Svar: Ingen søvnrytme
24. juli 2019
Alder:
2 mdr.
Kære S
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Det er helt naturligt, at jeres datter endnu ikke har fået en rytme, men netop med den alder hun har nu, kan I godt begynde at hjælpe hende.
Det vil være rigtig godt, hvis hun tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual, og hun er så lille, at hun faktisk gerne må falde i søvn ved brystet. I skal ikke være bange for at skabe dårlige vaner og derfor kæmpe for at få hende til at sove for sig selv. Det vigtigste lige nu er, at hun får hjælpe til at koble fra, finde fysisk og mentalt ro og får sovet - og så betyder det ikke noget, at hun ammes i søvn.
Samtidig er mælk før søvn vigtigt for at holde hende sovende. Hvis hun har spist lige før hun sover, så vil hun naturligt kunne sove et lidt længere søvnstræk før hun vågner og har brug for mælk igen.
Det er vigtigt, at hun spiser godt og effektivt hos dig - og at hun tømmer et bryst af gangen. Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele, og hvis hun f.eks. spiser 10 minutter fra det ene bryst og 10 minutter fra det andet bryst, så er der en risiko for, at hun får lidt for meget vandholdig mælk. Det giver uro i maven og urolig søvn og på sigt dårlig trivsel. Hvis hun kan spise 20 minutter, er det derfor bedre, at hun spiser 20 minutter på et bryst - evt. ved at skifte ammestilling undervejs.
Det kan også nogle gange være godt med en tørstslukker efter amning, så hun f.eks. starter med at spise på et bryst, spiser godt og effektivt her, så leger og pludrer I lidt, og hun bliver skiftet og gjort klar til lur - og lige før du putter hende, så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst, hvorved hun falder i søvn. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme hende på det bryst, hvor hun tog toppen sidst, hjælper hende med at spise i bund der. Det er vigtigt, at hun spiser godt på et bryst af gangen fordi hun derved får den tungere og mere mættende mælk med ud, og den giver bedre ro og bedre søvn :)
Rytme skabes altså tildels ved at medtænke amning og søvn og lade amningen indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun skal væk fra at "slatspise" og "slatsove", men skal hjælpes ind i en rytme, hvor hun har lidt længere vågne og aktive perioder, hvor I hygger sammen, pludrer og kommunikerer, kærtegner, leger osv. og så perioder, hvor hun bliver skiftet, får mælk og puttes.
Derudover må I meget gerne begynde at indføre lidt faste rutiner i forbindelse med putning. Det vil sige, at ud over at amning indgår, så vil hun måske også have glæde af at blive svøbt, få en sut, glæde af bestemte kærtegen, en spilledåse der tændes osv. Så der på den måde er genkendelighed og dermed på sigt tryghed, når hun skal sove.
Start med at skifte hende, evt. svøbe hende (men pas på det ikke bliver for varmt i øjeblikket) og derefter amme hende. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Giv hende evt. sutten, som det lyder som om, at hun er glad for. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Putter du hende i liften, så sving den evt. lidt og stil den afsides, så hun ligger i et kølig rum, væk fra støj og larm, puttes hun i barnevognen, stå tril hende en lille tur og lul hende ind i søvnen på denne måde :)
Det er helt okay, at hun sover flere små lure. Det gør børn i 2 måneders alderen ofte. Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende til at en af lurene varer mindst 1.5 time, fordi det er med til at sikre, at hun kommer igennem flere af søvnens stadier. I må gerne trille hende en tur midt på dagen eller du kan nogle gange vælge at lægge dig med hende og amme hende liggende i dobbeltsengen for på den måde at hjælpe hende til ro og til at sove i lidt længere tid.
I skal være opmærksomme på, at hun ikke bør være vågen i mere end mac 2 timer af gangen med den alder hun har. Nogle gange vil hun måske være vågen i kortere tid og enkelte gange kan hun også tage en længere vågenperiode, men omkring 2 timers vågenhed vil ofte være passende, så skal hun skiftes, ammes og puttes igen.
Det vil være rigtig fint, hvis hun kan sove 15-16 timer i døgnet, med den alder hun har, og det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover 10-11 timer om natten og 5-6 timer i løbet af dagen - ofte fordelt på alt mellem 2-4 lure. Hos jer lyder det som om, at 4 lure måske vil være godt, og de kunne f.eks. ligge som en tidlig formiddagslur, en middagslur, en eftermiddagslur og en tidlig aftenlur, før hun så er parat til at sige farvel til dagen og alle oplevelserne og parat til at gå til ro for natten.
Prøv om I kan få hende til at overgive sig til søvnen med amning og ved at lægge jer med hende i dobbeltsengen eller trille ture i barnevognen - fremfor at hoppe på en pilatesbold. Hun bliver hurtigt meget tung og det bliver svært for jer at bibeholde rutinerne med at sidde og holde hende imens I hopper.. Så at lægge jer med hende og amme hende i søvn i jeres seng eller at trille hende en tur i barnevognen og på den måde holde hende sovende, kan være bedre løsning for jer alle tre fremadrettet :)
Det kan være nødvendigt, at I ikker lidt på klokken fremfor på jeres datter. Nogle gange sender børn utydelige signaler, de kan være rigtigt svære at aflæse og det lyder som om, at jeres datter er en meget opmærksom pige, der rigtig gerne vil følge med i, hvad der sker omkring hende. Det kan gøre, at hun ser opmærksom og frisk ud - og ikke signalerer, at hun faktisk har brug for ro - og så bliver hun måske overtræt og får så svært ved at koble fra og falde i søvn, og så går tiden. Derfor kan det være nødvendigt, at I kikker lidt på klokken, og når hun har været vågen et par timer så siger I "nu er det vist tid for dig at sove" og så gør I hende klar til putning - også selvom hun ikke virker træt lige der, så siger tiden, at hun bør være træt.. :)
Når hun nogle gange vågner brat op, så kan det være hendes mororefleks som går ind og vækker hende. Det er hendes faldrefleks og I kender det også fra jer selv - lige der, hvor I er ved at falde i søvn, så spjætter kroppen. I mærker det og sover videre, men jeres datter vågner af det. Hvis hun ligger hos jer, så holder I hende og hjælper hende på denne måde videre i søvnen. Hvis hun er svøbt vil svøbet hjælpe hende til at holde fysisk sammen på sig selv. Ligger hun for sig selv, vil hun ofte blive vækket mere af det. Det er dog noget hun vokser fra hen af vejen, og det er ikke farligt :)
Smerter kan naturligt vække hende og smertejag kan godt give brat og pludselig opvågning, dog også med gråd. Det er derfor godt, at I har fået tjekket hende igennem og det lyder som om, at hun ikke umiddelbart skulle have ondt :)
Du skriver, at hun gylper. Det kan naturligt også spille ind, hvis hun gylper meget og bliver forstyrret af dette under søvn. Igen kan det her nogle gange hjælpe at få sat amning og søvn lidt i system :) Det kan også være en ide at putte hende, så hun ligger med hovedet lidt eleveret. Det kan gøre det lettere for mælken at blive i maven og komme videre igennem systemet. Hun må ikke sove med hovedpude, men I kan stille hendes lift lidt højere i hovedenden...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres familie fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske