Svar: Hyppige opvågninger - 4 mdr.
8. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Axels mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse. Dejligt at høre, at I indtil nu har haft glæde af min bog om søvn og forsøger at følge søvnhjulet beskrevet deri - og velkommen til :)
Der er højst sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, som du også lyder til at fornemme, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første skal du naturligvis sikre dig, at jeres dreng ikke vågner om natten og søger brystet hyppigt, fordi han reelt er sulten eller har brug for at få sat din mælkeproduktion op. Det er sådan, at børn i 4 måneders alderen ofte lader sig forstyrre, når de dier ved brystet i dagtimerne - han dier, slippe brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter for at pludre med dig, dier lidt igen, og slipper så atter, fordi far kommer ind i stuen og det er langt sjovere at kikke efter far, end det er at spise. Det betyder, at jeres dreng godt kan komme ind i en vane, hvor han begynder at "slatspise" lidt hele dagen og derfor ikke helt får tilstrækkeligt med mælk, - og derfor er nødt til at søge mælken ekstra om natten.
Han er også fysisk en stor dreng, har mere end fordoblet sin fødselsvægt på under 4 måneder og kan godt være så stor nu, at han har behov for at få sat din mælkeproduktion op. Det gør han netop ved at die hyppigt, fordi det er hyppigheden af amning som øger mælken og ikke varigheden af amning. Det giver altså mere mælk, at du ammer hver anden time i stedet for hver 4 time, det giver ikke på samme måde mere mælk, at du ammer i 30 minutter i stedet for i 15 minutter...
Og om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og det betyder, at det vil være med til at øge din mælkeproduktion og også holde mælkemængden ved lige, når du ammer om natten. Det er derfor vigtigt, at han stadig ammes f.eks. aften, sen aften, midt nat, tidlig morgen - og naturligvis også i løbet af dagen, men vi kan godt være enige om, at det er for hårdt, hvis han ligger ved brystet mere eller mindre hele tiden, og du aldrig rigtig får ro og får din søvn :) Han må meget gerne sove 3-4 timer om natten, før han skal ammes igen....
Det kan være en god idé, at du i en periode er opmærksom på at få ham til at spise hyppigere om dagen, så du sikrer dig, at han her fyldes tilstrækkeligt op. Nogle gange kan det være en idé at amme ham af to omgange, så han både ammes, når han vågner af en lur og også ammes, før han puttes til næste lur. Måske vil han blot die kortvarigt, når du lægger ham til, før han puttes, og når han så vågner, vil det være godt at du lægger ham til det bryst, hvor han to toppen sidst og lader ham spise i længere tid der, så han får lidt mere mættende mælk med ud. Derudover vil de to amninger mellem hver lur også være med til at øge din mælkeproduktion lidt, så han på den måde sikres ekstra i dagtimerne, og du dermed sikrer, at han ikke behøver brystet så hyppigt om natten.
Derudover så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at I nu begynder at indføre lidt nye vaner, hvor jeres dreng ikke længere falder i søvn med brystet og så vidt muligt begynder at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han skal sove. Det er helt naturligt, at han har et stort behov for tryghed og sover bedst i favn og ved brystet, men det er uhensigtsmæssigt, hvis han fremadrettet kun kan sove hos jer og med den alder han har nu, må I gerne arbejde på, at han efter amning flyttes over i sin seng - før han sover helt. Så han begynder at registrere, at brystet ikke er der og også ved, at han ikke længere er i jeres favn.
Det er helt okay, at du i en periode lægger dig og ammer ham i dobbeltsengen, det må du gerne og det lærer ham netop at falde i søvn liggende ved siden af dig - uden at han skal gås rundt med og uden at skulle være i bevægelse. Det er her godt, hvis du kan begynde at arbejde på, at han slipper brystet, før han sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Du kan evt. lade ham ligge (hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt) eller du kan flytte ham over i egen seng og lulle ham ind i søvnen der med hænder, kærtegn, beroligende ord osv. hvad han nu viser behov for.
Når du lægger ham fra dig, så skal det være før han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser, hvor han puttes. Det er synd for ham, hvis han falder i søvn et sted og vågner et andet sted, det gør ham urolig og utryg. Derfor skal han flyttes der, hvor han stadig når at registrere, at han flyttes, men ikke hvor han er så vågen, at han bliver ked af det.
Se på ham, lyt til han vejrtrækning, læk mærke til hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er roligere, langsommere og du fornemmer, at han næsten sover, men ikke sover tungt. Flyt ham stille og roligt fra din favn, og ned, hvor han skal sove. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på hans krop, så han mærker tyngden og varmen fra dine hænder. Vug ham stille imens han ligger ned med stille, rolige, rytmiske bevægelser - prøv om du kan vugge ham til ro med dine hænder imens han ligger ned - i stedet for at trille ham i længere tid eller at vugge ham via motor.
Det er altså ikke et spørgsmål om at han ikke skal ammes før han bliver puttet eller ikke skal vugges - det er et spørgsmål om, at du stadig ammer ham og forsøger at putte ham fra dig og med dine hænder luller ham til ro, der hvor han er døsig og træt nok til at komme ind i søvnen netop med din nærhed. Men lige lidt før han normalt ville falde i søvn i dine arme. Det er normalt, at han bliver ked af det, ligger og spræller og mosler rundt, hvis I blot putter ham. Han har stadig brug for mælken, nærheden osv. for at kunne finde ro, koble fra og falde i søvn, men han skal hjælpes på vej :)
Hvis du oplever, at en øgning af mælk/amning ikke hjælper på hans søvn, og han begynder at kunne sove uden at falde i søvn med brystet i munden - men stadig vågner, så kan det godt være tegn på, at han har brug for lidt mere mættende mad, og at I derfor skal begynde med lidt skemad. Jeg anbefaler, at I starter med skemad om dagen f.eks. til frokost - og ikke begynder om aftenen. Det er nærliggende at tænke, at hvis han fyldes op med både grød og mælk om aftenen, så må han sove ekstra godt, men det vil ofte virke modsat i denne alder. Det er bedre at starte om dagen og når dette måltid fungere, så begynde med lidt skemad til aften også. Ved siden af skemaden skal han stadig ammes som han plejer - og det vil være rigtig godt, hvis I fremadrettet kan arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og stadig tilbydes brystet som en fast del af hans putteritual. På den måde skabes der mæthed hele dagen igennem, han får hvad han har behov for af både skemad, vand og mælk, og vil i 6 måneders alderen så begynde at kunne sove måske 5-6 timer uden mælk om natten... På den måde arbejder tiden også lidt for jer :)
Det anbefales ikke, at du starter med skemad før tidligst 4 mdr (17 uger) og jo tidligere du begynder, jo længere vil overgangsperioden være. Det er også vigtigt, at han er både fysiologisk og mentalt parat til at spise af en ske - så alderen alene bestemmer ikke hvornår det er tid til at starte... Hvis du oplever, at han har brug for mere mælk, at amningerne ikke virker tilstrækkelige og at han ikke er helt parat til skemad, så er der også den mulighed, at I forsøger at supplere med en flaske. Nogle børn (og forældre) har glæde af at give en flaske om aftenen, da mme kan mætte lidt mere end modermælk og far også får mulighed for at komme på banen - om det er en løsning for jer ved jeg naturligvis ikke, det afhænger også af, hvad tanker du i øvrigt gør dig omkring amning, hvor længe du holder barsel osv.
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske