Brev:
Putning af 2 mdr baby
25. juli 2019
Alder:
2 mdr.
Putning af 2 mdr baby
Hej Helen,
Tusind tak for dit syn på amning af min søn! Det har indtil videre (7-9-13) været et hit at amme i sengen på siden inden han skal sove! Kun en enkelt gang ud af omkring 10 gange er han blevet sur, og det er helt sikkert bare fordi han ikke var sulten 😊 Så hans afvisning af brystet inden puttetid har nok mest handlet om at han har følt sig lidt presset. Tak!! :)
Vi har også en anden udfordring, nemlig putning. Lige nu holder vi meget øje med hans træthedstegn, og med det samme han gnider i øjnene tager vi ham roligt ind i soveværelset, svøber ham, vugger ham til han er i drømmesøvn, lægger ham i tremmesengen og løsner for svøbet. Vågner han op, tager vi ham op af sengen, vugger indtil drømmesøvn og lægger ham igen (og fortsætter med dette indtil han kan lægges uden at vågne helt op). Vi har forsøgt at lade ham ligge i sengen hvis han vågner når vi lægger ham i håb om at han selv kan falde i søvn, men han ligger og vifter med arme og ben og ender med at græde hvis vi ikke tager ham op. Herefter er han meget svær at putte fordi han har været ked af det.
Har du nogle forslag til hvordan vi stille og roligt kan lære ham at falde i søvn selv? Mest optimalt for os vil være hvis vi helt kan undgå at skulle vugge ham, og bare kunne lægge ham i hans seng når han viser at han er træt, men jeg tror at det er ønske tænkning 😂 men jeg synes heller ikke det er helt optimalt at vi til tider har ham oppe af sengen 7-8 gange i løbet af en putning.
Han sover ca. 9 timer om natten (afbrudt af 2-3 amninger) og sover ca. 3-4 lure i løbet af dagen af ca. 1 times varighed. Ofte vågner han efter 30 min, men der kan jeg tage ham op, vugge et minuts tid og lægge ham igen (nogen gange skal det også lige gentages et par gange). Og jeg tænker også her at han måske selv kan komme videre i søvnen hvis han selv er faldet i søvn i sengen.
Det skal lige nævnes at vores putteritual har vi kun brugt i lidt over en uge, da han inden dette ofte nåede at blive meget overtræt i løbet af en putning og generelt tog det meget længere tid at putte ham, fordi vi gjorde det på forskellige måder hver gang. Så jeg tænkte at hvis det blev gjort på samme måde hver gang, ville det måske blive mere trygt for ham, og det virker til at have hjulpet lidt - nu mangler vi bare det sidste 😊
Vi er også meget OBS på når han viser træthedstegn, da det er som om han bliver meget hurtigt ulykkelig/overtræt herefter.
Hilsen Christina