Brev:
Hyppige opvågninger - 4 mdr.
8. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Hyppige opvågninger - 4 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig vedrørende vores søn Axel på snart 4 måneder.
Han er en stor og glad dreng på nu over 8 kg og 74 cm. Jeg havde en super god fødsel, hvor jeg fødte ham til termin i vand på ca. 20 minutter i aktiv fødsel. Her vejede han 4060 g og var 56 cm lang – derudover var alt som det skulle være og det har det været lige siden. Han vokser på livet løs og er vist meget stor af sin alder.
Axel har fra starten været glad for min mælk og glad for at sutte. Jeg ammer ham fuldt ud og har ikke prøvet andet.
Jeg skriver til dig fordi nætterne er blevet rigtig hårde for os.
Siden han blev født har han haft opvågninger ca. hver 2-3 time om natten, hvor han er blevet lagt til mit bryst, spist og efterfølgende faldet i søvn igen. Dette har fungeret fint, men den seneste månedstid er det desværre blevet til mere og mere hyppige opvågninger, hvilket resulterer i en ulykkelig søn og en meget træt mor og far.
Han vågner i øjeblikket hver halve til hele time om natten og søger efter bryster. Tit virker det som om, at han i søvne opdager at han ikke har noget at sutte på, og herefter vågner svagt op og græder indtil han bliver lagt til igen.
Jeg ligger ned og ammer ham om natten.
Han vil ikke tage sut. Vi har prøvet alverdens, men intet virker. Vi øver og øver, men han vil simpelthen ikke tage den.
Om dagen sover han nogenlunde ligesom det søvnhjul der fremgår af din bog for hans alder 3-4 måneder. Han sover udelukkende udenfor i barnevognen om dagen, men igen indenfor den seneste måned har der også i hans lure om dagen været hyppigere opvågninger, hvor vi er nødt til at gå ud og vugge barnevognen for at få ham til at sove videre. Tit er det flere gange på en lur vi er ude og hjælpe ham tilbage i søvnen.
Han bliver tit ked af det når vi ligger ham til at sove og så går det over når vi begynder at køre eller vugge barnevognen.
Når han skal ligges til at sove til natten (normalt mellem klokken 21 og 22) vil han kun falde i søvn ved at ligge og blive ammet i sengen. Når han er faldet i søvn flytter jeg ham over i tremmesengen. Senere på natten lader jeg ham ligge i vores seng, for ellers skal jeg simpelthen ud af sengen hele tiden.
Enkelte gange er det lykkedes os at få ham til at falde i søvn ved at bruge slyngevuggen, hvor han vugges af en motor (hvilket jeg udmærket godt ved er en super dårlig idé).
Hvis vi ligger ham i vores seng eller hans egen seng uden at han bliver ammet, ligger han og spræller og mosler rundt. Han kan altså ikke bare ligges uden at blive ammet eller vugget.
Han er tit meget hyperaktiv om aftenen og nærmest helt svedig af alt den aktivitet.
Jeg tænker ikke at hans hyppige opvågninger udelukkende kan skyldes sult. Tit sover han nemlig videre i løbet af få minutter når han ligges til brystet og nærmest uden at spise noget.
Derudover tænker jeg om det snart er ved at være tid til noget grød/mos nu hvor han bliver 4 måneder om få dage.
Jeg håber meget at du kan hjælpe os.
De bedste hilsner fra
Axels mor