Svar: Amning og mad - 11 mdr.
16. juli 2019
Alder:
11 mdr.
Kære mødre
Tak for jeres brev - og hvor spændende med vuggestuestart på mandag :) Krydser fingre for, at I får en rigtig dejlig start!
De fleste børn vil i jeres datters alder trives med to amninger i døgnet, og når jeg anbefaler, at disse amninger ligger aften og sen aften, så er det fordi de heriblandt andet dækker det ekstra væske-mælkebehov, uden at påvirke dagens øvrige indtag af mad. I kan også sagtens amme tidlig morgen og før middagslur - men når der indtages mælk på disse tidspunkter, så er der naturligt en risiko for, at mælken tager pladsen og lysten væk fra den egentlige mad, og det kan godt være en del af forklaringen på, at I oplever at jeres datter spiser mindre nu.
Samtidig bliver hun jo også ældre, og det betyder, at hun naturligt begynder at lukke munden mere. Hun smager ikke længere på alt og undersøger ikke længere alt ved at komme det i munden. Hun får en naturlig selektivitet. Hun viser naturligt mere og mere egen vilje, vil spise selv, styre måltidet mere og mere selv - alt sammen naturligt og tegn på god og sund udvikling, men også med til at gøre, at det kan være svært at få helt så varieret en kost i hende.. Og så er hun også så bevidst nu, at hun tydeligt fornemmer, at når hun lukker munden for maden, så gør det noget ved jer :)
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, nogen finder legetøjet frem og lader barnet lege ved bordet, nogen tænder for tv eller bruger iPad osv. osv. Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel, at det spiser og får nok mad. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som I selv spiser. Hun skal se at hun bliver tilbudt det samme som jer, og har hun lyst til at smage fra jeres tallerken, så er det også okay.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Hun kan spise stort set alt med den alder hun har, og så skal I give hende ro til at spise. Giv hende mad i stykker, som hun kan spise med fingrene - og suppler også med en gaffel eller en ske. Prøv at lade hende spise selv,uden for meget kontakt af jer, hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Der vil naturligvis være nogle madvarer som hun ikke bryder sig om, og det er okay, sådan kan vi jo alle sammen have det. Men I skal være opmærksomme på, hvorfor hun lukker munden - er det fordi det giver opmærksomhed, er det fordi hun gerne vil spise selv, er det fordi hun egentlig ikke er rigtig sulten eller hvad drejer det sig om...
Hvis hun spiser meget lidt, og du tænker, at hun har brug for mere for at blive mæt nok, så kan du supplere med lidt mos på en ske eller gaffel. I kan også med fordel bruge lidt grøntsagsmos på rugbrødshapsere for på den måde at få lidt mere variation i hende og samtidig sikre, at hun får lidt ekstra mad. Hjælp hende til en nogenlunde fast dagsrytme, med nogenlunde faste spisetider, så hun naturligt føler sult på disse tidspunkter - prøv at finde samme spisetider derhjemme, som hun skal have i vuggestuen. Og pres hende ikke til at spise. Hvis hun ikke vil, så tro på at hun spiser, det hun har behov for.
Det vil være rigtig godt, at I altid servere noget, som I ved, at hun kan lide. Så hvis hun er glad for f.eks. pasta, gulerødder, brød osv. så sørg for at en af disse ting indgår i hendes måltid - på den måde er der altid noget at gå igang med at spise, når I sætter jer til bordet. Det er trygt og stille og roligt vil hun så kunne begynde at spise lidt af det andet.
Hvis du gerne vil have hende til at spise kartoffel, så kan du forsøge med forskellige typer af kartofler, lavet på forskellig vis. Kogte, mosede, bagte, stegte... og du kan med fordel også blande kartoffel sammen med f.eks. gulerod, som hun er glad for. I begyndelsen kan guleroden udgøre en større del og gradvist kan kartoflerne så begynde at fylde lidt mere. Så hun på den måde gradvist vænnes til at spise det, som I gerne vil lære hende fordi hun gradvist bliver tryg ved det :)
Du har naturligvis ret i, at den store motoriske udvikling - at hun rejser sig, begynder at gå rundt ved møblerne osv. godt kan fylde så meget hos hende lige nu, at hun har svært ved at koncentere sig om ret meget andet - og det skal der naturligvis være plads til. man kan dog sige, at netop når hun bruger ekstra energi på at bevæge sig rundt, så er det vigtigt med de små hyppige måltider og at du stadig energiberiger maden lidt ekstra - og derfor skal mængden af mælk måske skrues lidt ned.... :)
Da hun ikke længere kan ammes før sin middagslur, så vil denne naturligt skulle fjernes nu og hun skal lære at sove uden. Det betyder, at de to amninger, som hun har behov for, godt kan ligge tidlig morgen og aften.. men måske vil det være bedre, at du i et par uger fjerner amningen tidlig morgen og så i stedet ammer hende om eftermiddagen, når hun hentes fra instititutionen. Det kan være rigtig hårdt for hende at være adskilt fra dig om dagen og amningen kan være en rigtig dejlig måde for jer at mødes på, så hos jer vil de to amninger måske ligge bedst om eftermiddagen og om aftenen. Igen - så vil det på sigt dog være godt, hvis amningen om eftermiddagen også fjernes, så hun fremadrettet "kun" ammes om aftenen, før hun puttes....
I må altså se lidt, hvordan det kommer til at gå hos jer, og hvad lillepigen virker til at have behov for - især ford hun skal starte i institution nu og I er adskilt i dagtimerne... og så afhænger det naturligt også af, hvordan I kører hende ind i institutionen, hvem af jer der afleverer, henter og er sammen med hende hvornår. Jeres dagsrytme skal jo også kunne gå op i en højere enhed...
Så målet er, at hun ammes en gang i døgnet - før putningen om aftenen. Denne amning bibeholdes, fordi det vil være en god måde at afslutte en lang indholdsrig dag på, og det vil hjælpe hende til at koble fra, finde roen og falde i søvn.
Amningen tidlig morgen - trappes stille og roligt ud. I begyndelsen kan du måske afkorte amningen, så hun dier kortere tid her og ikke fylder sig for meget med mælk, men i stedet kommer op og starter dagen med en morgengrød.
Amningen før middagsluren rykkes til om eftermiddagen - efter hvad hun viser behov for. Måske har hun brug for at få en "nu er vi sammen igen tår" om eftermiddagen i stedet, og det kan være okay i indkøringsperioden. Viser hun ikke behov for brystet behøver du ikke give hende det :) Stille og roligt skal denne amning også fjernes, så hun kan klare sig uden mælk/bryst hele dagen igennem og naturligt passes af andre :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke - også med den forestående indkøring i næste uge :) Vær opmærksom på at jeg sammen med Erik Sigsgaard har lavet bogen "Ha en god dag, skat" om at sikre vores børn en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske