i god trivsel. Nyder massage, kys osv. Så det er ikke berøring på den måde. Jeg tror bare at jeg er blevet påvirket af, at mange mødre fortæller hvordan deres baby kun kan slappe af i deres arme eller sove i deres arme. Og selvom mødregruppen synes det er meget snyd at min datter bare kan lægges og sove, så kan jeg alligevel få et stik og tænke hvorfor min baby ikke virker ligeså afhængig af nærheden til mor.
Noget andet jeg gerne vil høre dig om er at vi altid har kunnet ligge hende i sengen og så sov hun med det samme uden bøvl. Den sidste uge er hun begyndt at blive helt vildt ulykkelig når vi ligger hende til at sove. Det er som om hun pludselig opfanger at hun skal sove, når vi gør klar med hendes tøjkanin og sut. Nogle gange græder hun så et par min og falder så til ro og i søvn. Andre gange må vi tage hende op og putte hende i slyngen eller gå med barnevognen. Der er hun ikke utilfreds mere end 30 sek. Det er både dag og aften hun bliver ked af at blive lagt. Ikke om natten.
Jeg prøver at være obs på ikke at ligge hende når hun er overtræt, men i forvejen kan hun kun være vågen omkring 1 time af gangen og derfor synes jeg det er lidt svært at putte hende før. Jeg ser meget efter træthedstegn, men hun kan typisk gå fra 0-100, altså ligge og pludre og smile og så pludselig gå over i sådan et vrede-pludre mode til gråd hvor kun søvn hjælper. Ved ikke om det kan være et udviklingsspring eller om vi kan gøre noget for at undgå at hun er så ulykkelig når vi ligger hende i seng.
Angående søvn og vågentid synes jeg det er lidt svært at følge anvisningen med at amme lige når hun vågner og så amme igen til næste sovetid da hun netop ofte kun er vågen 1 time. Så bliver amningerne meget tæt på hinanden? Jeg prøver virkelig at holde hende i søvnen når hun vågner efter de famøse 30 min. Nogle gange kan hun komme ind i søvnen igen og sove videre og andre gange powernapper hun ret meget. Når hun så nogle dage tager længere stræk, så kan hun næsten få for meget søvn om dagen, således at hun vågner ved 4-5 tiden om natten og er klar til dagen. Synes det er meget svært at "styre"?
De bedste hilsener