Svar: Baby vil ikke spise/drikke
7. juni 2019
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I er begyndt med skemaden på det helt rigtige tidspunkt. Din dreng har været interesseret, åbnet munden og taget gladeligt imod og også spist mange forskellige typer mad - både grød og mos. Det er rigtig dejligt. Nogle gange så går det dog lidt for stærkt, og så kan man ende med at barnet ved 6 måneders alderen pludselig lukker munden... og det kunne godt være derfor din dreng reagerer som han gør lige nu.
Indtag af mælk og vand kan naturligt også spille ind. Hvis han drikker meget store mængder af gangen, så kan det påvirke hans appetit, men det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer. Du skal dog naturligvis være opmærksom på, hvornår du tilbyder din dreng flaske i forhold til, hvornår tidspunkterne for skemad ligger, ligesom du skal være opmærksom på, hvor store mængder vand han drikker. Det er rigtig godt, at han er glad for vand og han bør tilbydes vand til alle sine måltider, men han bør ikke fylde maven op med vand, før han spiser :)
Det er også vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke har problemer med forstoppelse. Nogle gange så er netop "stop i maven" forklaring på, hvorfor han ikke spiser. Derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at hans mave fungerer og forsøger at holde denne igang naturligt, og måske vil han have behov for lidt laktulose i en periode.
Hold også øje med hans vandladninger. Det er vigtigt, at han stadig tisser og har gode tunge tissebleer, ligesom hans urin skal være klar...
Du skal naturligvis også sikre dig, at det ikke er sygdom og almen utilpashed, som påvirker hans appetit og derfor er det rigtig godt, at du har fået ham tjekket af lægen. Ligesom du skal sikre dig, at han ikke reagerer med at lukke munden som symptom på, at I ikke trives derhjemme. Stress, skænderier, manglende overskud osv. hos forældre kan nogle gange udløse problemer med både indtag af mad og barnets evne til at sove...
Og så tilbage til maden... :)
Jeg vil foreslå dig, at du starter hvert måltid med at give ham lidt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt osv. Det kan være ristede rugbrødsbjælker eller lidt agurk. Ristede rugbrødsbjælker er lidt hårde på ydersiden og bløde i midten. Det er dejligt for de ømme gummer, hvis han er ved at få tænder, og de knækker heller ikke så let. Du kan også skære en skive agurk på ca 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte agurkeringen på hans tommelfinger. Så kan han bedre holde om den og gumle løs :)
Når han starter med at få lidt mad i hånden og begynder selv at sidde og sutte og gumle, så bliver han opmærksom på, at det er spisetid. Han øver sig også mundmotorisk, der dannes ekstra spyt, han smager, fornemmer maden og bliver derfor naturligt mere parat, når du så følger efter med lidt skemad.
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at variere hans indtag af grød og mos mere og mere. Han må gerne få forskellige former for grød og også meget gerne havregrød og øllebrød. Du nævner, at han har fået grøntsagsmos til middag og kartoffelmos med kød til aften.. og det kunne godt tænkes, at han har brug for mad med mere smag. Måske er han ved at være lidt træt af kartoffelmos...
Du kan variere mellem hjemmelavet mad og færdige retter til babyer, som du køber på glas. Prøv meget gerne med netop de retter, som er lavet til børn fra 6 måneders alderen fordi det naturligt vil give ham mere smag og mere bid og måske derfor få ham til at interessere ham lidt mere for maden igen. Og prøv om du om aftenen kan variere hans mos mere og tilsætte kød eller fisk - med udgangspunkt i den mad, som I andre spiser, så han oplever at få det samme som jer.
Det vil være rigtig godt, at du sætter ham i den høje stol, når det er spisetid og som sagt starter med at give ham mad i hånden, imens du laver grød eller mos parat. Det vil være rigtig godt, hvis du kan placere dig foran ham, så I har øjenkontakt og så skal du skabe kontakt mellem jer. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt. Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men hjælpes til at holde fokus.
Hvis han bliver forstyrret af noget, eller blot har brug for en pause, får han naturligt dette. Så følger du ham i det han reagerer på "ja, det var far, hej far" og så fanger du ham igen "hej skat, skal du have lidt at drikke?", giver ham lidt vand, holder kontakten og fortsætter så med skeen...
Derudover er det vigtigt, at du forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme dagen igennem, så han har faste spisetider, faste tidspunkter, hvor han tilbydes mælk og faste tidspunkter, hvor han puttes til at sove. Jo mere faste spisetider og rytme I har, jo mere parat vil han være til at spise, når maden bliver serveret og jo mere fast rytmen er, jo mere sikrer du også, at han har plads til netop både skemad, vand og mælk i maven.
Det er også vigtigt, at han ikke spiser så store mængder skemad, at det fjerner pladsen til mælken. Det betyder, at det er bedre, at han spiser ½ dl. skemad, drikker vand af kop og så efter 1-1.5 time tager imod sin flaske, end at han spiser 1-1.5 dl. skemad og derefter afviser sin mælk. Du skal derfor fokusere mere på at lidt har ret, end at han skal spise store måltider. Lidt og tit er bedst :)
Mit forslag til en dagsplan lige nu ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, ristede rugbrødsbjælker, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - normalt skal han tilbydes en flaske her, men hvis han afviser den er det okay, at du springer den over ...
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet jeres mad, mere smag og bid. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så indgår der i denne dagsplan mange små måltider hele dagen igennem, og der er plads til 4 flasker. Normalt ville jeg anbefale, at han får 5 flasker i døgnet, men det lyder ikke muligt hos jer, og det er også helt okay. Hvis han i øvrigt kan følge ovenstående dagsplan, så får han sit behov dækket - også selvom han måske ikke spiser mere end ½ dl. grød eller mos af gangen... Du har tidligere haft skrevet til mig, fordi han som lille også drak mindre end sit udregnede behov, så jeres dreng har måske generelt ikke den store appetit, så de 4 flasker er okay ved siden af lidt på en ske. Det vil også gøre, at han ikke føler sig presset, hvilket naturligt vil kunne forstærke hans modvilje mod både flaske og ske ekstra... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske