Svar: D-dråber og ondt i maven
19. juni 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
D-vitamin er vigtigt for små børn. Det er blandt andet en forudsætning for, at jeres datter får stærke knogler og stærke blivende tænder, og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle børn i alderen 2 uger til 2 år tilbydes 10 mikrogram d-vitamin dagligt. Børn med mørk hud og/eller som går klædt, så kroppen er tildækket, og børn som sjældent kommer ud i sollys skal tilbydes 10 mikrogram d-vitamin hele barndommen.
D-vitamin gives som d-vitamindråber, der dryppes på en ske f.eks. i lidt modermælk og på den måde gives til barnet. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke d-vitamin-spray, da denne dispenseringsmåde ikke garanterer, at barnet får den mængde d-vitamin, som barnet har behov for.
Der har igennem årene været en del forældre, som har oplevet, at deres barn får mavekneb af at indtage d-vitamin-dråber. Sundhedsstyrelsen har ikke nogen videnskabelige studier, der viser, at der er en sammenhæng mellem mavekneb og d-vitamindråber og Fødevareinstituttet har i en redegørelse konkluderet, at der ikke er sandsynligt, at det er d-dråberne, som giver barnet mavekneb.
Hvis I mistænker, at D-dråberne giver jeres datter mavekneb, så anbefaler Sundhedsstyrelsen, at I holder pause med d-dråberne i en uge og registrerer, om der sker ændringer. Hvis der ikke sker nogen ændringer, så skyldes hende mavekneb ikke d-dråberne.
Efter en uges pause med d-vitamin-dråber, så gives en uges d-vitamin-dråber som engangsdosis på en ske. Det vil sige, at I skal give 10 mikrogram x 7 = 70 mikrogram på en gang. Hvis hun ikke får mavegener af dette, så fortsætter I med d-vitamindråberne og giver 10 mikrogram dagligt.
Hvis hun får mavegener umiddelbart efter engangsdoseringen, så kan man ikke udelukke, at d-vitamindråberne er årsagen, og så anbefales det, at I skifter til en anden type d-vitamin, det vil sige fra en anden producent. D-vitamin er ofte opløst i kokosolie, så prøv at spørge på apoteket, Matas og andre steder, om de har d-dråber opløst i noget andet...
Hvis alle former for d-dråber giver jeres datter mavekneb, så kan I skifte til tabletbehandling. Altså give en tablet d-vitamin a 10 mikrogram dagligt. Denne skal dog knuses meget fint, og så skal indholdet blandes med lidt udmalket modermælk og gives på en ske.
Dette er retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen, og jeg håber, at du/I kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske