Svar: Frugt-mos
20. juni 2019
Alder:
14 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev :)
Ja, du kan sagtens give din dreng frugtmos, som ikke er varmet - uanset om I er hjemme eller på tur. Det kan være frugtmos, som du har stående i køleskabet og giver ham direkte derfra, eller det kan være frisk frugt eller bær, som du blot moser med en gaffel eller skærer i små stykker og tilbyder ham, som det nu er.
Han må også meget gerne få frisk frugt og bær, som ikke er kogt og lavet til frugtmos/frugtgrød. Og du må meget gerne variere mellem forskellige typer af frugter og bær, så han får så varieret et tilbud som muligt. I øjeblikket kan du f.eks. købe forskellige typer af melon, ananas, blommer, ferskner, nektariner og lignende, ligesom du kan købe blåbær, jordbær, kirsebær, hindbær osv. Det giver mulighed for nye smagsoplevelser, og han vil sikkert elske at få lov til at sidde og sutte og gumle på et jordbær, naturligvis under opsyn :)
De meget hårde frugter, som æble- og pærebåde skal du fortsat passe på med at give rå, da de kan knække og sætte sig fast i halsen. Og hvis du f.eks. giver ham kirsebær eller moreller, så er det vigtigt, at du fjerner stenen i midten. Giver du ham vindruer skal disse skæres i kvarter, men han må meget gerne få alle typer frugt og bær - også serveret koldt :)
Rigtig god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske