Svar: Overgang fra MME til almindelig mælk
19. august 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af tidligere svar :)
Det lyder super fint med de 3 flasker og ca. 400 ml mme lige nu. Det er en god plan at bibeholde dette lidt endnu og lige vænne jeres datter til indkøring osv. i vuggestuen.
Når hun bliver et år, så vil det være rigtig godt at skære den ene flaske væk, og I kan overveje, om det skal være flasken før middagsluren eller flasken i løbet af natten, der skal væk først. Umiddelbart tænker jeg, at det måske vil være godt at trappe ud af natflasken først, og det gør I ved at tilbyde hende mindre og mindre af gangen, så hun gradvist vænnes til helt at kunne undvære den.
I kan tale med vuggestuen om, hvorvidt de tænker, at hun stadig vil have glæde af flasken for at kunne finde ro og få en god lur midt på dagen, eller om det vil være fint at undvære den.. Som regel springes flasken om dagen over før flasken om aftenen. Men, da jeres datter ikke får flaske som en fast del af sit putteritual om aftenen, så vil det være flasken omkring midnat som skal væk, og måske er det bedre at trappe ud af denne, før flasken om dagen. Det afhænger helt af, hvad I tænker vil fungere bedst.
De fleste børn stopper helt med flaske i 13-15 måneders alderen, så der er tid nok at løbe på og ingen grund til stress. Det vigtige er, at I gradvist trapper ud af flaskerne og i stedet erstatter med et nyt ritual - putteklud, puttebamse, kærtegn, godnatsang, godnathistorie eller lignende, som stille og roligt tager mere og mere over. I bør være stoppet helt med flaske, før hun er 18 måneder gammel.. :)
Det er en god idé at fjerne en flaske af gangen og gå gradvist over til mere komælk. Det er ikke sådan, at jeres datter fra sin 1 års fødselsdag bare skal fyldes med komælk i stedet for erstatning. Det bør være en gradvis tilvænning og ved 1 års alderen er 100 ml komælk fint. Stille og roligt kan I så øge mængden, og når hun får godt 350 ml dagligt (letmælk og surmælksprodukt) så er hun dækket ind og behøver således ikke længere flaske. På den måde vil komælken stille og roligt erstatte flaskerne.
Hun kan starte med at få lidt letmælk i sin grød og mos, I kan også tilbyde hende lidt letmælk på en frugtgrød eller give hende lidt letmælk af en kop. Mælk af kop kan evt. gives lunt (37 grader), men måske vil hun hellere have det koldt fra køleskabet, og det må hun gerne få :)
Surmælksprodukter bør være neutrale - A38 og tykmælk, som du har forsøgt med, er super godt. Der bør ikke gives produkter med frugt på grund af det høje sukkerindhold. I stedet kan du dog selv søde med frisk frugt og bær, frugt- og bærmos, lidt rugbrødsdrys eller lignende, så vil hun måske synes, at det er lidt mere interessant :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske