Brev:
Overgangen mellem amning og skemad
24. juli 2019
Alder:
7 mdr.
Overgangen mellem amning og skemad
Hej igen Helen,
Jeg har endnu et spørgsmål vedr. overgangsperioden mellem amning og skemad.
Min datter er 7 mdr og vejer ca. 11,5 KG. Som hendes vægt antyder har hun altid været glad for at amme og er også glad for den mad vi nu introducerer hende for. Hun spiser flot og godt de fleste dage. Vi har introduceret hende for grød allerede siden hun fyldte 4 måneder, da hun virkede parat. Hun spiser nu som min. en god portion frokost og aftensmad og snacker ind i mellem. Jeg er dog meget nervøs for at give hende ting hun selv kan sidde med; agurk, frugt el. andet. Jeg har simpelthen svært ved at komme rigtigt i gang med det af frygt for at hun får det galt i halsen. Jeg har været på førstehjælpskursus, men er fortsat nervøs og usikker på hvordan vi kommer videre med det.
Derudover føler jeg, at det er svært at skabe en mere fast rytme ift. hvornår der ammes og spises, da disse to ting sommetider lader til at clashe. Dette til trods for at jeg forsøger at amme efter måltiderne. Det lykkedes bare ikke altid. Jeg følger dine dagsplaner i bogen 'Børn og Mad' – så godt det nu er muligt nu hun ikke sover mere end hun gør – hvorfor dagene tit virker ustrukturerede.
Handler det om ”bare” at blive ved med at tilbyde mad på de angivne tidspunkter, hvorefter amningerne automatisk nok skal regulere sig? Eller hvad vil du foreslå? Og hvad kan jeg gøre for at komme videre med at lade hende spise selv og altså komme over min frygt?
Jeg ser frem til at høre fra dig ☺
Med venlig hilsen
M