Svar: 5 måneder og flaske om natten
21. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Kære trætte førstegangsmor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng er blevet langt nemmere og mere glad end I tidligere har oplevet :)
Det er super dejligt, at I oplever, at han nogle nætter er i stand til at sove igennem. Det er meget flot i forhold til hans alder, og I skal nyde det! Men, når det er sagt, så kan I dog ikke forvente, at han vil kunne blive ved med at sove så langt et søvnstræk om natten uden mælk - og netop flasken sen aften er vigtigt. Man kalder ofte dette får "drømmeflasken".
I takt med at jeres dreng begynder at få mere og mere skemad, altså tilbydes flere skemåltider dagligt, så vil det være rigtig godt, hvis I kan skabe en rytme hvor han får skemad, når han vågner, sammen med vand af kop - og så tilbydes flaske som en fast del af hans putteritual. Det er betydeligt lettere at spise af flasken end af en ske, og ved at give ham skemad først og give flaske bagefter, så sikrer I plads i maven til begge dele.
I takt med at skemaden fylder mere og mere i løbet af dagen, og han bliver bedre og bedre til at drikke vand af en kop, så vil antallet af flaske blive skuet gradvist ned. Det betyder, hvor han lige nu sandsynligvis trives med 6 flasker i døgnet, så vil han i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen vil 3 flasker ofte være passende. Men flasken sen aften er gennemgående - og netop med til at sikre hans behov for mælk/væske og en god sammenhængende nattesøvn. Det betyder, at når han på et tidspunkt bliver så gammel, at han kan nøjes med 3 flasker, så vil disse ofte ligge før middagsluren, aften og sen aften.
Lige nu vil mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Vågner, kommer op og dagen starter stille og roligt
Morgen 7.30-8: Flaske og puttes til dagens første lur
Kommer op af lur, leger og hygger lidt
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping og vand af kop.
Leger, hygger, gøres klar til næste lur
Frokost 12: Flaske og puttes til middagslur
Vågner, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Eftermiddag 15.30: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Vågner, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Er aktiv, leger, hygger med mor og far...
Flaske og puttes til natten ca. kl 20...
Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske
Ved at følge en rytme som ligner ovenstående, så hjælper I ham ind i nogle rutiner som vil kunne fungere rigtig godt fremadrettet for jer alle sammen - og som sikrer ham både skemåltider og flasker nok fordelt over døgnet.
Nogle børn har en god evne til at spise mere eller mindre i søvne, og I kan derfor godt forsøge at tilbyde ham drømmeflasken sen aften f.eks. kl 23 og før I selv går i seng. På den måde kan I være heldige at han efterfølgende kan sove et længere søvnstræk, før han så vågner tidlig morgen og har brug for flasken igen - og I kan få lidt sammenhængende søvn. Hvis det ikke fungere at tilbyde ham flaske imens han sover, så må I lade ham melde sig selv i stedet, også selvom det er på et tidspunkt, hvor I sover ret godt :) Men prøv med drømmeflasken sen aften, det er et forsøg værd :)
Vælling anbefale ikke før fra 6 måneders alderen og hos jer lyder det ikke umiddelbart som om, at der er behov for mere mættende mælk. I stedet vil det være rigtig godt, at I gradvist øger antallet af hans skemåltider. Det er super fint med de to skemåltider nu og det er vigtigt at I ikke presser ham til at spise for meget, for så kan I risikere, at det giver bagslag og han pludselig ikke vil have maden, når han bliver 6 måneder og rigtigt har brug for den - så tag det stille og roligt :) Men det er bedre, at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt end 1.5 dl på en gang - både fordi det giver plads til variation af fødevarer, men også fordi det stadig levner plads til mælken.
Børn behøver ikke få vælling, de kan få grød og mos i stedet, og så kan I give jeres dreng den modermælkserstatning, som han er glad for og lyder til at trives med :)
Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder I dagsplaner og opskrifter og guides igennem fra 4-18 måneder.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske