Svar: Hyppigt mælkbehov, skemad og god rytme
18. august 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre :) Jeg vil naturligvis også meget gerne hjælpe jeres familie - velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres datter stortrives. Hun er rigtig godt igang motorisk, bruger sig selv rigtig meget på gulvet, begynder at gøre tegn til at krybe og ligger sjældent stille, hvor I har lagt hende.. det er super godt! Hun lyder også til at være meget opmærksom, følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende, og vil rigtig gerne opleve og mærke verden. Det er alt sammen så dejligt!
Hun har været igang med skemaden siden 4 måneders alderen og det går godt med de to skemåltider dagligt. Hun har fra fødslen været en sulten pige og selvom hun i løbet af sommeren har sat indtaget og lysten til skemad lidt ned, så lyder det som om, at hun har brug for mere mad nu. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis du kan øge hendes indtag lidt, så hun spiser lidt større portion frokost og aften f.eks. ¾-1 dl. af gangen - hvis hun altså vil have det og derudover også begynder at tilbyde hende flere måltider dagligt.
Lige nu vil jeg anbefale, at hun tilbydes morgengrød, når dagen starter, så hun nu tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad. Derudover vil jeg anbefale at I stille og roligt begynder at indføre små mellemmåltider, så hun også tilbydes lidt at spise formiddag og eftermiddag - og til alle måltider skal hun tilbydes vand af kop.
Det er helt naturligt, at hun har svært ved at drikke vand af kop/glas, når hun ikke er ældre. for at hjælpe hende på vej, så vil det være helt okay, at du giver hende en gammeldags tudkop - det skal være den slags med to hanke, så hun kan lære at holde med begge hænder, når hun drikker, og hvor tuden kan tages af med tiden, så hun på sigt kan drikke af den som en almindelig kop.
Hun skal ikke have vand af flasken, i stedet skal antallet af flasker sættes ned og det gør I ved at skabe en rytme, hvor hun fremadrettet tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbyde hende flaske, før hun skal sove. Lige nu giver du ofte flaske både når hun vågner og når hun puttes, men det skal ændres nu, så flasken "kun" indgår som en del af putteritualet.
Ved at øge hendes indtag af skemad, så vil I naturligt også sikre, at hun begynder at kunne vente f.eks. 1-1.5 time fra hun har spist skemad og til hun tilbydes flaske. Og ja - det er rigtig fint med mad i hånden, fordi det at sutte på noget stimulerer hende mundmotorisk og også er med til at forlænge måltidets varighed, så hun stille og roligt begynder at fornemme mæthed i maven. Det er dog vigtigt, at hun er under opsyn og da hun ikke er ældre end hun er, så vil det naturligt stadig være svært for hende at holde maden, koordinere sine bevægelser, sutte, gnaske, gnave, synke.. men hun må godt forsøge.
I må gerne give hende ristede rugbrødsbjælker, som vil være lidt hårde i kanten men bløde i midten. I kan også give hende agurkeringe, hvor I skærer en skive agurk på ca 1.5-2 cm, fjerner kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætter den på hendes tommelfinger. Det kan gøre det lettere for hende at holde den :)
I kan også købe en babyfeeder, frugtfeeder hvori I kan komme frugt, kogte grøntsager og lignende og så lade hende sidde og sutte på den... det giver naturligt ikke samme træning som at sidde med maden direkte i hånden, men det stimulerer hende stadig og er en mere sikker på at tilbyde hende mad i hånden på :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre indtil ca 06.30, hvor dagen begynder
Morgen 7-7.30: Havregrød med lidt frugtmos som topping, lidt agurk, blød frugt eller lignende - evt. i en frugtfeeder - at sutte på selv, vand af kop.
Formiddag 8.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Øllebrød eller Grøntsagsmos, suppleres gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, hvis hun kan finde ud af det allerede, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur som nu mellem 12.30-13..
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, evt. i en frugtfeeder, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort lur
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, suppleres igen med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at sutte på selv. Evt. i en frugtfeeder... Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30.
Ekstra flaske kan gives i løbet af aftenen eller sen aften som en drømmeflaske...
Det er super dejligt, at jeres datter kan sove så langt et søvnstræk om natten - og det er også rigtig dejligt at læse, at I godt er klar over, at det ikke nødvendigvis fortsætter :) Det er nemlig sådan, at i takt med at mængden af skemad om dagen sættes op og behovet for mælk stadig er stort, så vil jeres datter naturligt ofte have behov for en flaske ekstra på ydertidspunkterne - f.eks. sen aften. Mange børn har naturligt brug for flaske aften, sen aften og tidlig morgen. Nogle børn sover deres længste søvnstræk først på natten, så de f.eks. får flaske kl 20, 02 og 06. Andre børn sover deres længste søvnstræk efter midnat, så flaskerne ligger f.eks. kl 20, 23.30 og 05...
Jeres datter får lige nu flaske kl 19.30, 21 og 03. Det kan sagtens tænkes, at hun fremadrettet og i takt med at hun spiser mere skemad om dagen vil kunne rykke sin flaske kl 21 til kl 23.30 og derefter sove igennem til næste morgen tidlig. Så flasken kl 03/04 også flytter sig og bliver til kl 05/06 i stedet. Og det vil være helt okay og helt relevant.
Jeg tænker, at jeres datter har brug for nye smagsoplevelser, og at det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at variere hendes indtag af grød og grøntsagsmos. Hun må får næsten alle slags grød nu - ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, havregrød, øllebrød og det vil være rigtig godt at variere lidt imellem disse typer og stille og roligt vænne hende til at spise de lidt grovere grødtyper som netop havregrød og øllebrød.
Hun må også meget gerne variere sit indtag af grøntsager, så hun ikke kun får kartoffelmos, men også tilbydes mos af blomkål, broccoli, squash osv. og når hun bliver 6 måneder vil hun kunne tilbydes alle slags grøntsager, ligesom der gradvist skal tilsættes kød og fisk i hendes mos. På den måde bliver variationen naturligt større og forhåbentlig også interessen. I må meget gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet babymad.
I beder om en dagsplan med kun 2 lure, og jeg tænker, at det er for tidligt for jeres datter. De fleste børn vil have brug for 3 lure dagligt i jeres datters alder - en formiddagslur og en middagslur, og så en powernap sidst på eftermiddagen. Jeg håber at dagsplanen viser hvordan. Har hun en dag sovet meget lange lure, så hun ikke virker til at have behov for en 3. lur om eftermiddagen, så er det naturligvis okay, at hun springer den over.
Så... I skal altså forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner - så hun ikke længere tilbydes flaske her - og hvor hun så stadig tilbydes flaske, før hun skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis I begynder med morgengrød allerede nu og evt. øger hendes indtag af skemad frokost og aften lidt, så hun mættes lidt mere - uden at presse hende. Og i løbet af 1-2 uger skal hun så stille og roligt igang med mellemmåltider, mere mad i hånden, større variation af grøntsager osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej :)
Læs også meget gerne "Helens bog om børn og mad". I den finder I dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. I kan også slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad jeres datter må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udg. 1. oplag 2018).
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske